Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af Ulrik » 19 okt 2011 18:25

Hejsa,

Jeg holder lidt øje med boligmarkedet og det husets driftomkostninger, specielt varme, interesserer mig, holder jeg øje med energimærkningerne.

Jeg forstår dem simpelthen ikke, sikkert også derfor jeg ikke kan se hvad det skal bruges til.
Vi har to huse at sammenligne.

Hus1 er på 150m2, varmeomkostningerne er på 18.000,- årligt. Energimærke D
Hus2 er på 130m2, varmeomkostningerne er på 20.000,- årligt. Energimærke C

Hvordan hænger det sammen?

Yderligere har jeg oplevet et hus der skiftede mægler og i den ombæring faldt energimærket fra D til F???
MvH Ulrik©


dannidines

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af dannidines » 19 okt 2011 18:49

Jeg har lige siddet og læst på energimærkningen fra da vi købte vores hus

Nuvel, det brugte 3878 L olie om året (uden at varme kælderen op) og var stort set ikke isoleret og stod til en energimærke G - dog, ved alle renoveringsforslag kunne det blive til en D (anno 1966???)

Idag har vi isoleret, skiftet kældervinduer, sat woody op og solfanger tillige - bruger 4,5-5,5 tons træpiller pr år a 2 kr/kg = 9-11000 kr om året = under 1/3 i varme udgifter og vi varmer kælderen op tillige... men men tilsyneladende ikke bedre end D (hvis jeg skal tro på energimærkningen) eller nu hvor vi varmer 110 m2 hus + 110 m2 fuld kælder op, er det så bedre?! kan ikke helt hitte ud af det, men det vist noget med antal kwh/m2 til opvarmning af huset til x grader som afgør mærkningen og ikke kr/øre (udgiften til det)

Kan tage fejl, men mener det er noget derhen af...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af triumph » 19 okt 2011 19:34

Ulrik » 19 Oct 2011, 18:25 skrev:Hejsa,

Jeg holder lidt øje med boligmarkedet og det husets driftomkostninger, specielt varme, interesserer mig, holder jeg øje med energimærkningerne.

Jeg forstår dem simpelthen ikke, sikkert også derfor jeg ikke kan se hvad det skal bruges til.
Vi har to huse at sammenligne.

Hus1 er på 150m2, varmeomkostningerne er på 18.000,- årligt. Energimærke D
Hus2 er på 130m2, varmeomkostningerne er på 20.000,- årligt. Energimærke C

Hvordan hænger det sammen?

Yderligere har jeg oplevet et hus der skiftede mægler og i den ombæring faldt energimærket fra D til F???
For det første er varmeudgifter baseret på hvad tidligere ejere har oplyst deres forbrug til (og de behøver på ingen måde at være ærlige, slet ikke hvis det ikke kan chekkes (hvis de har hentet en trailerfuld olie, fyre med brænde, piller eller lignede)) De tidligere ejere af vores hus oplyste at de brugte 2800 l fyringsolie. Da der var gået 3 månede efter vi var flyttet ind, havde vi brugt over 3000 l.

Dernæst er der jo forskel på prisen på forskellige varmekilder. F.eks tænke jeg engang på at flytte fra vores dårligt isolerede hus på 200 m2, til et nyt lavenergi hus på 145 m2. Men konstaterede at varmeudgiften var den samme. Alene rumafgiften til fjernvarmen var 12.000 kr på det nye hus. Så er det jo nærmest ligmeget hvor meget der er isoleret.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af Flemming DJ » 19 okt 2011 22:03

Enig - energimærket er en teoretisk beregning af energiforbruget (omregnet til penge i anden omgang), men primært baseret på ejerens oplysninger om isolering, mens de reelle omkostninger er afhængigt af prisen på energien og altså oplyst af sælger (og normalt baseret på seneste årsopgørelse, medmindre man er "selvforsynende" selvfølgelig).

Det er så ikke altid sælger, der er uærlig: Da jeg sku' sælge hus, havde det stået ubeboet med varmen på vågeblus i næsten et år. Jeg tilbød at oplyse forbruget for det sidste hele år, hvor jeg boede i huset. Men, mægleren SKULLE anvende årsopgørelser fra seneste år; sådan er loven - hvilket betød, at der manglede næsten et halvt års forbrug. :roll:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af Ulrik » 20 okt 2011 16:43

Jeg tror sq i er forkert på den.
Jeg mener mærkningen er et udtryk for hvor meget energi der går til spilde.

