Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erstatning til 3000 l. olie

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
CHB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20 okt 2011 19:45

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af CHB » 24 okt 2011 14:38

Hvis vi lige kan få en ekspert til at fortælle, hvad henholdsvis pausefyring og eltænding koster i brug, kan vi få den ged barberet...! Ingen af delene er gratis i brug, så hvis vi antager at fyret kun skal holde badeværelsesgulvet lunt i sommer halvåret, og en eltænder skal i gang ca. 1000 gange om året, så må det være til at beregne(indenfor en sikkerhed på plus minus 100% icon_cheesygrin.gif ).


volund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2011 07:43

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af volund » 24 okt 2011 15:36

Hej, det kan anbefales at du kombinerer dit pillefyr med et solvarmeanlæg, det koster idag ikke alverden og vil kunne holde dit lille gulv lunt. Du skal naturligvis ikke have en kedel der pausefyrer, det er oldnordisk og uøkonomisk. Desuden anbefaler jeg dig en kedel med stort vandindhold ( min 150 L) eller bruge buffertank, derved får du langt imellem start / stop og billigere driftøkonomi.
Har du en sådan løsning skal du ikke spekulere på hvad en eltænder koster i brug...peanuts:)

mvh Anders vølund varmeteknik

CHB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20 okt 2011 19:45

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af CHB » 24 okt 2011 20:32

volund skrev:Hej, det kan anbefales at du kombinerer dit pillefyr med et solvarmeanlæg, det koster idag ikke alverden og vil kunne holde dit lille gulv lunt. Du skal naturligvis ikke have en kedel der pausefyrer, det er oldnordisk og uøkonomisk. Desuden anbefaler jeg dig en kedel med stort vandindhold ( min 150 L) eller bruge buffertank, derved får du langt imellem start / stop og billigere driftøkonomi.
Har du en sådan løsning skal du ikke spekulere på hvad en eltænder koster i brug...peanuts:)
Tak for svaret.
Det er muligt det er umoderne, hvis der ikke er eltænder i fyret, men hvis de to stokerflagskibe(ifølge indlæg i denne tråd) ikke har det, hvad fortæller det så?
Kan argumentet for eltænding blive mere konkret? Vi skal have nogle tal på bordet! :)
Kan se i Twinheats katalog, at de skriver 0,5 kW ved pausefyring ved en 29 kW kedel - altså under 2% af maksydelse.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Mike N » 24 okt 2011 20:38

Jeg havde besøg af to "kloge" folk fra Brdr Dahl samt en vvs'er da jeg snakkede solvarme. Jeg ville gerne slukke for kedlen om sommeren og så lade solen klare opgaven.
De sagde at det kunne ikke betale sig også selv om der ikke er eltænding. Det kostede så lidt at pausefyre at det var ikke værd at rode med.
Og med så stort et hus vi snakke om så tror jeg at det er få penge vi snakker om og måske bliver det spist op af elprisen. Men nogle konkrete tal kunne være sjovt at få på bordet.

Hvis han kun vil fyre med piller skal han vel også vælge en ren pille stoker og fyre han nu 80% pind er det vist bedre med en god og nem kedel at fyre i frem for eltænding.

bakman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af bakman » 24 okt 2011 20:45

har set på flere af baxis helt nye pillebrændere de har også eltænding nu


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Fer » 24 okt 2011 22:29

Mike N » 24 Oct 2011, 20:38 skrev:Jeg havde besøg af to "kloge" folk fra Brdr Dahl samt en vvs'er da jeg snakkede solvarme. Jeg ville gerne slukke for kedlen om sommeren og så lade solen klare opgaven.
De sagde at det kunne ikke betale sig også selv om der ikke er eltænding. Det kostede så lidt at pausefyre at det var ikke værd at rode med.
Og med så stort et hus vi snakke om så tror jeg at det er få penge vi snakker om og måske bliver det spist op af elprisen. Men nogle konkrete tal kunne være sjovt at få på bordet.

