Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan er det nu med de dæk.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af pejle » 28 okt 2011 10:13

Nu var det jo ikke trukket håndbremse, således at hjulene skulle blokere!! Mere for at vise hvor lidt der skulle til for at bagenden er ustyrlig og hvad det betyder for bilen.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af abn » 28 okt 2011 11:57

Den første bil jeg havde (Cadett c) er jo som bekendt med baghjuls træk. Og i en alder af 19 og med sne på vejene, så lærer man faktisk en hel del om at styre en bil som skrider med bagenden. Så en lille udskridning med bagenden er ikke så galt, men jeg savner sgu baghjulstrækket. Det har reddet mig et par gange. Hvis først man havde problemer med at skride i et sving så skulle den bare have lidt pedal og kontrastyrring. Rigtig sjovt hvis der ikke er andre biler i nærheden.
Mvh Anders

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af Zarge » 28 okt 2011 16:53

undskyld jeg siger det... men hvis der er så meget forskel på mønstret så det gør en reel forskel hvilke hjul de bliver monteret på (under hensyntagen til omløbsretning naturligvis!) Så vil jeg er de enten blevet ombyttet for sjællent eller moden til udskiftning... Det gir ingen mening at køre med SÅ forskellige dæk på dytten... Bare min menig...

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af Ulrik » 28 okt 2011 17:23

Zarge » 28 Oct 2011, 16:53 skrev:undskyld jeg siger det... men hvis der er så meget forskel på mønstret så det gør en reel forskel hvilke hjul de bliver monteret på (under hensyntagen til omløbsretning naturligvis!) Så vil jeg er de enten blevet ombyttet for sjællent eller moden til udskiftning... Det gir ingen mening at køre med SÅ forskellige dæk på dytten... Bare min menig...
+1
MvH Ulrik©

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af pejle » 28 okt 2011 17:35

Zarge: Helt enig :-)
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af BWJ » 28 okt 2011 17:44

Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.

Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af Zarge » 28 okt 2011 18:34

det er vel lidt som diskusionen med med ABS bremser...
Hvis du er en haj, så kan du bremse bedre uden, men hvis du er "dødelig" så bremser du bedre med... sådan er det vel også lidt med monteringen af dæk... Der er sikkert nogen der har styr på tingene, men os andre der går i panik når skuden glider, vi styrer sikkert ikke kontra som vi skal, og så er det jo rart med lidt hjælp... (jeg taler naturligvis ikke om mig selv... jeg har jo TOTALT styr på det og går ALDRIG i panik... jeg tænker sådan mee genaralt... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
JackGF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25 okt 2011 12:39
Mit fyr: 1=Milton Moduline 400. 2=Feroli(1983)
Areal: 1=137m2. 2=270m2.
Brændsel: 1=gas, 2=Olie
Geografisk sted: Vejle-fyn

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af JackGF » 28 okt 2011 19:07

BWJ » 28 Oct 2011, 17:44 skrev:Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.

Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Hørt, kunne ikke være mere enig! Er selv mekker!

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af BVMP » 28 okt 2011 20:56

BWJ » 28 Oct 2011, 17:44 skrev:Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.

Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Helt rigtigt.
Jeg har kørt udrykningskøretøj i mere end 25 år. Er hvert år på kursus, hvor politiets kører inst. underviser.
Og hver gang skal vi se en lille film; en Saab 900 med 4 pax og en del bagage kørende på E6 i let regnvejr. Undersøgelsen efter ulykken viste at bilen havde monteret gode og lovlige dæk. Med med mindst slidbane på bagakslen. Dette var synderen, bilen aquaplanede på de bageste hjul - det tog under 2 sek så havde bilen været rundt 1½ gang hvorefter den væltede, her så man bagagen...
Havde det været forhjulene der aquaplanede havde føren haft en eller to chancer for at undgå ulykken.
Der bedste sildbaner bagpå.

Men husk at det er lige meget om man kører med de bedste dæk til årstiden, hvis man ikke "drive to arrive".
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvordan er det nu med de dæk.

Indlæg af Flemming DJ » 28 okt 2011 23:43

UANSET hvad, så tag jer et glatførekursus! Så skal I ikke GÆTTE jer til, hvad I skal gøre ved en udskridning; det skal ligge på rygraden.

Det har reddet mig fra buler mere end en gang - og så er det i øvrigt skideskægt. 8)

Tag konen med. Hun skal osse lære det.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar