Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 21 okt 2011 09:36

Om ikke andet så står versionsnumret på den store chip i styringen.

M.h.t. 1,0-begrænsningen på P-ledet , så tror jeg, at du i givet fald har fanget Nordjysk Bioenergi i en softwarefejl.

Med de mange små opdateringer, som NBE frigiver, så er det set før :) Heldigvis er de ualmindelige venlige at tale (eller skrive) med, og de vil sikkert gratis sende en ny chip til dig...sikkert også selvom du har en version 6.2x..

Kontakt f.eks. NBE på http://www.nordjysk-bioenergi.dk/kontakt-os.html

Kims udmærkede råd kræver, som jeg ser det, løbende indstilling efter årstiderne.

I stedet for har jeg investeret i en udetemperaturføler til Sommerstop (se side 4, 11, 17, 18 og 23 (bruger ikke Vejrkompensering) i manualen http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=154& ... 960357B9CF ) og en trådløs rumtermostat (se evt. http://nordjysk-bioenergi.dana9.dk/file ... C2%A5d.pdf ).

Temperaturføleren koster ca. 100 kr. på eBay. Rumtermostaten ca. 400 kr. (se evt. f.eks. http://dvcenter.dk/tradlos-rum-termostat.html ).


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Scotte Kim » 21 okt 2011 10:08

Morten sæt lige link til dine grafer ind i din signatur. Så er det altid til at ramme :)

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Scotte Kim » 21 okt 2011 12:21

De 40% ser ud til at virke fint. Det ser sådan ud ved badet klokken 9. Kedlen bliver ikke varm så hurtigt som før. Det er bare ikke en holdbar løsning når det bliver vinter....

Dog er jeg sikker på at der er noget galt med VVB opvarmningen. Bemærk hvor lille temperaturdifference du har? Hos mig er forskellen mellem fremløb og retur ved VVB prio ca 15 grader mens den er 3 grader hos dig?? Altså kan scotten ikke afsætte varmen i VVB hos dig? Der er noget galt? Kan vandet løbe uden om VVB? Det lyder måske skørt men noget er forkert?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 21 okt 2011 14:01

Scotte Kim » 21 Oct 2011, 12:21 skrev:
Dog er jeg sikker på at der er noget galt med VVB opvarmningen. Bemærk hvor lille temperaturdifference du har? Hos mig er forskellen mellem fremløb og retur ved VVB prio ca 15 grader mens den er 3 grader hos dig?? Altså kan scotten ikke afsætte varmen i VVB hos dig? Der er noget galt? Kan vandet løbe uden om VVB? Det lyder måske skørt men noget er forkert?
Måske er Mortens retur-temperaturmåleren bare placeret indenfor i kedel-shunt-kredsen sammen med flowmåleren. Det er den korrekte placering ifølge NBE.

Min returføler (og flowmeter) sidder udenfor kedel-shunt-kredsen. Det giver hos mig en temperaturforskel mellem frem- og tilbage-løb på ca. 10-12 grader.

Temperaturen i Mortens varmvandsbeholderen stiger fint og hurtigt, så hel galt kan opstillingen ikke være.

Ellers er der jo en del Scotte/Woody-grafer at sammenligne med på via http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/ ..virkelig mange som ikke har fået stillet på deres PI-tal...

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Scotte Kim » 21 okt 2011 21:59

Frank_Rasmussen » 21 Oct 2011, 14:01 skrev: Temperaturen i Mortens varmvandsbeholderen stiger fint og hurtigt, så hel galt kan opstillingen ikke være.
Mortens returtemperatur er langt højere end VVB temperaturen under opvarmning. Dvs at varmen ikke kan afsættes i beholderen. Hos mig er returen samme temperatur i VVB som retur. Dvs den varme jeg sender ind i VVB ophobes i VVB mens Mortens suser lige igennem.

Måske flowet er for højt til VVB'en?
Alternativt er der noget andet der gør at varmen ikke afgives som den burde?

Nogen med forslag til hvad der kan være årsagen?


Nogen andre der har en NBE VVB på 100 liter der kan vise grafer?


Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen » 21 okt 2011 23:02

Det kunne være sandsynligt Frank, at der måske kunne være en lille software fejl. Der står også ver. 6.33 på chippen. Det må da tyde på en fejl.
Tror jeg lige vil høre NBE på mandag. Kan jo være at de kender til det??

Sommerstop lyder spændende det vil jeg kigge nærmere på. Men tror lige jeg skal have vvb på plads først.

Så kom linket til fyrdata i signaturen. God ide Kim :great:

Det slog mig i dag - vandet fra vandhanen synes at være noget varm. Lidt for varmt da det dampede en del.
Stegetermometret i en skål viste 68 grader :shock: Hvorfor tænkte jeg ikke på det noget før :oops:

Det kunne da se ud til, at en stor del af problemet hviler på en lille varmefølsom modstand, der ikke gør det som den skal :( Hvad mener I?
Har i andre haft problemer med temperaturfølerne? Har lige sendt vvb temperaturen nedad, som en midlertidig løsning.

Kunne faktisk være interessant af høre om andres erfaringer med NBE vvb. Kan ikke finde den på DVCenter's side mere - er den mon udgået? Er heller ikke super imponeret over evnen til at tage varmen. Men kunne jo være for høj temp?

Det er rigtigt som du skriver Frank, jeg har placeret føleren indenfor kedel-shunt-kredsen. Fulgte NBEs diagram slavisk - mente det var det sikreste for en newbie som mig :oops:
Tror jeg vil have fat i en usb-temperatursensor, kunne være interessant at følge temp. udenfor kedel-shunt-kredsen.
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Scotte Kim » 21 okt 2011 23:46

Måske sidder VVB føleren ikke korrekt? Er den røget ned? Den skal skubbes helt op i røret. Prop evt lidt isolering eller andet op for at holde den fast.

Kan din kedeltemperatur sidde forkert og måle for lav temperatur? Tænker på diff mellem retur og kedel? Måske den er faldet lidt ud?

Der er HELT sikkert noget galt når du kan måle 68 grader på vandet i køkkenet. Hvordan bliver det 68 grader hvis kedel er sat til 60 og VVB til 55 ????

Der er noget med at man kan vælge mellem flere typer følere i stokerkontrol og på selve styreboksen på nyere versioner. Måske er den gal her?

Har du et påspændingstermometer du kan måle efter med? Husk at isolere omkring for mere korrekt måling.... Prøv forskellige steder. Feks kedel, retur mv

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 21 okt 2011 23:52

En lille side-kommentar:

Enig i, at returtemperaturen indenfor i kedel-shuten-kredsen er ret kedelig :) Det sørger shunten heldigvis for...

Hvis du vil måle retur-temperaturen udenfor kedel-shunt-kredsen, så kan du vel bare flytte temperaturmåleren udenfor kredsen. Det vil godt nok give en mindre korrekt effekt-måling; men effektmålingen er kun til pynt/visning, da der udelukkende reguleres efter fremløbstemperaturen.

Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen » 22 okt 2011 00:14

Synes bare det er lidt smart at stokerkontrol kan læse et usb termometer til ekstra temperatur. Det skal jeg da ha' icon_cheesygrin.gif

I morgen tjekker jeg lige op på om sensoren sidder som den skal. Og med type osv.

Kedeltemp. kommer jo desværre op på 75-80 grader inden der slåes over på drift, så vvb kan jo godt komme helt derop.
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 okt 2011 10:10

Hvis der er kalk i vandet, hvor du bor, så er en varmvandstemperatur ved hanen på 68 grader efter sigende alt for meget. Det hele kalker til på ingen tid..


Besvar