Scotten bliver stadig for varm!!!!

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen »

Hjælp hjælp. Det er stadig galt med kedeltemperaturen - frustrerende. Hvad gør jeg galt? :cry:

Min kedeltemperatur bliver for høj, når vvb skal varmes op. Når temperaturen er lav i vvb går det ok, som om at vvb aftager varme. Men når temperaturen stiger i beholderen, stiger kedeltemperaturen temlig meget, og rimelig kritisk lige inden vvb-prioriteringen skifter til drift.

Ved 48-50 grader i beholderen, når kedeltemperaturen omkring 80 grader, og når beholderen er tæt ved de 55 grader, som vvb-prioriteringen er stillet til, slår overkogningsikringen ofte fra (til). Andre gange når styringen dog at lukke helt ned for brænderen, inden overkogningsikringen slår fra.

Returtemperaturen stiger også en del ved vvb-driften. Især ved høj temperatur i vvb er retur meget høj - som om der ikke aftages noget varme i vvb. :(

Alt kører fint ved drift. Men der aftager radiatorerne jo også varmen.

Det er en NBE 100 liters varmtvandsbeholder jeg har.

Lidt tal:
PID har jeg indstillet til 1.2 - 0.15 - 0
Kedeltemperatur: 58 grader
Diff: 10 grader
VVB: 55 grader
Diff: 5 grader

Fatter ikke helt hvorfor styringen ikke skruer ned for brænderen. Kører på en ca. 50% langt hen af vejen.
Burde den ikke skrue ned for flammen med den PID indstilling?
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af hahomi »

Hej Morten.
Nu er der jo kommet mistanke om at Fynbo's cirkulationspumpe / shunt sidder forkert. Det vil vel være helt hen i vejret, at tro du også havde fået det installeret forkert??
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen »

Har lige været nede og kigge min installation efter :? Shunten har jeg monteret lige efter pumpen.

Har fulgt tegningen fra NBE. Ved alm. drift reagerer returtemperatur også på justering på shunten.
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af hahomi »

Altså på fremløbet så? Bare fordi jeg skulle montere pumpen på returen og så er pumpen altså efter Shunten og lige før kedlen...............men det er jo også bare en BioMax :wink:
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Bach »

Morten Thomsen » 14 Oct 2011, 20:51 skrev:Hjælp hjælp. Det er stadig galt med kedeltemperaturen - frustrerende. Hvad gør jeg galt? :cry:

Min kedeltemperatur bliver for høj, når vvb skal varmes op. Når temperaturen er lav i vvb går det ok, som om at vvb aftager varme. Men når temperaturen stiger i beholderen, stiger kedeltemperaturen temlig meget, og rimelig kritisk lige inden vvb-prioriteringen skifter til drift.

Ved 48-50 grader i beholderen, når kedeltemperaturen omkring 80 grader, og når beholderen er tæt ved de 55 grader, som vvb-prioriteringen er stillet til, slår overkogningsikringen ofte fra (til). Andre gange når styringen dog at lukke helt ned for brænderen, inden overkogningsikringen slår fra.

Returtemperaturen stiger også en del ved vvb-driften. Især ved høj temperatur i vvb er retur meget høj - som om der ikke aftages noget varme i vvb. :(

Alt kører fint ved drift. Men der aftager radiatorerne jo også varmen.

Det er en NBE 100 liters varmtvandsbeholder jeg har.

Lidt tal:
PID har jeg indstillet til 1.2 - 0.15 - 0
Kedeltemperatur: 58 grader
Diff: 10 grader
VVB: 55 grader
Diff: 5 grader

Fatter ikke helt hvorfor styringen ikke skruer ned for brænderen. Kører på en ca. 50% langt hen af vejen.
Burde den ikke skrue ned for flammen med den PID indstilling?
Jeg ved der er blevet henvist til denne side før http://www.mhes.dk/PID.pdf, men hvis du ikke har læst den, bliver du måske lidt mere klog på din PID regulering.

Ud fra din for klaring, ser det for mig ud som om, at din D-andel af reguleringen, skal en del op.
Jeg ved ikke hvor meget - det må du prøve lidt af gangen.

Men når din kedel temp. er sat til 58 grader, og du når 80 - er det fordi din regulering er meget for langsom til at skrue ned for pillerne. Når så din vvb ikke aftager vame = overkogssikring!

Jeg har selv en woody, og har rodet en del med min regulering enten var for langsom, eller for hurtig.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Scotte Kim »

Mit setup er næsten det samme som dit. Med 58 graders kedeltemperatur burde din VVB være ekstra langsom kontra 60 grader og du burde slet ikke komme i nærheden af 80 grader kedeltemp??

Det kunne tyde på at din pumpe ikke kan sende vandet hurtigt nok ud i VVB. Dvs at fyret kører hårdt på at lave varmen men det kan ikke komme af med varmen.

Har du stokerkontrol grader du kan vise?
Kører du med VVB prioritering?
Har du en tovejs eller 3 vejs ventil sat sammen med VVB prioritet?
I så fald hvilken en?
Hvis du ikke har 2/3 ves ventil på VVB prioritet - hvad har du så på?
Hvad er din pumpe sat til at køre? A pumpe?
Tag evt et billede af installationen for at se om der kunne være en fejl der?
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af hahomi »

Scotte Kim » 15 Oct 2011, 22:44 skrev:
Det kunne tyde på at din pumpe ikke kan sende vandet hurtigt nok ud i VVB. Dvs at fyret kører hårdt på at lave varmen men det kan ikke komme af med varmen.
I så tilfælde, kunne det så ikke være luft i den streg, der går til VV, der er skyld i miseren?
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen »

Scotte Kim » 15 Oct 2011, 22:44 skrev:Mit setup er næsten det samme som dit. Med 58 graders kedeltemperatur burde din VVB være ekstra langsom kontra 60 grader og du burde slet ikke komme i nærheden af 80 grader kedeltemp??

Det kunne tyde på at din pumpe ikke kan sende vandet hurtigt nok ud i VVB. Dvs at fyret kører hårdt på at lave varmen men det kan ikke komme af med varmen.

Har du stokerkontrol grader du kan vise?
Kører du med VVB prioritering?
Har du en tovejs eller 3 vejs ventil sat sammen med VVB prioritet?
I så fald hvilken en?
Hvis du ikke har 2/3 ves ventil på VVB prioritet - hvad har du så på?
Hvad er din pumpe sat til at køre? A pumpe?
Tag evt et billede af installationen for at se om der kunne være en fejl der?
Jeg har rodet lidt med PID indstillingerne, og det har hjulpet lidt. Tak for det Bach :) Varmer nu VVB op til 52 grader og havner på kedeltemp på ca. 73 grader. Når styringen slår over på drift slukker fyret efter 5 min, da kedeltemp åbenbart ikke daler hurtigt nok. Det gør den desuden hver gang nu. Men nu slår overkogningssikringen da ikke fra :great:

-Jeg har koblet stokerkontrol til i dag - men har ikke fået data online endnu. Har i dag bedt om login til StokerCloud, går ud fra det er det jeg skal??
-Jeg kører med vvb prioritering, med 3 vejs ventil fra DVCenter
-Jeg har en Smedegaard A pumpe, sat til manuel drift. PT. halv styrke - men har kørt for fuld blæs for at få evt. luft ud af VVB. Kunne være skønt at have en udluftningsventil på sådan en :)
Tror ikke der er luft i vvb - men hvordan kan jeg tjekke det????

Jeg har uploaded et par billeder af min installation i galleriet.
gallery/album.php?album_id=124

Er stadig i tvivl om PID værdierne. Hvad er jeres?
Ved godt jeg ikke kan bruge det direkte - men kunne give en ide om hvilken retning tallene skal justeres.
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Scotte Kim »

Mine PID tal er 1.0 , 0.11 , 0.5

Se mine grafer via link fra mit indlæg. Her kan du sikkert spotte hvordan fyret reagerer ved en VVB opvarmning. Feks morgenbadet.

Jeg kan ikke lige komme på mere du kan prøve. Jeg er dog nysgerrig på flowet du får ved VVB prioritet. Min lå på 1000 lter i timen som sikkert også er en hel del. Min Smedegård (ligesom din) er sat på fast drift. Dvs ej A drift. PT står den lidt under den grønne. Jeg har gulvvarme og derfor forskelligt behov for fremløb. Jeg har sat den på fast drift for at teste det og har aldrig fået det fjernet.... Det virker jo fint :)
Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen »

Kan se din kedeltemperatur er meget mere stabil end min. Dit flow er meget højere end mit, omtrent 300 liter i timen og nogle gange mindre.
Jeg har forsøgt med alle de gode forslag I er kommet med.
Så jeg har besluttet, at i morgen skiller jeg anlægget af, for at se om det ikke er stoppet et sted. Så må jeg prøve at spule det forsigtigt igennem.
Har tidligere prøvet at tømme anlægget og genfylde med nyt vand, lufte ud osv. Ligemeget hjælper det.
Kan næsten kun komme frem til at vandet ikke løber så frit som det skal???? Og måske en luftelomme i vvb???
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata

Besvar