Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Urstyring af VVB

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Urstyring af VVB

Indlæg af klinten » 26 okt 2011 10:01

Jeg har lige fået monteret VVB prio. til fyret, og det er jo dejligt, men så tænkte jeg på hvordan folk bruger urstyringen? Jeg tænker at hvis der er perioder hvor den ikke må opvarme VVB, så bliver VVB jo bare koldere og skal så varmes op længere tid, derved er der vel ikke noget sparet? Eller er det primært til komfort at folk bruger det. således at VVB kun bliver opvarmet når man ikke er hjemme? Jeg har siddet og kigget lidt på folks logninger og det ser ud til at det er meget normalt at det tager ca. 1½-2 timer at varme VVB op igen efter at den er faldet under diff. (10-15°C)
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Urstyring af VVB

Indlæg af Scotte Kim » 26 okt 2011 22:05

Står din bil i tomgang hele natten for at den er varm til næste morgen..... nej vel. VVB prioritering giver mening. Den er kun varm når du har behov for det. Har du andet ekstraudstyr som også slukker fyret når huset ikke har behov for varme så skal VVB selvfølgig også kun være varm ved behov.

Se mine grafer. PT kører mit fyr ca 8 timer i døgnet. Huset er fint varmt og vandet er fint varmt. Tænk hvis det skulle køre unødvendig tomgang i 16 timer i døgnet?? Spild af træpiller.

Min VVB er slukket mellem 22:00 og 04:30. Huset kører varme fra 05:00 til 11:00 og igen 17:00 til 23:00. Det er tilmed droslet ned efter udetemperatur og indendørs termostater.

Min udetemperatur føler har jeg sat i solen med vilje. På den måde drosler det fyret ned når solen skinner og varmer på ruderne.

Alt i alt med et langt mindre træpillebrug som resultat.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Urstyring af VVB

Indlæg af klinten » 27 okt 2011 07:45

Kim, det er jo lige det jeg spørger om, kan det svare sig at lade være med at varme VVB op i en periode? Resultatet er jo bare at den bliver koldere og så skal fyret køre mere.

For nu at bruge bilen som eksempel, så lad os sige at den kun kan bruges hvis den er driftvarm, og der er den først efter 2 timers tomgang. Så er spørgsmålet: Kan det svare sig at lade den køre flere gange i korte perioder i løbet af natten for at den er driftvarm om morgenen, ift. at den er slukket hele natten og bliver kold, for så at starte den om morgenen hvor den skal stå 2 timer i tomgang for at blive driftvarm.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
Hanging_balls
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 aug 2010 16:49
Mit fyr: Scotte Blackstar 16Kw
Areal: 180m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6360
Dagligt forbrug: ????
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Tinglev, Sdr. Jylland

Urstyring af VVB

Indlæg af Hanging_balls » 27 okt 2011 14:40

Min VVB blev varmet op til 65 grader i går aftes kl 20.00 da min datter havde været i bad. I morges kl. 06.00 da jeg var ude at se til fyret, var beholderen stadig 59 grader varm. Hvis beholderen er ordentlig isoleret, er der ingen grund til at køre urstyring (jeg gør det alligevel), Med en difference på 15 grader går der længe inden beholderen er kold nok til at fyret varmer den op igen. Jeg kører dog alligevel urstyring da der ikke er grund til at fyret varmer unødigt på beholderen om natten.

Christian.


Besvar