ny woody-bruger

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
chen4885
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

ny woody-bruger

Indlæg af chen4885 »

Efter at have fyret med TB Mini i 6-7 år, har jeg besluttet at prøve noget nyt. Jeg har købt et brugt Woody fyr meget, meget billigt og skal til at prøve at "lege" med det. Fyret er ca. 8-9 år gammelt iflg. sælger, men ser rigtigt fint ud. På styringen står der serie nr. 4002 F16.
Nu til spørgsmålene:
Min brænder ser ikke ud helt som de nye. Det ser ud som om min herd er et firkantet rør som puttes inden i det firkantede rør der er svejset på brænderen - er det korrekt opfattet? Der medfølger en ekstra herd som ser ud som dem man køber i dag. Hvad er bedst? Kan den gamle herd umiddelbart udskiftes med den nye?
På min brænder er der ingen flammeindikator. Er den nødvendig? Kan den eftermonteres? Hvor skal den, i bekræftende fald, tilsluttes på styringen?
Under styringen, som heller ikke ligner den man køber i dag ( den har 4 knapper prog / ned / op / drift) kommer der 5 ledninger ud. Den længst til venstre er en 3-ledet ledning der er klippet over. Er det strøm (230V) eller?
Næste ledning er til sneglmotoreren. Den næste går ned til brænderhovedet, men den næste er lidt tricky. Der kommer to ledninger ud. Den ene er en føler til at måle røgtemperatur, men den anden er en tynd rød gummiledning der er klippet af ca. 1 meter under styringen. Oppe i styringen ender den røde ledning i en tynd rød og hvid ledning der går ind i den 3. og 4. sidste klemme i klemrækken på styringen. Hvad er det?
Endelig er der den 5 ledning, der er en almindelig 2 ledet ledning der også er klippet. Hvad er det? Strøm eller den der går over til kedeltermostaten?
Når der står F16 på styringen, antager jeg at det er en 16 KW; er det korrekt opfattet?
Er denne ældre Woody godkendt?
Min skorstensfejer har sagt at jeg gerne må skifte brænderen uden at skifte kedlen, men jeg går ud fra, at han mener til en godkendt brænder :wink:
Kan styringen evt. opdateres eller kan en nyere styring køre med den gamle brænder? Vil det give nogle fordele?
Er der evt. nogen på Sydfyn der har sådan en Woody med sort kappe hvor jeg må kigge forbi.
På forhånd tak Carsten

chen4885
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

ny woody-bruger

Indlæg af chen4885 »

Sidste nyt : Efter at have gennemgået de stumper der fulgte med fyret, har jeg nu fundet en ny rød gummiledning og den ender i en eller anden føler, Så nu ved jeg hvad ledningen er til, jeg ved bare ikke lige hvad føleren er til og hvor den skal monteres. Mvh. Carsten
CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

ny woody-bruger

Indlæg af CRHansen »

Er det ikke en røgtempratus føler?
lowtech
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 44
Tilmeldt: 25 maj 2010 07:41
Mit fyr: Scotte 16kw på opop

ny woody-bruger

Indlæg af lowtech »

Hvis dem er så gammle du snakker om er det måske en 2 trins styring, har den en diode for stor og lille flamme eller et LED 7 segment display? hvis det er en 2 trins så vi jeg helt klart købe en ny med det samme,,, hvis det er en med LED display 100 trins, vil jeg som minimum opdaterer chippen til 4.99.
Men igen 4 knapper giver ikke rigtig mening....

Måske du kan uploade nogle billeder, så vi snakker om det samme.
chen4885
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

ny woody-bruger

Indlæg af chen4885 »

Jeg har enormt svært ved at uploade billeder. Min Woody er med sort skjold over brænderen. Styringen er en kasse ca. 18x20 cm. På printet står der Kjærgård Elektronik og så en dato 14 - 11 - 2001. Der er 4 knapper under et display. Fra venstre står der prog / ned / op / drift. Ifølge sælger er den med modulerende drift.

lowtech
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 44
Tilmeldt: 25 maj 2010 07:41
Mit fyr: Scotte 16kw på opop

ny woody-bruger

Indlæg af lowtech »

Hmm... jeg tror jeg må nok sige pas, ang styringen... kender kun til scotte i den årgang, og de var vist ikke så ens som de er idag.

Men jeg tror brænder er magen til min gamle scotte, hvis det er rigtig kan du sagtens monterer en flammevagt/lysføler, det er "bare" at bore et huld monter den, men det kræver jo nok en ny styring.

Men jeg syndes du skal kontakte NBE, de kan sikkert hjælpe dig med en manual, eller måske kan de bygge den om for dig, det gjorde de for mig (havde en gammel 2 trins scotte) for en 4-5 år siden, husker ikke hvad jeg betalte, men husker det ikke som urimelig meget.
Og nu kommer der jo snart en version 10 styring, så måske du snart kan finde nogle brugte version 6 til bilige penge.

Besvar