Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ABC til en begynder - V-Ling 25

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Williamsfar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2011 17:17
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 - RKU3
Areal: 111 bolig/88 kælder
Brændsel: Træpiller

ABC til en begynder - V-Ling 25

Indlæg af Williamsfar » 16 okt 2011 18:14

Hejsa,

I forbindelse med vores nye / gamle hus jeg er blevet ejer af et Benekov V-Ling 25 fyr med RKU-3 styring. Garagen er fyldt med træpiller, så indtil de er brugt er det hvad jeg fyrer med...

Da det jo efterhånden er blevet en smule køligt udenfor tænkte jeg at det var tid til at fyre op i skidtet, men det viser sig at være en smule mere krævende end at fyre i en brændeovn :D

Det eneste jeg har at gå ud fra er den tidligere ejers indstillinger der vist ikke er optimale, da røgen fra skorstenen lugter.

Derfor tænkte jeg at jeg ville oprette en profil og en tråd herinde i håb om at der er en venlig sjæl (eller flere) der vil give et bud på hvordan jeg skal indstille fyret samt komme med en generel indføring i hvordan og hvorledes sådan et fyr skal håndteres.

Mvh.
/Williamsfar


TipToeAirwalk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 mar 2010 09:21
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: ca 8 tons

ABC til en begynder - V-Ling 25

Indlæg af TipToeAirwalk » 18 okt 2011 07:50

Hejsa

Jeg har også en V-ling 25 som jeg er meget glad for, selvfølgelig fordi den har kørt upåklageligt i 5-6 år. Jeg tømmer askeskuffen ca 5 gange på 6 md og renser vel samtidig. Dog havde jeg problemer her da jeg skulle starte stokeren på i efteråret, (du kan se mín tråd "brænder ikke pillerne ordentlig" men det viste sig at det kunne løses med lidt nyt ovnkit :-)

Med hensyn til indstillinger´i styringen kan du se mine i samme tråd. Jeg synes at disse fungere rigtig godt hos mig.

MVH Henrik

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

ABC til en begynder - V-Ling 25

Indlæg af Klaus » 18 okt 2011 19:37

Her er lidt af hvert til VL-25 http://www.familien-smed.dk/

Williamsfar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2011 17:17
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 - RKU3
Areal: 111 bolig/88 kælder
Brændsel: Træpiller

ABC til en begynder - V-Ling 25

Indlæg af Williamsfar » 19 okt 2011 00:26

@Henrik - tak for indsparket. Jeg har kigget i din tråd, men jeg tror du har en styring der er lidt mere avanceret end min, så det er endt med at jeg har prøvet mig frem.

Det har betydet at jeg ikke længere kan se røgen fra skorstenen, men det lugter dog stadig fra skorstenen - hvad kan det være? Jeg synes det er for kraftigt til at det "bare" er træpillerne. Måske jeg bare skal fortsætte med indstillingerne.

@Klaus - tusind tak for linket - brugervejledningen har godt nok nogle helt andre tal end hvad jeg er kommet til, men det skal prøves!

Williamsfar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2011 17:17
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 - RKU3
Areal: 111 bolig/88 kælder
Brændsel: Træpiller

ABC til en begynder - V-Ling 25

Indlæg af Williamsfar » 20 okt 2011 22:52

Det er lidt svært med indstillingerne da blæsevejret gør det besværligt at finde en indstilling der passer (det er jo nærmest vanedannende at løbe ind og kigge til fyret / ud at kigge på skorstenen i et væk), så jeg tror jeg skal investere i en trækstabilisator.

Jeg har fundet to stk. "stål-gafler" omme bag fyret. Jeg har kigget i reservedelslisten hos Liagro og det er noget der hedder "Stainless Steel Ecomizer"?!? Hvad skal de gøre godt for?... og hvorfor sidder de ikke i fyret?


TipToeAirwalk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 mar 2010 09:21
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: ca 8 tons

ABC til en begynder - V-Ling 25

Indlæg af TipToeAirwalk » 21 okt 2011 08:44

åh nu kan jeg ikke 100% huske hvad de gør godt for, men det er vist noget med at når de sidder i fyret så giver det lidt "uro" i røgen og derved en udnyttelse af varmen fra den. Jeg forstod at det sådan at, skulle være en fint at have dem monteret. Jeg har ihvert fald alle 3 i mit fyr.

Williamsfar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 okt 2011 17:17
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 - RKU3
Areal: 111 bolig/88 kælder
Brændsel: Træpiller

ABC til en begynder - V-Ling 25

Indlæg af Williamsfar » 21 okt 2011 15:17

Jeg skrev til Karsten fra Liagro da jeg kan forstå han er manden man skal snakke med når det kommer til Benekov :-)

Og han svarede prompte tilbage - netop som du skriver - at de er til for at skabe turbulens i røgen og derved sænke røgtemperaturen hvilket skulle være en fordel ved stor ydelse med en god skorsten hvorimod de ikke bør monteres ved lav ydelse og dårlig skorsten.

... men de skal ihvertfald prøves!


Besvar