Ud med olien!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Ud med olien!

Indlæg af Ollii »

dafinalone » 24 Oct 2011, 14:01 skrev:Mit gamle oliefyr og VVB synger på sidste vers, og jeg er villig til at gøre store krumspring for at undgå at skulle kobles på naturgas. Derfor er mit valg faldt på at jeg vil fyre med piller.

Jeg bor i et klasisk 70’er hus på 160 kvm + 50 kvm kælder. Der er 300 mm isolering på loftet, ellers er resten vist ikke opgraderet i forhold til isolering. Der er derudover brændeovn som der bruges meget gennem hele fyringsperioden.

Derfor har jeg i fællesskab med min svoger(som er autoriseret vvs-installatør) blevet enige om at et fyr på 11-15 Kw vil være rigeligt til mit behov.

Jeg har selvfølgelig også forhørt mig med min svoger omkring hvilket fyr der skal vælges til mit hus. Problemet er bare at min svoger mener at alt andet end BAXI og Passat er noget lort. Derfor tror jeg at jeg har brug for nogle andres meninger også før jeg løber ud og køber et fyr som koster 35-40% mere end et Scotte eller Biomax fyr. Mit spørgsmål går derfor i alt sin enkelthed på:

Hvad må jeg give afkald på hvis jeg køber et ”billigt” fyr frem for et BAXI- eller Passat-fyr, for de må vel være bedre til et eller anden siden der er så stor en forskel i priserne?
Det lyder som om du bor i et villa kvarter der ville jeg slet ikke overveje et korn fyr der skal pausefyre. Da jeg tror du vil få bøvl med dine naboer.

Hvis jeg gætter rigtig vil jeg anbefale et pillefyr da dette er bygget til at brænde piller og kun piller.

Køb dig et billig fyr. Så kan du gøre dig dine egne erfarringer. Og fyret er tjent ind mange gange om 10 år. Hvor du ikke er i tvivl om hvad du søger af fyr. Endten skifter du det ud med fortjeneste. Ellers brænder du videre med fortjeneste. :great:

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

dafinalone
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24 okt 2011 13:26
Mit fyr: Scotte 16 KW Ver. 6,35
Areal: 200
Brændsel: 8mm Samba Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: Ukendt endnu
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Ud med olien!

Indlæg af dafinalone »

Hej,

Tak for alle svarene. Jeg synes dog stadig at der er udeblevet nogle bærene argumenter for hvorfor jeg bør vælge det ene eller det andet. Men så vidt jeg kan se så kan jeg ikke bruge et Vølund fyr, da det ud fra min sparsomme viden ikke kan give lidt nok effekt, og det er vel ligeså skidt som at have et for lille fyr ikke?

MVH Jens
dafinalone
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24 okt 2011 13:26
Mit fyr: Scotte 16 KW Ver. 6,35
Areal: 200
Brændsel: 8mm Samba Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: Ukendt endnu
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Ud med olien!

Indlæg af dafinalone »

Men har jeg for resten misforstået noget eller kan alle pillefyr for eksempel ikke også fyre med pilleflis, eller er det også kun de mere avancerede der kan det?
dafinalone
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24 okt 2011 13:26
Mit fyr: Scotte 16 KW Ver. 6,35
Areal: 200
Brændsel: 8mm Samba Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: Ukendt endnu
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Ud med olien!

Indlæg af dafinalone »

Og er Scotte fyr så udbredte at det er del for den lokale VVS-mand at skaffe reservedele ovs. eller er det kun hos Dansk VVS-center??
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Ud med olien!

Indlæg af hahomi »

dafinalone » 25 Oct 2011, 07:45 skrev:Men har jeg for resten misforstået noget eller kan alle pillefyr for eksempel ikke også fyre med pilleflis, eller er det også kun de mere avancerede der kan det?
Ja, der har du misforstået noget. Vil du fyre med flis, skal du have en TwinHeat e.lign.
Vælg dine kampe med omhu.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Ud med olien!

Indlæg af Flemming DJ »

hahomi> Der blev sagt pilleflis.... :)

Jeg så et eksempel på pilleflis til åbent hus hos Nordjysk Bioenergi: Det er dæleme småt (og tørt), så det vil være ligesom at fyre med træpiller, dog måske med lidt mere aske, hvis der skulle være lidt bark med.

Har bare ikke kunnet finde ud af, om det selv kan falde ned i bunden af pillebeholderen, eller der skal omrører til ?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Ud med olien!

Indlæg af hahomi »

Flemming DJ » 25 Oct 2011, 09:22 skrev:hahomi> Der blev sagt pilleflis.... :)

Jeg så et eksempel på pilleflis til åbent hus hos Nordjysk Bioenergi: Det er dæleme småt (og tørt), så det vil være ligesom at fyre med træpiller, dog måske med lidt mere aske, hvis der skulle være lidt bark med.

Har bare ikke kunnet finde ud af, om det selv kan falde ned i bunden af pillebeholderen, eller der skal omrører til ?
Jeg tror du kommer i problemer, den kan ikke tage palmeskaller siges der. Vil du ha en der kan tage en bredere vifte af brændsler, ville jeg kigge seriøst på Benekov R15 http://www.liagro.dk/files/manager/bennekov-r15/r15.pdf som du også kan få til en ganske fornuftig pris.
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Ud med olien!

Indlæg af pille bruger »

hahomi » 25 Oct 2011, 09:31 skrev: Jeg tror du kommer i problemer, den kan ikke tage palmeskaller siges der. Vil du ha en der kan tage en bredere vifte af brændsler, ville jeg kigge seriøst på Benekov R15 http://www.liagro.dk/files/manager/bennekov-r15/r15.pdf som du også kan få til en ganske fornuftig pris.
Hvor har du den ide fra ?
Den kører også fint på f.eks mini flis.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Ud med olien!

Indlæg af snubbi »

pille flis .
Er flis der har været igenem en flis hugger hvor der er monter sold der søger for en meget ens arte kvalitet uden stikker og ligne
Jeg er ret sikker på at der skal omrør på for at få det til at falde ned i snegelen.
jeg fyre selv med 12mm fin flis jeg selv laver. baxien skal godt nok ikke røre meget i siloen før det falder ned men der skal røres i flisen
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Ud med olien!

Indlæg af hahomi »

pille bruger » 25 Oct 2011, 09:40 skrev: Hvor har du den ide fra ?
Den kører også fint på f.eks mini flis.
Ideen har jeg herfra

Super alternativ til Træpiller

Hej Hardy.
Hvis man læser forummet igennem er der flere der har udtrykker bekymring om støj ved kørsel af skallerne jeg selv er også opmærksom på om gear/snegle lider overlast, ved afhentningen af Bigbagen det også sagt at det kunne være en gene jeg lever med det og tror det lyder være en det er.
Derudover har jeg lånt skaller til kollegaer! Pilleovn = brændte fint, men støjede for meget, Scotte = var først meget begejsteret men fik problem med snegl. KL stoker= fik for meget aske. Jeg vil uden tvivl købe skaller når og hvis de får levering op og køre, men trailer og Bigbag der skal skovles af og på er for besværligt selvom de ikke er fugtfølsomme så chauffører på så der bliver nogle arbejdspladser det ser jeg frem til.
Derudover ville det også være godt med analyser af produktet så dokumentationen vedr. de ekstra kalorier blev tilgængelig.

Mvh Jan

Og skallerne minder til forveksling om miniflis og under alle omstændigheder ændrer det ikke på, at der er en større vifte af mulige brændsler.

P.s.: Har godt set du er montør af Scotte :wink:
Vælg dine kampe med omhu.

Besvar