Vi har 155 m2, benekov stoker med et forbrug på MAX 8 ton årligt.
8 x 1700 = 13600 og dette giver et energimærke E
Godt nok regnes energimærket ud fra en ton pris på 2200 men det er jo helt hen i vejret.
MvH Ulrik©


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af triumph » 20 okt 2011 17:15

mig bekendt vudere man hvor godt huset er isoleret, og bruger denne til at energimærke huset.Altså kun hvor godt huset er isoleret.
Derudover opgiver tidligere ejere hvad de har brugt på opvarmning (og prisen afhænger jo af hvad opvarmningsform der benyttes)
I vores energimærkning stod der at tidligere ejers opgivelser af forbrug ikke stemte overens med den beregnede værdi.
Sådan var det for 6 år siden, om det er lavet om. det ved jeg ikke

dannidines

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af dannidines » 20 okt 2011 17:29

det er lidr det jeg prøver at skrive Ulrik .. hvor mange kw/m2 der bruges til at opvarme huset indikere jo forbrug eller tab .. det hvordan man ser på det.. prisen, som jeg skrev, tror jeg ikke er væsenlig, som vi kan se svinger det meget fra varmekilde til varmekilde.. eneste fællesnævner er kw/m2, eller hvad?!

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af no100 » 23 okt 2011 02:35

På GO ENERGI står denne forklaring
Energimærket er et dokument, der viser energibehovet i din bolig, sammenligner det med andre tilsvarende boliger
Mit hus er fra 1927 og jeg har vp. + solfanger og isoleret efter 1980 standart, og i forhold til andre huse med samme alder, er mit hus energimærket med A. icon_cheesygrin.gif
En bekend har et hus fra 1970 med elvarme, termoruder og tilhørne isolering, husets energimærke F. :stjerner:
Så alderen har en stor betydning og derfor kan et F. være lige så godt som et A. :|
Hilsen no100.

Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af bamse » 23 okt 2011 09:31

Jeg blander mig lige en smule, arbejder til dagligt med energirådgivning og energimærker.
Mærkets placering på skalaen A eller G, kommer udelukkende fra energikonsulentens beregninger på baggrund af hans gennemgang af huset. Han beregner husets forbrug i kWh. uanset pris og energitype og resultatet divideres med arealet, ganske som dannidines nævnte, så man får et tal xxx kWh./m² som bestemmer placeringen på skalaen (dog skal man være opmærksom på elvarme straffes med en faktor 2,5)
Det eneste sælger/ejer kan påvirke mærket er hans oplysninger om skjulte isoleringsforhold som energikonsulenten ikke kan se. Dvs. hvad han bruger om året hvad han giver for osv. har ingen betydning for resultatet men er kun en oplysning til kommende ejer (skal lige tilføjes at det er her kæden tit hopper af for folk :) )
Så summa sumarum, et energimærke er en beregning af husets varmetab pr. m² ud fra nogle fastsatte std. værdier(fra energistyrelsen) med det henblik at en kommende ejer har et grundlag for dels at vide hvad han skal bruge af varme, men også for at kunne sammenligne huse. Disse std. værdier er eksempelvis, huset opvarmes til 20 gr. i alle rum, der bor 2 voksne med 3 børn osv.
Der hvor man selvfølgelig skal tænke sig lidt om er hvis et energimærke siger 6.000 liter olie om året og sælger siger 3.000 liter. Så skal man selvfølgelig undersøge hvorfor der er en forskel ved eksempelvis ar snakke med sælger hvis det er muligt. SBI har lavet en undersøgelse der viser at brugervaner kan få forbruget til at svinge helt til 300% hvor meget man skal lægge i det ved jeg nu ikke rigtigt, men det siger da lidt om at det har stor betydning.

Den bedste måde efter min egen mening at bruger mærket på som køber af et hus er at afvente første varmeår (konen vil alligevel bruge alle pengene på køkken og bad) og herefter sammenholde spareforslag med forskellen på beregningsresultatet og det man har oplevet det første varmeår, så får man ikke et mere præcist tal (forudsat at mærket er korrekt udarbejdet, der findes desværre mange brodne kar)

Ovenstående er baseret på fakta i årene 2006 til dato.
Med venlig hilsen
Jes

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Energimærkning, hvad kan man bruge det til?

Indlæg af Ulrik » 25 nov 2011 17:05

For lige at ruske op i et gammelt emne :)

Jeg synes det er rimeligt misvisende den måde de forskellige energikonsulenter angiver energimærket på.
Nogle angiver energimærket efter husets nuværende stand, andre angiver det efter hvordan husets stand er efter forbedringer??
MvH Ulrik©


Besvar