Hvis han kun vil fyre med piller skal han vel også vælge en ren pille stoker og fyre han nu 80% pind er det vist bedre med en god og nem kedel at fyre i frem for eltænding.
De fleste eltændere er så vidt jeg husker på 250W. De tænder på 10 minutter. Dvs du bruger 250 x (10/60)=41Wh Eller 0,04kwh... Eller 8øre.. Hvis vi siger 5 optændinger pr dag. Så er det 40øre pr dag. Hvis det er hele året er det så 144kr... for 1800 opstarter!

Hvis du pause fyre med 0,5KW så bruger du i runde tal 100gram i timen. Omregnet 20 øre pr time. En eltænding koster 8 øre. Dvs at du kan pause fyre i 8/20=0,4 time eller 24 minutter. Så er det billigere med en eltænder.

Jeg har mange dage i ydersæsonen hvor mit fyr kun kører fra aften til formiddag. Dvs mindst 6-8 timers stilstand. Derudover soder pause fyring også kedlen til!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

levi

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af levi » 24 okt 2011 22:41

CHB » 24 Oct 2011, 20:32 skrev: Tak for svaret.
Det er muligt det er umoderne, hvis der ikke er eltænder i fyret, men hvis de to stokerflagskibe(ifølge indlæg i denne tråd) ikke har det, hvad fortæller det så?
Kan argumentet for eltænding blive mere konkret? Vi skal have nogle tal på bordet! :)
Kan se i Twinheats katalog, at de skriver 0,5 kW ved pausefyring ved en 29 kW kedel - altså under 2% af maksydelse.
Spørg dig istedet for hvorfor baxi ikke hedder baxi længere, - men derimod HS-TARM.

Kig evt. på passat´s regnskaber, - læg især mærke til revisorpåtegnelsen der direkte skriver at AL produktion bør ophøre hurtigst muligt, - og man fremadrettet bør satse udelukkende på import....

Hvis vi her taler om "flagskibe" - så ser de danske "flagskibe" ikke for godt ud :oops:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af triumph » 25 okt 2011 06:18

Ja. hviken produktudvikling har baxi lavet de sidste 15 år. fået klisteret et baxi mærke på en tysk kedel. Ellers intet.

Passat har godt nok videreudviklet på deres model, så der er kommet eltæding og rørrens. Men den er jo stadig lige så stor som et damplokomotiv, og koster ca det samme. icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af triumph » 25 okt 2011 06:29

Mike N » 24 Oct 2011, 20:38 skrev:Jeg havde besøg af to "kloge" folk fra Brdr Dahl samt en vvs'er da jeg snakkede solvarme. Jeg ville gerne slukke for kedlen om sommeren og så lade solen klare opgaven.
De sagde at det kunne ikke betale sig også selv om der ikke er eltænding. Det kostede så lidt at pausefyre at det var ikke værd at rode med.
Og med så stort et hus vi snakke om så tror jeg at det er få penge vi snakker om og måske bliver det spist op af elprisen. Men nogle konkrete tal kunne være sjovt at få på bordet.

Hvis han kun vil fyre med piller skal han vel også vælge en ren pille stoker og fyre han nu 80% pind er det vist bedre med en god og nem kedel at fyre i frem for eltænding.
Jeg laver varmt vand om sommeren for 3kg piller om dagen 6 md x 30 dage x 3 kg x 2kr = 1080 kr
Så tager det altså lidt tid og tjene solvarme investeringen hjem

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af timkenneth » 25 okt 2011 07:10

forstår ikke præmissen for el-tænding i denne tråd.

CHB skriver længere oppe, at han har meget hegn, 7 hektar pil og korn, som jeg tolker gerne skulle udgøre brændselskilder. Skriver selvf. også træpiller, men det vil være overkill i mine øjn at fremskaffe twinheat/reka og så efterfølgende fylde silo med piller. Ydermere vil gerne se en lille el-tænder få ild i pisvåd flis eller korn.


Besvar