Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
dannidines

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af dannidines » 28 okt 2011 07:22

Hej derude,

Jeg blev vækket her til morgen (tidligere end normalt!!!) af en hylende/syngende lyd fra kælderen og da jeg kommer derned kunne jeg konstatere det var fyret og nærmere betegnet hver gang den interne snegl skulle køre...

Så kommer spørgsmålene:

det kan velsagtens kun være gearmotoren som er ved at stå af?!

Skader resten af brænderen ved det kører eller kan jeg bare lade den lave varme og vand?!



lidt irriterende faktisk.. har skrevet til det hvor jeg købte sættet i sin tid (under 2 år siden) og håber lidt der er garanti på skidtet.


dannidines

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af dannidines » 28 okt 2011 07:51

og så døde den efter 4 hylene timer:|

dannidines

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af dannidines » 28 okt 2011 08:43

Hej igen,

Jeg har talt med sælger og fået føælgende melding:

Da anlægget er næsten 2 år gammelt (20 mdr) og sikkert har kørt en del tons piller igennem, så går det ikke under reklamation.

Jeg er blevet henvist til følgende:
- snegl skæv ifm. pille siddet i klemme
- slør i snegl ifm. pille siddet i klemme
- kondensator slidt op

Jeg har pillet brænder af og konstateret følgende:

- ingen slør i snegl
- ingen skævhed i snegl
( har heller ikke haft en pille i klemme)

- Kondensator - skal lige ha købt mig en for at tjekke

- Selve gear motor/hus/bagplade var så varm, at jeg ikke kunne holde på den?!?!?

Spørgsmål, brænderen er som sagt 20 mdr.gammel og har kørt 9 tons igennem sig - er det normalt at en gearmotor (så varm, så antager jeg der er noget friktion/utilsigtet modstand indeni) skal stå af og som sliddel selv skal erhverves?!

Blot et spørgsmål, det er ikke den store økonomiske udskrivning, men sys det lige svagt nok at gearet

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af themasterdk » 28 okt 2011 09:28

Selve gear motor/hus/bagplade var så varm, at jeg ikke kunne holde på den?!?!?

Så er den blevet overbelaste, hvis det er tilfældet at den er så varm
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af Flunk » 28 okt 2011 09:30

Ved et snegle drev bør der være sikring af motor både elektronisk ( termofejl ) samt rørsplit der knækker hvis alt andet svigter, så motoren bør aldrig tage skade.
Bør holde mindst 10 gange så lang tid.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


dannidines

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af dannidines » 28 okt 2011 09:37

Ok, men hvordan pokker skal jeg så forholde mig til sælgers (er en Butik/forhandler, jeg vil bare ikke hænge noget navn ud unødigt) udmelding om at det ikke er omfattet af reklamation?! Men at jeg selv skal ud og købe en ny gearmotor?!

Kopieret svar fra sælger (jeg befinder mig indenfor de 24 mdr):

ang. garanti, så er der 6 mdr. fabriksgaranti på anlægget og 2 års reklamationsret.

vi har en udvidet garanti på 1 år her fra XXXXXXXXXXXXXXXX og 2 årsreklamationsret.

så du bliver nødt til at købe en ny gearmotor, den koster 593,75 kr , du kan bestille den

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af Frank_Rasmussen » 28 okt 2011 11:29

Du fortæller sælger, at du er med på alle de relevante Scotte/Woody forums, og at er oprettet på http://www.trustpilot.dk samt, at hvis han ikke indenfor 10 minutter har sendt en ny gearmotor til dig, så vil hovedparten af googles på hans firmanavn være noget, som du har skrevet...

Metoden er i hvert tilfælde uhyre effektiv overfor rideudstyrsforretninger.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af triumph » 28 okt 2011 18:47

desvære er konstruktionen ikke overbevisende. piller sætter sig konstant i klemme unde snegl der kun er ophængt i gearende.
Har set klip på youtube hvor sneglende hopper 20 mm, pga der køres med (meget)hårde piller fra stamemøllen (ved ikke om piller fra stampemøllen stadig hårde) Flere har lavet et bundleje til snegl. Og nogen har savet et mejerirør op og lagt under snegl, således at der kun er 2 mm luft mellem rør og snegl, så er afstand så lille at piller ikke kan sætte sig i klemme.
http://www.youtube.com/watch?v=ZHU1_B6e ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ajv6Skdg ... re=related

PS
mit anlæg er 5 år og har hverken støtteleje eller rør under snegl.det har ikke været gået istykker

dannidines

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af dannidines » 28 okt 2011 19:05

hej igen,

så er gearmotor skiftet.. og den var brændt af :@ men med kun 8700 kg gennem maskineriet (kiggede i min lille notat blok) syntes jeg det er for dårligt når jeg ikke har haft noget i klemme eller nedbrud på anden vis. det er en produktionsfejl når det sker så hurtigt, syntes jeg, men når forhandler afviser det som han gør og kalder det en slid del som jeg selv skal betale... nuvel, ikke mange penge og har da måtte skifte den selv idag (nøj, det var ikke nemt), men det er lidt et princip... gider dog ikke gøre mere ved det, overvejede at ringe/skrive til Brian & Jannich fra NBE og fortælle dem om deres samarbejdspartner (det er IKKE Levi, bare så folk ikke tror det) men så igen, de har travlt og hvad betyder en dårlig episode mod måske mange gode..

Jeg har så positive oplevelser fra NBE mht service, så handler jo bare direkte der eller ved Levi i fremtiden. BUM!

tak for svarene, har hængt lidt med mulen idag, så det var fin fin med lidt input vedr. reklamationsret

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Brænder (intern snegl) gear motor synger

Indlæg af Frank_Rasmussen » 28 okt 2011 19:59

De hårde piller fra Stampmøllen ligger vist år tilbage (=før min tid).

Stampemøllen sælger, såvidt jeg ved, i dag udmærkede træpiller; men historien hænger vel så meget ved, at jeg på urationel vis alligevel sikkert ville tænke mig om to gange, hvis jeg stod overfor at købe piller hos dem.

For mig viser det noget om, hvor vigtigt omdømmet er for et firma, og hvor let det kan blive ødelagt.

Jeg har ingen medlidenhed overfor butikker med dårlig reklamationsbehandling, tværtimod tror jeg, at det hjælper den næste køber, og dermed i længden butikken, hvis jeg brokker mig.

Men det er selvfølgelig op til den enkelte, hvor langt man kan få sig selv til at gå.

Troldmands (det kalder han sig vist ofte på forums) flotte, men håndværksmæssige krævende, løsning med et ekstra leje til den interne snegl, er der nok ikke mange, der har brugt.

I stedet fandt Nordjysk Bioenergi på at sælge en intern snegl med mindre diameter. Den har været i handlen indtil for nylig; men nu er den vist røget ud af netbutikkerne.

Løsningen med en lille plade under sneglen skulle i øvrigt også betyde mindre støj...godt hvis man kan høre fyret fra soveværelset på trods af hustuens snorken...

Godt, at du fik varme i huset!


Besvar