Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 30 okt 2011 02:11

Landlyst.. Her er der jo tale om et drivhus. Selvom den er beklædt med kanalplader vil temp. hurtigt falde. Det kan ikke sammenlignes med et isoleret uopvarmet hus. Der er jo heller ikke så stort en jordoverflade med de 8 gr i et drivhus, så frysepunktet vil nu nok hurtigt melde sig. :wink:
Så det med blæser er ikke helt nok her, tror jeg... Vi skal have havet nogle varme kalorier ned i jorden. Der optages det langsomt og frigives langtsomt. Se. det vil kunne holde drivhuset frostfrit. Eller det må man da krydse fingre for.. :) Du kunne jo også hænge noget plastik ned for siderne i drivhuset. Syntes at have hørt noget om bobleplast, beklædt på indersiden af drivhuse. Jeg ville ikke løbe nogen risiko.. Ville nu nok stille planterne under noget vintermåtte, ihvertefald den første vinter intil man har noget erfaring med hvorledes frost derefter skaber sig.
Mine georginknolde har jeg blot i et hul i gulvet ude i laden, Et uisoleret rum.. De fryser ikke.
Jeg kan godt se hvis man har grønne fingre og interresse i det, kan man forlænge vækst perioden blot alene med de kanalplader i drivhuset. og endnu længere tid med et supplement af solvarme i jorden. og har man fuksia og andre planter man ønsker holdt frostfri er det da meget godt. Så jo.. Dit sp.mål om det solvarme er iøvrigt helt ok og ikke spor fjollet. Det er jo din hobby og interresse. Så stor respekt for det. :great:

Flemming.. Jo det var da det allerbedste med en differens styring. Men, ved de lave temp, tror jeg ikke det har så meget at sige. det er også derfor jeg har foreslået en drøvlehane så man kan styre flovet lidt.
Men, jørn,du kan få en differensstyring over nettet. ved firmaet conrad.de Den er til 12 volt. det kan en omformer klare.
Den koster vist ikke mere en 150 med forsendelse.. Dens relæ er stærk nok til 220 v og kan fint klare din pumpe..
Tror zarge kan linket. ellers leder jeg efter det.
Din solpanel skal i øvrigt have en min. hældning på 60 gr fra vandret . Den skal stå rimeligt stejlt for at kunne optage mest varme i vinterhalvåret..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 30 okt 2011 07:24

Hej Pelle.

Jeg har lidt grønne fingre, og flere ting i drivhuset der ikke tåler så voldsom meget frost, og det med at forlænge tiden man har diverse agurker, tomater, chillier, urter, vindruer, ferskner, med bare et par uger ekstra hvert år, er jo en gevinst.

Det der får planterne til at dø hen i vinter, er jo mangel på sollys, og tempeatur fald, og begge dele kan man jo gøre noget ved, ved at tilføre begge dele. Der findes i dag LED lamper, der kan give det lys solen udsender om sommeren, de er febret med virker.
Link: http://www.ledgrowlightsoutlet.com/50-w ... ights.html

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 30 okt 2011 12:28

Jørn Petersen » 30 Oct 2011, 07:24 skrev:Hej Pelle.

Jeg har lidt grønne fingre, og flere ting i drivhuset der ikke tåler så voldsom meget frost, og det med at forlænge tiden man har diverse agurker, tomater, chillier, urter, vindruer, ferskner, med bare et par uger ekstra hvert år, er jo en gevinst.

Det der får planterne til at dø hen i vinter, er jo mangel på sollys, og tempeatur fald, og begge dele kan man jo gøre noget ved, ved at tilføre begge dele. Der findes i dag LED lamper, der kan give det lys solen udsender om sommeren, de er febret med virker.
Link: http://www.ledgrowlightsoutlet.com/50-w ... ights.html
Ok.. Ja der er muligheder nok..
Fandt den tråd med differensstyringen.

viewtopic.php?f=121&t=10450&start=10
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Landlyst » 30 okt 2011 12:36

Jamen hov... Er det jorden der skal holdes bare lige frostfri eller er det huset vi snakker om?? for er det jorden så vil jeg nu våge påstanden at det er billigere at smide vinter måtter på, eller halm... Frilandsgulerødder året rund dækkes da bare med 80cm halm....
Men er det hele huset der skal holdes varmere så kræver det noget mere....

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af abn » 30 okt 2011 12:37

Åh man for lyst til at komme i gang med at bygge drivhus når der bliver snakket om sådan noget
Mvh Anders


Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 30 okt 2011 12:38

Det skulle gerne være hele huset, sådan forstået at gulvet varmes op, og selvfølgelig frigiver en del af varmen til huset i løbet af natten, derfor var ideen med lager varme via en ældre nedgravet radiator en god ide.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Landlyst » 30 okt 2011 12:47

Jamen så er det jo en helt anden snak... Så skal man jo no lige regne lidt på varmetabet på de plader i huset og så vide hvor meget man skal bruge, for så er jeg ikke sikker på du ka nøjes med det du ka få ud af det.... Det er jo en mega radiator, sådan et hus...

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 30 okt 2011 12:52

Der har været nogle morgener i sidste uge med nattefrost, og der kunne jeg holde +7°C om morgenen, men inden længe begynder jorden jo at fryse udenfor huset, og så vil jeg gerne bibeholde en god jord temperatur inde i huset.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Landlyst » 30 okt 2011 12:58

Tjae men der har du jo også en 10-12 grader om dage og kun frost lige lidt under 0 måske 6-8 timer.... Det er jo noget helt andet når der er under minus 5 om natten og omkring 0 om dage... så tror jeg altså du skal ha en del varme på.....

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 30 okt 2011 13:01

Landlyst, ja sådan bliver det sikkert, vi må taget det som det kommer, jeg håber blot mit lille solvarme system kan holde den værste frost ude, jeg skal nok sende lidt info ind i denne tråd, om det har virket, ellers tak for indput alle.


Besvar