Opbygning af anlæg

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Har takket: 1 gang

Opbygning af anlæg

Indlæg af Lars Hansen »

Hej

Jeg skal til at opbygge et helt nyt anlæg fra bunden af og søger alle de gode råd jeg kan få.

Lidt fakta om huset:
250 kvm gulvvarme i stueplan.
40 kvm. på 1 sal som opvarmes med radiatorer. Her er mulighed for senere udvidelse med 120 kvm. som også vil skulle opvarmes med radiatoer.
Hele huset er ok isoleret.
Foruden beboelsen er der et værksted på 90 kvm. med radiatorer som min. skal holdes frostfrit om vinteren.
Mellem beboelsen og fyrrummet er nedgravet en præisoleret slange.


Fyret regner jeg med bliver et Baxi MG25.
Men om så jeg skal stille en mindre tank op (ca 500 ltr) ved siden af fyret og så lade den fyre tanken op om sommeren, en eller to gange i døgnet for at kunne lave varmt vand til forbrug og lidt gulvarme ved jeg ikke...?

Vi har en tagflade som vender næsten mod syd i samme bygning som der er fyrrum så det ville være let at lave solvarme for at lave varmt vand om sommeren. Dette kunne så kombineres med tanken til fyret.
Solfangerne skal sidde på taget af fyrrummet hvis de skal op da vi ikke vil have dem på beboelsen ellers ville dette være nemmere og så bare sætte en solvarmebeholder i beboelsen.
Men vil det kunne svare sig at sætte solvarme op frem for bare at fyre med piller/korn året rundt...?
Jeg har også leget med tanken om at sætte solceller op på tagfladen over fyrrummet i fremtiden.

Det eneste vi har i dag er bygninger,nedgravede slanger samt silo. Men alt hvad angår vvs skal laves nyt så næsten alle muligheder er åbne....Hvad ville i gøre...?
Vedhæftede filer
Kort.pdf
(69.79 KiB) Downloadet 103 gange
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Opbygning af anlæg

Indlæg af hahomi »

Jeg ville helt sikkert sætte solceller op istedet for solvarme. Gør du det, skal du selvfølgelig varme sommer-brugsvandet op med el. Se iøvrigt

viewtopic.php?f=189&t=11334&start=40#p112703

og

viewtopic.php?f=121&t=11459&start=30#p114230
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Opbygning af anlæg

Indlæg af Bigfoot »

hmm.... har du undersøgt prisen på den MG25?
For det har da lige været oppe og vende den anden dag, med prisen i forhold til en multiheat med ekstraudstyr. Den er vist ret så pebret den MG'ere der....

Hvad regner du med at skulle fyre med? For ville du kombinere anlægget med blandingen af fastbrændsel, og biobrændsel (piller eller korn f.eks), så kunne en twinheat M20i jo også være interessant...

Solvarmen er udmærket, men det er ikke millioner man tjener hjem på sådan et anlæg.
Min kammerat har et anlæg med en M20i, og solvarme, og også ved et hus i den størrelse som du har. Det viser han sikkert gerne frem, og det er ikke langt fra dig til Roust.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Har takket: 1 gang

Opbygning af anlæg

Indlæg af Lars Hansen »

Ja jeg ved godt den ikke er helt billig. Men jeg synes bare at ting som aut.optænding og det rensesystem (I-clean) er ganske smart...Specielt til korn som jeg regner med at skulle fyre mest med.
Twin Heat har jeg også set på dog i enten ME eller MCS modellen da jeg gerne vil køre direkte fra siloen.
Fumo 25 har jeg også set på. Men synes den er for dyr.

Flis har jeg også haft i tankerne. Men så skulle man nok lavet et rum/silo med en udmader så man har en stor volume og ikke skal fylde så tit.
Dette bliver dog også en dyr løsning og flisen skal kunne opbevares.

Du her ret i der ikke er så langt til Roust..Det kunne da være spændende at se hvis det var.
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen
bmwpowah
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05 dec 2008 21:50
Mit fyr: Kostrezewa Mini Bio 10kW
Areal: 117
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: 15-25kg
Årligt forbrug: 5-6T
Geografisk sted: Randers NØ (8930)
Kontakt:

Opbygning af anlæg

Indlæg af bmwpowah »

Har du evt. overvejet en passat c2-650?
PILLE PILLE! :)
Bio Mini 10kW, Land og Fritid DLG 8mm Piller
100L Baxi Prisme Combi

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Opbygning af anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jeg er gammel solvarmemand.
jeg synes, det er synd du ikke monterer et solvarmeanlæg, og en akkumuleringstank.
Tænk på, at du er fri for at skulle fyre hele sommeren igennem.
Og du kan tage det ene brusebad efter det andet, og et solvarmeanlæg giver jo også et godt tilskud til opvarmningen om vinteren.

Måske skulle du også overveje et jordvarmeanlæg.

Mit gamle fødehjem nedbrændte for godt et par år siden, Det blev opbygget igen ca. 250 m2. Med gulvvarme over det hele.
Og så blev der monteret ca. 30 m2. solceller, som nu leverer strøm til varmepumpen.
En dag jeg kiggede ind, da kørte el-måleren baglæns, mens varmepumpen kørte den rigtige vej, og lavede varme.
Så huset er faktisk så godt som CO2 fri.

Et jordvarmeanlæg kan også forbedres en del, ved at lave solvarme, og lade en solvarmeslange følge jordslangerne, så overskuddet af varme om sommeren, køres ned i jorden og opvarmer den en lille smule, så blir det endnu billigere i strøm til varmepumpen, idet den skal ikke hæve temperaturen fra Frost temperatur "Permafrostgrader", men kun fra 14 - 15 + grader..

Jeg ville gerne lægge et diagram ind, hvor du kunne se, hvordan sådan et anlæg skulle strikkes sammen.

Men nu har jeg mistet alle mine diagrammer med jordvarme, så jeg finder et andet.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Har takket: 1 gang

Opbygning af anlæg

Indlæg af Lars Hansen »

bmwpowah » 19 Oct 2011, 20:55 skrev:Har du evt. overvejet en passat c2-650?


Ja jeg kender et par stykker som har en C1 og en C2 men de er ikke vildt imponeteret af dem.
Så mere har jeg ikke gjort i det.
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen
Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Har takket: 1 gang

Opbygning af anlæg

Indlæg af Lars Hansen »

Jordvarme ville også være ganske let. Her er du bare bundet af prisen på strøm. Ved en stoker kan man dog finde affaldskorn og derved få ganske billig varme.

Varmen i værkstedet er heller ikke så nem bare lige at skrue op for hvis man vil gå dernede en lørdag med jordvarme som den er med en stoker.
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen

Besvar