Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte 10 kw montage

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Scotte 10 kw montage

Indlæg af levi » 22 okt 2011 10:18

triumph » 22 Oct 2011, 08:34 skrev: Sikkerhedsventilen skal side på rør i toppen af kedel, da kedel ellers skal tømmes for vand før damp kommer ud. (skorstensfejeren bad mig flytte min :oops: )
Jeg har hørt den svale der et par gange før, - men jeg har aldrig fået/set nogen dokumenter eller regelsæt der underbygger sikkerhedsventilens placering!


levi

Scotte 10 kw montage

Indlæg af levi » 22 okt 2011 10:21

Fer » 22 Oct 2011, 07:52 skrev:Det betyder ikke en pind om din flowmåler sider inden eller uden for shunten, hvis din returtemperatur bare sidder korrekt.

Jeg vil mene at det mest rigtige faktisk ville være at flowmåler sidder så tæt på kedlen som muligt. Da man så får alle tab med. Det er dog mere teori end praksis :)

Det ekstra flow der opstår ved at sætte den inden for shunten, kompenseres af den højere retur temperatur. Ser man bort fra det strålingstab der er fra rørene, vil en energimåling inden og uden for shunten give præcis det samme.
Hmm, - interessant...

Jeg syntes det lyder forkert, - men jeg kan ikke ummidelbart modbevise det... :cry:

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Scotte 10 kw montage

Indlæg af klinten » 22 okt 2011 11:19

levi » 22 Oct 2011, 10:21 skrev: Hmm, - interessant...

Jeg syntes det lyder forkert, - men jeg kan ikke ummidelbart modbevise det... :cry:
Levi, det var jo lige det jeg skrev til dig i en anden tråd.. Det kunne være sjovt at have en installation med 2 flowmålere. En på hver side af shunten, og så prøve at regne energien ud.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Scotte 10 kw montage

Indlæg af triumph » 22 okt 2011 12:59

levi » 22 Oct 2011, 10:18 skrev: Jeg har hørt den svale der et par gange før, - men jeg har aldrig fået/set nogen dokumenter eller regelsæt der underbygger sikkerhedsventilens placering!
det lyder meget sansynlig, men det hjælper bare ikke meget hvis skorstensfejer ikke vil godkende instalationen :?

levi

Scotte 10 kw montage

Indlæg af levi » 22 okt 2011 13:19

Skorstensfejeren skal ikke godkende din Vvs-installation, - han skal udelukkende godkende de brandmæssige forhold.

Dog kan han påpege fejl og mangler på et anlæg, - som så skal tjekkes/udbedres af en VVS-MAND, - men en skorstensfejer har intet at gøre på vvs-delen overhovedet.

Jeg stiller mig stadig meget tvivlende overfor sikkerhedsventilens placering, - hvis vi nu kigger på oliekedler og gaskedler etc. - så er disse anlæg ofte opbygget som units med beholder og hvad der dertil hører, - jeg har ALDRIG set at sikkerhedsventilen har været det højeste punkt i sådanne units, - tværtimod er de ofte det laveste punkt så man kan føre sikkerhedsventilen til afløb.

Hvis der virkelig er regler mht. placering af en sikkerhedsventil, - så må reglerne jo gælde for alle mindre fyringsanlæg!


levi

Scotte 10 kw montage

Indlæg af levi » 22 okt 2011 13:20

klinten » 22 Oct 2011, 11:19 skrev: Levi, det var jo lige det jeg skrev til dig i en anden tråd.. Det kunne være sjovt at have en installation med 2 flowmålere. En på hver side af shunten, og så prøve at regne energien ud.
Ja på den måde kan man ihvertfald se om der er forskel :great:

webjoe
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Scotte 10 kw montage

Indlæg af webjoe » 22 okt 2011 17:19

Er det meget normal at kedlen giver lidt fra sig under bunden i første opstart?

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Scotte 10 kw montage

Indlæg af klinten » 22 okt 2011 17:45

webjoe » 22 Oct 2011, 17:19 skrev:Er det meget normal at kedlen giver lidt fra sig under bunden i første opstart?
Det gjorde min scotter, der var faktisk ret meget vand første gang.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

webjoe
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Scotte 10 kw montage

Indlæg af webjoe » 22 okt 2011 17:49

Ok... Det må vi håbe der kun er første gang så ;)

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Scotte 10 kw montage

Indlæg af Fer » 22 okt 2011 18:07

levi » 22 Oct 2011, 10:21 skrev: Hmm, - interessant...

Jeg syntes det lyder forkert, - men jeg kan ikke ummidelbart modbevise det... :cry:
Der vil jo kun være forskel hvis der er et energiafsæt et eller andet sted (Derfor jeg tager forbehold for strålingstabet, det er jo det begrænsede energiafsæt.

Det er heller ikke sådan lige til at bevise uden at have 2 flowmålere på samme system. Det kunne være sjovt. Så hvis du ellers keder dig en dag :)

Jeg støtter mig kun op af min termodynamik fra maskinmesterskolen :) Hvilket dog burde være en ret stor støtte :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar