Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 23 okt 2011 11:51

OK det ser spændende ud, tror jeg skal bruge en udgave der hedder: Solvarme - brændeovn - pillefyr.

Har faktisk overvejet om vi skal erstatte vores brændeovn med en pilleovn, jeg har jo pillerne i forvejen, så kan jeg sparer at indkøbe brænde samt det svineri som brænde jo usværgeligt giver hver vinter :-)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af MichaelK » 23 okt 2011 12:08

Med en pillefyr, med autostart og VVB priortering, så er solvarme penge ud af vinduet.
Solvarme kan simpelthen ikke forrentes, på en økonomisk forsvarlig måde, med den
opsætning. Men.... VIL man have solvarme, så er det jo ikke altid økonomien, der skal
være en bremse for projektet :wink: ´



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 23 okt 2011 12:29

Jo men jeg har solvarme i forvejen, godt nok et meget gammelt et af slagsen, men det virker endnu (jeg har ikke selv investeret i det) det var på huset da vi købte det for 18 år siden, og at skulle investerer i nogle nye paneler er jo ikke nogen "herregård", overvejelsen ligge måske i at investerer i solceller som kan fremstille både varmt vand og el. Et solvarmeanlæg kan købes for 20.000 kr incl varmtvandsbeholder (excl. mont) men hvis jeg blot vil skifte mine paneler kan det gøres for 6000.- kr hos dvcenter.dk

Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 23 okt 2011 12:57

Det skal lige tilføjes at ovenstående påriser jo er for vandbaserede solfanger og ikke solceller (det er en hel anden pris) :-)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af MichaelK » 23 okt 2011 13:17

Åh, når Du har solvarme i forvejen, så ville jeg da også "nøjes" med at skifte panelerene :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Scotte Kim » 23 okt 2011 20:35

MichaelK » 23 Oct 2011, 12:08 skrev:Med en pillefyr, med autostart og VVB priortering, så er solvarme penge ud af vinduet.
Solvarme kan simpelthen ikke forrentes, på en økonomisk forsvarlig måde, med den
opsætning. Men.... VIL man have solvarme, så er det jo ikke altid økonomien, der skal
være en bremse for projektet :wink: ´

Mvh.
Mit bud er at jeg ville kunne spare ca 2000 kr om året ved solvarme. Det giver en tilbagebetaling på ca 12-15 år ved et anlæg til ca 25.000 kr. Det er altså ikke helt korrekt at det ikke kan svare sig. Dog er der tale om en yderst begrænset besparelse. Der vil komme ekstra installation som kræver ekstra vedligeholdelse og samtidig er endnu en fejlkilde i varmeanlægget. Dog er huset flere penge værd den da det skal sælges.

Solceller til strøm er i mine øjne spild af penge pt. Vent 5-8 år og i vil få langt bedre paneler til en langt bedre pris og dermed en bedre økonomi. Regn med ca 125.000 for solceller til strøm som laver et års forbrug ca.

Et hus med pillefyr, solvarme og solceller er vel hurtigt 100.000 kr mere værd? Det gør det nemmer at sælge huset ift. driftøkonomien i huset.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 23 okt 2011 21:36

Scotte Kim » 23 Oct 2011, 20:35 skrev: Solceller til strøm er i mine øjne spild af penge pt. Vent 5-8 år og i vil få langt bedre paneler til en langt bedre pris og dermed en bedre økonomi. Regn med ca 125.000 for solceller til strøm som laver et års forbrug ca.
Når man kan afskrive 25 % af restværdien hvert år, så ser regnskabet vel ikke så dum ud for folk, der betaler betaler topskat....og man kan få 15000 kr. til timelønnen for opsætningen per voksen person i husstanden...

Den nye regering vil vel også gøre et-eller-andet med tilskud...

Efter sigende er prisen for solcellerne faldet med 40% over de sidste to år, og prisudviklingen skulle fortsætte med nogenlunde samme hast...

...Du kan hurtigt komme til at skulle ændre mening :)

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Scotte Kim » 23 okt 2011 22:04

Frank_Rasmussen » 23 Oct 2011, 21:36 skrev:
Efter sigende er prisen for solcellerne faldet med 40% over de sidste to år, og prisudviklingen skulle fortsætte med nogenlunde samme hast...

...Du kan hurtigt komme til at skulle ændre mening :)
[/quote]

Se derfor skal man vente 5 år så prisen er kommet nedaf :)

Topskat??? Der er absolut ikke fradrag i topskat for solfangeranlæg?? De 15.000 kr i fradrag man kan få pt er kun et ligningsmæssigt fradrag. Det bryder at du sparer 5.000 kr i skat ved at få 15.000 kr i fradrag :) 5.000 kr batter ikke så meget i den samlede investering på 125.000 kr.

Om få år bliver solsiden i nyere huse belagt med solcelletag (måske også solfanger). Intet andet giver mening :)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 23 okt 2011 23:29

Nu er det nok (meget) uden for trådens emne :) ; men jeg vil mene, at et ligningsmæssig fradrag er mere værd, hvis man betaler topskat, end hvis man ikke gør det.

Men den virkelige gevinst for os private ligger vel i de 25% afskrivning af restværdien pr. år...

Et solcelletag uden tag-sten/-plader nedenunder er forøvrigt en 'installation', og giver derfor for øjeblikket ikke ret til de 25% afskrivning; men man kan i stedet bruger skattefriheden på 7000 kr/år af den producerede strøm, se evt. viewtopic.php?f=189&t=11755

Brugeravatar
zool
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22 apr 2011 14:53
Mit fyr: Scotte Black Star (16 Kwt)
Areal: 141
Brændsel: Træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4673
Dagligt forbrug: 10,9 kg gennemsnit
Årligt forbrug: Måske 4 ton
Geografisk sted: Rødvig Stevns
Kontakt:

Lidt breafing fra i øvet brugere :-)

Indlæg af zool » 24 okt 2011 00:11

Tror nu egentlig heller ikke jeg ville investerer i solceller lige nu (for dyrt) men skiftet fra olie til pillefyr giver mig jo en enorm besparelse, så hvis jeg skal sparer endnu mere skulle det nok være på strømmen og her er der jo kun solenergi at vælge mellem, da man jo ikke kan sætte en vindmølle op hvor som helst (har ellers et par naboer som sikkert ville hoppe på en samlet løsning) :-)


Besvar