Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radiator...igen igen

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af Lintz » 16 okt 2011 12:30

Problem med at få gang i en radiator - Dette har været vendt før kan jeg se og alligevel ikke, i den sidste lange tråd "Pillefyr og gamle radiatorer" går det meget ind på et et-strengs system, mit er to-strengs.

Først vil jeg sige at pillefyr og alt rørarbejde vedr. udskiftning af olie samt fastbrændsel til pille og solvarme blev udført af en prof. Alt blev gennemtjekket og alt virkede i maj mdr.

Nu hvor det er blevet koldt kan jeg ikke få gang i en enkel radiator, den ligger alene på en streng .... eller gruppe om man vil.

Det vil sige at fra fyr går det til et t-styk ned til 2 x gulvvarme og op på loftet hvor der er endnu et t-styk.
Den ene side går til ovennævnte radiator og anden side til resten af huset.

Har selvfølgelig haft den lille tap ude og vandet løber fint ud af hullet, udluftningsskrue ligeså.

Har prøvet at lukke for al varme i huset på nær "problem-radiator" dog kun ca 10 min og pumpe op på max tryk.

Jeg ved at vand kan være lidt "doven", men hvis det kun kan komme én vej må og skal det vel komme frem til den "fordømte radiator" :evil:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Radiator...igen igen

Indlæg af hahomi » 16 okt 2011 12:37

Vandets veje er uransaglige, Kan godt genkende problematikken fra mit "gamle" hus. Tror du skal fortsætte som de er begyndt og lukke alt andet af, sætte pumpe på max, sørg for der er max tryk på systemet og endelig en høj fremløbstemperatur. Når der så endelig er gang i den, tror jeg det holder ved.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af Lintz » 16 okt 2011 12:40

hahomi » 16 Oct 2011, 12:37 skrev:Vandets veje er uransaglige, Kan godt genkende problematikken fra mit "gamle" hus. Tror du skal fortsætte som de er begyndt og lukke alt andet af, sætte pumpe på max, sørg for der er max tryk på systemet og endelig en høj fremløbstemperatur. Når der så endelig er gang i den, tror jeg det holder ved.
Er max pumpetryk ikke lig med max tryk på systemet???

Har netop lukkede alle radiatorer samt gulvvarme, sat pumpe op til max tryk og fremløbstemp. fra "moderat" til "ER-DU-DA-TOTAL-HAMRENDE-SINDSYG" så må vi se om den giver sig eller jeg skal ud og kigge på nyt hus i næste uge.
Senest rettet af Lintz 16 okt 2011 12:52, rettet i alt 1 gang.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Radiator...igen igen

Indlæg af hahomi » 16 okt 2011 12:49

Nej, du kan sætte pumpen op og ned ved max tryk på anlægget. Du skal nok styre pumpen manuelt.
Vælg dine kampe med omhu.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af Flemming DJ » 16 okt 2011 14:06

Lintz » 16 Oct 2011, 12:40 skrev:
Er max pumpetryk ikke lig med max tryk på systemet???
Der er forskel på vand(søjle)tryk og pumpetryk. :)

Hvis man f.eks. skal ha' luft ud af centralvarmesystemet, er det en fordel med et højt VANDtryk (i hvert fald med automatiske udluftere), meget gerne i kombination med en høj vandtemperatur (dog under kogepunktet :wink:), en 80-85 grader. For en høj temperatur tvinger åbenbart luften/ilten ud af vandet, i.hv.f. når vi snakker om friskt, iltet vand.

Skal man ha' "skyllet" luftbobler ud, skal der noget drøn på cirkulationen, altså PUMPEtryk. F.eks. hvis der er luft i spiralen i varmtvandsbeholderen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af Flemming DJ » 16 okt 2011 14:11

Lintz » 16 Oct 2011, 12:30 skrev:
Har selvfølgelig haft den lille tap ude og vandet løber fint ud af hullet, udluftningsskrue ligeså.

Har prøvet at lukke for al varme i huset på nær "problem-radiator" dog kun ca 10 min og pumpe op på max tryk.
Det lyder nu da ikke som et udluftningsproblem.... men, det har du jo heller ikke sagt. :wink:

Der skal ikke komme vand ud for at motionere "den lille tap". Måske er du gået LIDT for grundigt til værks? Du skal kun skrue termostatens håndtag af.

Eller misforstår jeg noget? :oops:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af Zarge » 16 okt 2011 15:04

selvom du skruer selve pakdæsen med den lille tap af, så skal der ikke komme vand... (andet en en lille sjat) hvis der direkte kommer vand, så tror jeg selve ventilen inde i "røret" sidder fast... den lille tap er jo kun et fordindelsesled som trykker på selve ventilen længere inde...
Hvis der ikke er varme, men kommer vand ud når du fjerner tappen, på lyder det somom selve ventilen sidder fast i røret, og dermed lukke forradiatoren, og ikke for hullet med stiften...
Summasumarum, jeg tor selve ventilen har sat sig i røret ( og ikke bare stiften som stykker på ventilen, og som normalt er problemet...)
Om du kan få fat i den med tang elelr noget og "hive" den fri skal jeg ikke kunne sige... men du bliver nok lidt våd, så sluk pumpen, og luk ud til radiatoren hvis du har mulighed for det...
Er ikke vvser, så ved ikke om jeg totalt har misforstået opbygningen af en radiatorventil, men det er sådan jeg mener den er bygget op... :oops:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af Lintz » 16 okt 2011 18:57

Har simpelthen prøvet alt nu og nu har jeg ikke varme i de andre radiatorer!!!! Slåsset med det i et par timer men er kommet frem til at det måske er strømmen det er galt med.

I morges da jeg tændte for tørretumbleren kørte den max 2 sek derefter stop, skiftede en 16 amp sikring uden resultat - byttede om på to for at se om det var sikringen det var galt med, målte derefter på selve sikringerne og jeg mangler altså en fase ind i huset. Har tjekket alt strøm i huset og blev enig med mig selv om at det kun er tørretumbleren og komfuret der kører på den fase.
Men har fået en mistanke til at en 3-vejs ventil også kører på den så det meste af varmen ryger i vvb. Den ligger på langt over 60 selv om den er sat til 55.

Det eneste varme jeg kan få i huset er på gulvvarmen som ligger tættest på fyret.

Så min teroi er at da det meste flow ryger i vvb og gulvvarme kan jeg ikke få flow nok ud til de radiatorer som ligger længest væk.

Er det helt ude i hampen???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af CRHansen » 16 okt 2011 19:08

Hvis alt har virket i maj så tror jeg ikke på det er noget med flowet med mindre der er kommet en prop i systemet et sted.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Radiator...igen igen

Indlæg af Lintz » 16 okt 2011 19:12

CRHansen » 16 Oct 2011, 19:08 skrev:Hvis alt har virket i maj så tror jeg ikke på det er noget med flowet med mindre der er kommet en prop i systemet et sted.
Hvad nu når - og hvis den ene 3vejs ventil står konstant åben til vvb, så må man da miste en del af flowet til resten af systemet???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar