Hjælp til valg af piller!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Peter_P3
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 okt 2011 16:33
Mit fyr: TASSO 33 (TRÆ) fra 1980 (Odense)
Areal: 175kvm + 100 kvm kld
Brændsel: Træpiller LUx miljøfoder Ikast.
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: ca. 15 kg.
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Ikast

Hjælp til valg af piller!

Indlæg af Peter_P3 »

Hej derude!

Jeg er ny til dette forum og håber på noget hjælp. Jeg skal finde piller til brug for vinteren i år til opvarming af et ca. 250 kvm parcelhus. Jeg regner med at bestille 1 eller 2 ton af gangen, og de opmagasineres i tør kældersilo.

Hvilken størrelse ( 6 8 mm./ andet?) og hvilken type piller (hvilken slags træ etc.) skal jeg vælge, og hvad med brændværdi og aske%? Dette er begreber jeg intet ved om, kan nogen herinde mon hjælpe?

MVH

Peter

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Hjælp til valg af piller!

Indlæg af pille bruger »

Peter_P3 » 16 Oct 2011, 16:47 skrev:Hej derude!

Jeg er ny til dette forum og håber på noget hjælp. Jeg skal finde piller til brug for vinteren i år til opvarming af et ca. 250 kvm parcelhus. Jeg regner med at bestille 1 eller 2 ton af gangen, og de opmagasineres i tør kældersilo.

Hvilken størrelse ( 6 8 mm./ andet?) og hvilken type piller (hvilken slags træ etc.) skal jeg vælge, og hvad med brændværdi og aske%? Dette er begreber jeg intet ved om, kan nogen herinde mon hjælpe?

MVH

Peter
Hvis du udfylder din profil, så vi kan se hvad det drejer sig om icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Peter_P3
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 okt 2011 16:33
Mit fyr: TASSO 33 (TRÆ) fra 1980 (Odense)
Areal: 175kvm + 100 kvm kld
Brændsel: Træpiller LUx miljøfoder Ikast.
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: ca. 15 kg.
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Ikast

Hjælp til valg af piller!

Indlæg af Peter_P3 »

Så er der lidt flere data fra. Bemærk daglig forbrug kendes ikke pt. Har ikke selv monitoreret fyret før! Husstanden bruger ca. kr. 14.000 om året på piller. De købes forskellige steder fra men mest miljøfoder i Ikast.
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til valg af piller!

Indlæg af hahomi »

Hej Peter.
Prøv at finde de piller du kan købe i flg. link viewforum.php?f=184 og har de fået gode anmeldelser, er det nok ikke helt galt.
Selvfølgelig betyder brændværdi og aske noget, men det jeg tror der går mest galt (altså hvis det går galt) for pillebrugere er smuld og tendens til slagger. Slaggedannelse kan komme i.f.b.m. kreative producenter, der iblander sand, det vejer jo godt til :wink:

Når du har købt piller nogen gange, begynder du også at få en fornemmelse for kvaliteten, bare ved at se og mærke på dem. Lige før man også går ud og sparker til piller :lol:
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Hjælp til valg af piller!

Indlæg af Bigfoot »

Du er dog lidt problematisk at du kun køber det i så små mængder. Det kan godt svare sig, at man f.eks køber 7 tons (som jeg lige har gjort), og så får det leveret, da man så formår at få lidt rabat på dem, feks ved at få dem fra tyskland.

Jeg var lige nede og hente 32 tons stampemøllen, så alle i nabolaget også lige fik med, sådan kan det jo også gøres
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar