Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ydelse på kørende anlæg.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Platon
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 okt 2011 17:58

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Platon » 17 okt 2011 10:17

pelle » 16 Oct 2011, 22:29 skrev: Jo.. Der er flere der har et solcelleanlæg.. problemet er blot de ikke skriver her... Men, bare vent til jeg får fat i et.. :) så skal der skrives om både gode og dårlige erfaringer, her. For et solcelleanlæg skal jeg have. :great:
Nogen der kender til andre fora hvor man kan læse om erfaringer ?

Håber ikke jeg begår noget kriminelt ved at spørge... icon_cheesygrin.gif


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle » 17 okt 2011 14:48

Det glæder jeg mig til at høre om pelle.. HAr du købt eller kigger du stadig??? Jeg må hellere vente med at kigge seriøst til foråret.. der er vist lige mange regninger nok de næste par måneder..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ » 17 okt 2011 17:26

lilleClaus » 17 Oct 2011, 04:41 skrev: 1 Kilowatt i 1 time = 1 Kilowatttime
1 Kw i 24x365 timer (et år) = 8760 Kwh

6 Kilowattpeak er den maksimale effekt som er tilladt under netto ordningen. (maks hastighed på motorvejen 130 Km/h) så hvis du har noget som kan levere 6 Kw kontinuerligt i et år, kan du levere 52560 Kwh (kørt 1138800 Km)
Så meget kan solceller dog aldrig give da solen ikke skinner på dem hele året. (bilen kan nok heller ikke klarer det!)

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# kan der leges med forskellige placeringer af solceller.
Man skal måske lige tage højde for det gennemsnitlige antal solskinstimer i DK, nemlig 1495 timer :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ » 17 okt 2011 17:28

Platon » 17 Oct 2011, 10:17 skrev: Nogen der kender til andre fora hvor man kan læse om erfaringer ?

Håber ikke jeg begår noget kriminelt ved at spørge... icon_cheesygrin.gif
Mon ikke mange hænger i bremsen, mht køb af anlæg.
Det kan være den nye "regering" tilskynder folk til at inverstere ved nedsættelse af feks moms eller fradrag for udførslen, - og så ville det være en anelse surt at smide spareskillinger i det nu. :|
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Flemming DJ » 17 okt 2011 21:39

LilleClaus> Jeg tror, BWJ henviser til, at Duch skriver "5,7 Wp" og ikke 5,7 kWp. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af pelle » 17 okt 2011 21:55

Mon ikke mange hænger i bremsen, mht køb af anlæg.
Det kan være den nye "regering" tilskynder folk til at inverstere ved nedsættelse af feks moms eller fradrag for udførslen, - og så ville det være en anelse surt at smide spareskillinger i det nu. :|[/quote]

Jo.. Men du har da ret... Det kan da være surt, "hvis" der er et eller andet om hjørnet...
Men, BWJ.. Du bruger måske for 10.000 kr om året i strøm..Eller hvad ved jeg...
Jeg vil have et solcellanlæg nu og du vil måske vente 3 år..
Jeg vil så skulle svare skat af 60 øre pr. kw. af det jeg producerer.Om jeg bruger det eller andre bruger det. Ligemeget... Jeg skal svare skat af det alligevel.
Men, hvis du venter i 3 år... Så har du godtnok fået og betalt for strømmen.. Meen, det er jo så også 30.000 Kr.
du har vinket farvel til.
Så, hvorfor ikke springe på vognen nu. Et eller andet sted går tingene "pari" Dvs.. solcelleanlæggene ikke kan produceres og sælges billigere, da der så ikke er nogen der vil tjene ret meget på det. Lidt ligesom solvarmeanlæg ligenu. Smertegrænsen er nået for dem der forhandler. Er mit indtryk..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af pelle » 18 okt 2011 14:39

pelle » 17 Oct 2011, 21:55 skrev:Mon ikke mange hænger i bremsen, mht køb af anlæg.
Det kan være den nye "regering" tilskynder folk til at inverstere ved nedsættelse af feks moms eller fradrag for udførslen, - og så ville det være en anelse surt at smide spareskillinger i det nu. :|
Jo.. Men du har da ret... Det kan da være surt, "hvis" der er et eller andet om hjørnet...
Men, BWJ.. Du bruger måske for 10.000 kr om året i strøm..Eller hvad ved jeg...
Jeg vil have et solcellanlæg nu og du vil måske vente 3 år..
Jeg vil så skulle svare skat af 60 øre pr. kw. af det jeg producerer.Om jeg bruger det eller andre bruger det. Ligemeget... Jeg skal svare skat af det alligevel.
Men, hvis du venter i 3 år... Så har du godtnok fået og betalt for strømmen.. Meen, det er jo så også 30.000 Kr.
du har vinket farvel til.
Så, hvorfor ikke springe på vognen nu. Et eller andet sted går tingene i balance Dvs.. solcelleanlæggene ikke kan produceres og sælges billigere, da der så ikke er nogen der vil tjene ret meget på det. Lidt ligesom solvarmeanlæg ligenu. Smertegrænsen er nået for dem der forhandler. Er mit indtryk..[/quote]
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ » 18 okt 2011 20:16

pelle » 18 Oct 2011, 14:39 skrev: Jo.. Men du har da ret... Det kan da være surt, "hvis" der er et eller andet om hjørnet...
Men, BWJ.. Du bruger måske for 10.000 kr om året i strøm..Eller hvad ved jeg...
Jeg vil have et solcellanlæg nu og du vil måske vente 3 år..
Jeg vil så skulle svare skat af 60 øre pr. kw. af det jeg producerer.Om jeg bruger det eller andre bruger det. Ligemeget... Jeg skal svare skat af det alligevel.
Men, hvis du venter i 3 år... Så har du godtnok fået og betalt for strømmen.. Meen, det er jo så også 30.000 Kr.
du har vinket farvel til.
Så, hvorfor ikke springe på vognen nu. Et eller andet sted går tingene i balance Dvs.. solcelleanlæggene ikke kan produceres og sælges billigere, da der så ikke er nogen der vil tjene ret meget på det. Lidt ligesom solvarmeanlæg ligenu. Smertegrænsen er nået for dem der forhandler. Er mit indtryk..
[/quote]

Hej Pelle.
Kan sagtens forstå hvad du mener, men er ikke ret sikker på hvad de egentligt vil "derinde", men uanset hvad tør jeg ikke tage afskrivningsordningen, da jeg ikke har nogen garanti for den skattemæssige side af sagen, og fordi når man har valgt denne ordning hænger den ved i hele anlæggets levetid, dvs en smule mindre attraktivt i en salgssituation, men dog attraktivt.
Men jeg hugger nok også til snart, det er sgu spændende, hvis vi var flere kunne jeg måske nok tryne prisen til alles tilfredshed.
Har du valgt et produkt ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Bri_Jac » 18 okt 2011 23:15


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af pelle » 19 okt 2011 21:55

Hej Pelle.
Kan sagtens forstå hvad du mener, men er ikke ret sikker på hvad de egentligt vil "derinde", men uanset hvad tør jeg ikke tage afskrivningsordningen, da jeg ikke har nogen garanti for den skattemæssige side af sagen, og fordi når man har valgt denne ordning hænger den ved i hele anlæggets levetid, dvs en smule mindre attraktivt i en salgssituation, men dog attraktivt.
Men jeg hugger nok også til snart, det er sgu spændende, hvis vi var flere kunne jeg måske nok tryne prisen til alles tilfredshed.
Har du valgt et produkt ??[/quote]

Efter lidt tænkepause.... Ja det har jeg faktisk... Har valgt anlægget fra sveigaard i herning.
Blev tilfældigt ringet op af en" Morten betjent" Det er en af gutterne der gør i halmbyggeri. Han er politibetjent i københavnstrup i det daglige Nå. never mind. Han var ikke helt tilfreds med den matrice til øldåser til solfangere jeg havde solgt ham for et stykke tid siden. Ok han fik da bare en ny. :)
Men, tilfældigvis kom vi ind på det med solceller... Jo.. han og 5 andre familier var ved at hente et tilbud ved niels sveigaard i Herning. Er det noget du vil være med til Pelle . Kan jo nok få prisen længere ned hvis vi er flere. Jeps.. sagde jeg fluks . (Og så fanger bordet jo.. Har jeg først sagt ja.. så kan jeg ikke rende fra det. Det er sådan noget gammeldags noget.. Er et ord et ord, ja så er det et ord ) Så prisen kom 12.5 % længere ned ved mit samtykke..

Så nu modtager jeg i næste uge et solcelleanlæg Der kan producere 6200kw årligt. :wink: . Vi bruger kun 3200 kw til strøm, men får så også en varmepumpe. De 3000 kw der skal bruges til det varmepumpen kan give i energi,er hvad der svarer til 900 liter olie.. Hvis vi gennemsnitligt ser på en cop på 3.. Ok jeg kan selv mingelere med det.. Hvis jeg hellere vil smide mere pind på kedlen, gør jeg da bare det og vi kan bruge mere strøm på alt muligt andet.

Men, jeg er da gået med på vognen... så kan det godt være at nogen om nogle år siger "æv bæv du skulle have ventet Pelle" Nu er det bleven meget billigere.. men, så må det bare være sådant..Og det har jeg det fint med..
Nogle skal jo begynde med det.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar