Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 29 okt 2011 08:49

Hej.

Jeg er ny på denne side, og inden for Solvarme, så bær over med mig, hvis der kommer nogle fjollede ideer og spørgsmål.

Jeg har et stort drivhus på 18,5 kvm, med dyb sokkel og fuld isoleret, glas i taget er 20mm 6-lags kanalplader, siderne er med 10mm 3-lags kanalplader, vægge uden glas, har 100 mm isolering, og et meget tæt drivhus.

Jeg vil gerne kunne udnytte mit drivhus året rundt, og derfor har jeg bygget et solfanger panel, som skal opvarme noget vand, og så sende vandet ned i jorden, som gulvvarme, og derved holde drivhuset frostfrit.

Solfanger panelet er bygget i en træ-ramme på 100*120cm i trykimp lægter, inde i rammen er der fastgjort et stykke rionet i samme størrelse som rammen, på rionettet er der så stripset ca. 50 mm sort slange, hvor der er et lille mellemrum imellem slangerne. Selve solfanger panelet har 10mm 3-lags kanalplader på de store flader, + et par små udluftningshuller på bagsiden, for at modvirke kondens.

Jeg ved ikke om solfangerpanelet er stort nok til at holde jorden i drivhuset frostfrit, så dette er på prototype stadie, og er det ikke nok, bygger jeg endnu en.

Jeg har fundet en Grundfos 25/40-130 pumpe, der skal cirkulere vandet rundt, når solfangeren har opvarmet vandet, nu kommer så mit lille problem.

Jeg skal jo have en form for styring på dette, og der findes mange slags på markedet.
Hvad med expansionsbeholder, påfyldningsbeholder, overtrykventiler, hvad har jeg brug for.!

Mit ønske med dette er, at få tilført lidt varme til gulvet i drivhuset, på samme måde som almindelig gulvvarme til huse foregår, men blot en 5-8°C, for at holde det frostfrit, så det er ikke de vilde krav.
På gulvet i drivhuset, vil jeg lægge rionet ud over hele gulvet, sætte slanger på, og så skal dette kobles sammen med solfangeren, og diverse dimser som nævnt før, lægge en lag sand over gulvvarmeslangerne, og slutte af med herregårdssten som belægning.

Er dette helt hen i vejret eller, og hvad skal jeg mere sørge for.!

/Jørn Petersen


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Zarge » 29 okt 2011 09:45

Humm... spændende projekt :-)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Lintz » 29 okt 2011 10:22

Isolering i gulvet nævner du ikke noget om, Det må da være et must så den varme du har går opad.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 29 okt 2011 10:32

Lintz, korrekt, der kommer 50 mm flamingo på under rionet med slanger.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Lintz » 29 okt 2011 10:39

Jørn Petersen » 29 Oct 2011, 10:32 skrev:Lintz, korrekt, der kommer 50 mm flamingo på under rionet med slanger.
Skal du ikke bare bruge en alm. cirkulationspumpe der kan skrues lidt op og ned i hastighed. mere behøves der vel ikke - tror jeg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 29 okt 2011 10:45

Okay, havde tænkt mig noget lignende, en styring der kunne tænde for cirkulations pumpen, når jeg opnåede 30-35°C i solfangeren, og når solfangeren kom ned på eks. 15-18 grader, stoppede cirkulationspumpen igen, godt nok vil den på en solskinsdag tænde og slukke ofte, men det gør ikke noget, pumpen er så vidt jeg ved, på 5 watt.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Zarge » 29 okt 2011 10:48

kan du ikke bruge en diferens styring, og så proppe en føler i fangeren og den anden i gulvet?

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 29 okt 2011 11:12

Zarge: Jo, jeg har læst meget omkring forskellige styringer, både til Solvarme og Frostsikring, begge kan dette, men jeg synes niveau forskel der forindprogrammeret i disse styringer, er for lille, mange er ned til 2-3°C, andre max. 10, jeg vil gerne at temperaturen oppe i solfangeren, opnår en pæn temperatur (30-35°C) før pumpen tændes, og her om vinteren, er jorden vel omrking 2-5°C om morgen inden solen kommer frem, forstår du min point.!

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Zarge » 29 okt 2011 11:18

ok... ja den lille, billige jeg plejer at bruge styrer det med et dreje potmeter, men den går også kun fra 0-20°

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Lintz » 29 okt 2011 11:20

Med -15 grader tvivler jeg faktisk stærkt på at du kan holde jorden frostfrit med det system da du vel højst kan regne med 6 timers effektiv sol om dagen i de mørke mdr.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar