Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

garnti på vvs vare..,?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af agentjensen » 26 okt 2011 07:23

I følge købeloven har man 24 mdr reklamationsret - begrebet garanti er reelt afskaffet.
- de første 6 mdr af reklamationsretten gælder formodningsreglen - dvs at hvis produktet går i stykker så formoder men at det har været defekt fra levering og man har krav på bytning eller rep. -Butikken skal for at undvige kunne bevise at du har fejlbrugt produktet - de 6 mdr kalder man "garanti"
- de efterfølgende 18 mdr har man reklamationsret - dvs at du reelt som forbruger skal bevise at produktet er defekt og at du ikke har brugt det forkert og at skaden ikke er sket pga slidtage.... er din reklamation gyldig, så skal du have rep produkt eller ombyttet det.
- får du ombyttet et produkt under reklamationsret - så starter der nye 24 mdr på dit nye produkt.
- får du rep et produkt under reklamationsret - så gælder der 24 mdr ny reklamationsret på reperationen.

Vi som forbrugere fik 24 mdr reklamationsret - reelt en nedgang i "garanti" fra den gamle 12 mdr garanti der engang var gældende.

Men mange producenter og forretninger giver stadig 12 mdr "garanti" dvs reklamationsret under formodningsreglen - heldigvis for det - men det er en jungle - så læs og forlang at få garanti/reklamationsret på skrift - så har du noget som forbruger at forholde dig til.

Mvh
Michael


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af leo-pol » 26 okt 2011 17:24

hm.. Skal da lige have læst igennem når jeg kommer hjem til pc'n da jeg er på mobil nu.. Men sagen er den at fra 1.5 år siden midt på fyrrings sesongen købte jeg denne ventil og den kørte som den skulle... Men efter nogle md begyndte den at lave balade.. Fruen fik den byttet uden brok men da jeg monteret den var den nye defekt og ville ikke åbne.. Jeg drønede med dagen efter og fik den byttede og ingen problemer heller der.. Men den jeg så fik var også gal.. Når mit fremløb kom over 60-65g begyndte den at falde og lå gerne og shuntede med 45-50g til min kedel.. Men jeg gad ikke og pille den af her i sommers.. Men nu har jeg en termovare så fruen fik den med men de mente at det var for lang tid siden og han kunne jo heller ikke sælge den når den har været monteret.. pille en klovn når den er defekt... Min kærste fortalte ham hvordan den var blevet byttet og at vi kun hade den oprindelige kvitering som jo så er 1.5år gammel og det var den gamle sælger ove der viste om problemet med den.. Men de sagde bare at ove ikke var her mer og hvad han hade sagt var de lige glade med... Men jeg må lige læse om det når jeg kommer hjem.. Leo-pol

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af Tom_AT » 26 okt 2011 18:18

Hvis i kun har den oprindelige kvittering og der er gået 11½ år siden i købte den får i nok svært ved at overbevise sælger om at i har ret.

Jeg kan nu heller ikke forstå at det skulle kunne lade sig gøre at have 3 defekte Termovar'er inden for så kort tid. Er du helt sikker på der er en defekt, og at det ikke er en monteringsfejl?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af Bigfoot » 26 okt 2011 20:29

Tom_AT » 26 Oct 2011, 18:18 skrev:Hvis i kun har den oprindelige kvittering og der er gået 11½ år siden i købte den får i nok svært ved at overbevise sælger om at i har ret.

Jeg kan nu heller ikke forstå at det skulle kunne lade sig gøre at have 3 defekte Termovar'er inden for så kort tid. Er du helt sikker på der er en defekt, og at det ikke er en monteringsfejl?
det er en esbe den er gal med.... og de er dælme træls at køre med. De er på ingen måde præcise længere, og man skal virkelig forvente meget bøvl med dem.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af Tom_AT » 26 okt 2011 20:40

ARh okay.. så misforstod jeg vist :-)


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af leo-pol » 26 okt 2011 20:53

Bigfoot » 26 Oct 2011, 20:29 skrev: det er en esbe den er gal med.... og de er dælme træls at køre med. De er på ingen måde præcise længere, og man skal virkelig forvente meget bøvl med dem.

ja..... det er en ESBE 3-vejs tthermoshunt ventil på 60g......
og nej... den/de har ikke været fejlmonteret..... den første kørte ubeklageligt i 4md men så begyndte den at blive ustabil og svinge i temperturen....jeg rensede den men nej.... fruen byttede den men den nye ville slet ikke åbne så der kom kedlen lige op i de røde felt... dagen efter fik jeg byttede den igen og det er den jeg har nu og den falder i temp i takt med at min kedel kommer over 60g.... så når min kedel`s fremløb er 70g ligger min retur frashunt til kedel på omkring 50g....
og det kan man jo ikke bruge til en skid når jeg ved at det virker....
men problemet er løst med en thermovare og den lever sku varen stabil...

men jeg læste lige via linket på forbrugersiden......og når jeg læser det læser jeg det at de skal reklamer den enten ved at reppe den eller give mig en ny så længe at den er under 2år gammel.....
det er op til mig at bevise at den er defekt og op til sælger at det er en fejl uden betydning....

men nu er jeg tyben der ikke gider at brokke mig skide meget over sådanne noget i denne stil men syntes da at det er lidt noget fis når de ved at den er blevet byttet flere gange og at han ligefrem undskylder med at han ikke kan sælge den igen når den har været monteret.... DEN ER DEFEKT OG SKAL SKUDA IKKE VIDERE TIL DEN NÆSTE DER ÅBNER DØREN...... idiot... han skal da være glad for at det var fruen han talte med og ikke mig......

med mange kærlige og venlige før jul hilsner...... leo-pol..... ;@}

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af Tom_AT » 26 okt 2011 20:58

Du er lidt forkert på den. Bla fordi du ikke har husket at få fornyet kvitteringen.
Og så har Agentjensen længere oppe forklaret ganske fint hvordan reklamation fungerer. Efter 6 mdr hænger den på dig.

men du er nok nødt til bare at acceptere at du det løb er kørt.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af leo-pol » 26 okt 2011 21:39

ja ja... jeg ved skam godt at jeg ikke har fået fornyet kviteringen....
og ja ja.... jeg skal efter de 6md selv bevise at den er defekt.... det ved jeg godt.... og jeg vil da så gerne monter den og vise dem hvad problemet er.... men det er de nok ikke lige i stødet til at komme forbi og se og det kniber nok med at vise det på desken i butikken.... ;@) .... så der har de jo nok lukket ballet for mig.... og det er såment også lige meget.... den jeg er lidt harm over er at ham knolden dernede ved godt at han selv har byttet den for både fruen og mig og han var der den dag den blev købt sammen med Ove der stod for biksen før og jeg har snakket med ham utallige gange om lige den ventil.... han har oven i købet selv sagt at den ikke var til en skid og jeg skulle have en rigtig ladeventil...... det er det jeg er harm over.... ventilen er jeg sku lidt lige glad med udover at jeg ville heldre have en der virkede på min hylde en den der ikke virker......

mvh leo-pol

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af leo-pol » 02 nov 2011 01:11

vil da lige følge op på hvad der så skete... Fruen skulle til roskilde og hvorfor så ikke lige køre forbi vvs-eks der oppe og snakke med dem en gang og høre om de hade samme mening som i næstved... De mente at den var monteret forkert og at vores vvs'r ikke nede syd på måtte være du fjols.... De hade aldrig haft nogle der skulle byttes... men efter at fruen skruet bissen på og forklaret dem at hun ikke gad det skrammel mer og ikke hade noget at bruge den til da vi hade fundet en anden løsning, gav de sig og ville give hende pengene tilbage minus 20%... Og det sagde hun ja til..,
Så tak for debatten og hjælpen der lige gav modet på at prøve en ekstre gang.......... Mvh leo pol

rikkeboldi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16 jun 2011 22:55
Mit fyr: woody black 10 kw
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: Tureby

garnti på vvs vare..,?

Indlæg af rikkeboldi » 03 nov 2011 19:30

Det var da en super slutning på problemet...Tillykke med det :-)


Besvar