Lidt blandet...

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Lidt blandet...

Indlæg af Havmand »

Morn' venner,

Her til morgen vågner jeg ved at der er en anderledes lyd i hytten - Nærmest som når man har glemt at slukke for vandhanen, når man skal vaske op, så det løber over :cry:

I aftes fik kedlen lige lidt for meget foder, så den gik i pause ved de justerede 87 grader på fremløb. SYR åbner ved 90, så jeg var godt klar over at det var tæt på at den ville blive aktiveret :lol:

Mit diagram for hændelsen...
Billede
Tynd grøn linie er termostat

1. Hvorfor peaker (95 grader) kedel fremløb lige pludseligt, når termostaten er sat til at slukke blæser ved 87 grader.
- Jeg er godt klar over at skorstenen stadig trækker lidt, men...

2 - SYR kan man sku da ikke bruge til noget, hvis det ikke er HVER GANG DEN LUKKER HELT :evil:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Lidt blandet...

Indlæg af steinmeier »

havmand hvad bruger du til at få de data? har længe ledt efter noget til at indsamle de data med?? tja har oplevet det samme et par gange men har fundet ud af at der stadivæk sker en forbrændning i fyret selv om at blæseren slukker så jeg prøver at tilpadse brændemængde således at der er minimalt med brænde tilbagenår blæseren slukker.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Lidt blandet...

Indlæg af Havmand »

Hej,

Jeg har købt en StokerBot... Virkeligt nyttigt redskab så der kan tweakes lidt.
Endvidere kører SB ikke via en computer, men blot over internettet.

Naturligvis sker der stadig en forbrænding når blæseren stopper - Skorstenen trækker jo stadig lidt i underforbrændingen, MEN jeg vil ikke mene at kedlen skal kunne stige yderligere 8 grader, sådan - vupti... Det er næsten ud til at blæseren er startet igen, de den har kørt pause i noget tid alligevel og så falder temp. hvorfor blæser er staret igen, men muligvis ikke slukket da termostaten er nået de 87 gr...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Lidt blandet...

Indlæg af John Skov Jensen »

Havmand » 13 Oct 2011, 07:31 skrev:Morn' venner,

Her til morgen vågner jeg ved at der er en anderledes lyd i hytten - Nærmest som når man har glemt at slukke for vandhanen, når man skal vaske op, så det løber over :cry:

I aftes fik kedlen lige lidt for meget foder, så den gik i pause ved de justerede 87 grader på fremløb. SYR åbner ved 90, så jeg var godt klar over at det var tæt på at den ville blive aktiveret :lol:

Mit diagram for hændelsen...
Billede
Tynd grøn linie er termostat

1. Hvorfor peaker (95 grader) kedel fremløb lige pludseligt, når termostaten er sat til at slukke blæser ved 87 grader.
- Jeg er godt klar over at skorstenen stadig trækker lidt, men...

2 - SYR kan man sku da ikke bruge til noget, hvis det ikke er HVER GANG DEN LUKKER HELT :evil:
Er trækregulatorspjældet helt lukket når røggas sugeren slukker ved de 87 grader??
Har du trækstabilisator monteret?? Hvis ikke, vil en fuld opvarmet skorsten nemt kunne trække temperaturen opad når akkutank er fuldt ladet og kedlen ikke rigtig kan komme af med mere varme.
Hvis kølesløjfen lækker lidt, hvad er problemet?? Det er vel ikke super kritisk. Går det ikke bare i et afløb??

/John
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Lidt blandet...

Indlæg af Havmand »

Trækregulatoren ligger og kigger på mig og venter på at blive monteret :)

Kølesløjfen lækkede ikke bare lidt... Jeg vil skyde på at den har tævet omkring 5-600 ltr. igennem, natten over - ud tid og stråle at bedømme...

1 nej den går ikke til afløb, bare ud på gulvet og i en pumpebrønd, da jeg ikke har fået lavet afløbet endnu, og jeg regnede med at termostaten ville lukke ned før end det blev aktuelt.
2 Hvis den nu gik til afløb, ville det jo stadig tælle på måleren - og vand er sku ikke gratis mere...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Lidt blandet...

Indlæg af John Skov Jensen »

Havmand » 13 Oct 2011, 09:37 skrev:Trækregulatoren ligger og kigger på mig og venter på at blive monteret :)

Kølesløjfen lækkede ikke bare lidt... Jeg vil skyde på at den har tævet omkring 5-600 ltr. igennem, natten over - ud tid og stråle at bedømme...

1 nej den går ikke til afløb, bare ud på gulvet og i en pumpebrønd, da jeg ikke har fået lavet afløbet endnu, og jeg regnede med at termostaten ville lukke ned før end det blev aktuelt.
2 Hvis den nu gik til afløb, ville det jo stadig tælle på måleren - og vand er sku ikke gratis mere...
Trækregulatoren virker bare bedre hvis den bliver monteret i skorstenen, så en hurtig løsning, som er blevet en permanent løsning her ved mig, lav en plade der passer ind i den nederste renselåge, sav et hul og monter trækregulatoren på pladen i renselåge åbningen, det virker fint.
Hvad med spjældet, er det helt lukket ved de 87 grader??
Nu er 500-600 liter vand jo heller ikke en lille utæthed. selv har jeg en honeywell sts20, og den har jeg haft skilt ad et par gange og renset fordi der sætter sig garnrester og lign. ved sædet. Næste gang monterer jeg en rensesi foran den

/John
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Lidt blandet...

Indlæg af Havmand »

Tja, jeg skal også bare ha taget mig sammen :)
Ang. at sætte den i renselemmen tror jeg ikke er tilladt... - Mine enkelte renselemme skulle udskiftes til dobbelte...

Luftspjæld burde være lukket helt til, men kontrollere lige igen næste gang banditten får en spand paller :D

Nej det bliver alligevel til nogle kroner... Da jeg lige kippede den engang lukkede den tæt herefter, så om der har siddet noget snask, eller lignende ved jeg ikke, men det skal være af en vis dim. for at kunne skabe en så stor åbning.
God ide med si foran... Det vil jeg montere, næste gang jeg skal pille ved det :)
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Lidt blandet...

Indlæg af Fer »

Uden at kloge mig for meget på de der pindebrændere... Så ser den temperatur kurve ud til at der bliver lukket ned for flowet over kedlen når der kommer så stor i en peak. Kan det være en mulighed? Tænker på at dit ladeamatur lukker ned ved en eller anden temp ?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Lidt blandet...

Indlæg af Havmand »

Ladomaten kører konstant, når kedlen er i drift, og ingen ventiler at lukke...

Den eneste reelle forklaring jeg kan finde er at temp. er faldet så meget, at blæseren er startet op igen, men ikke stoppet, da den igen er nået de 87, men bare fortsat...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Lidt blandet...

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvis man kikker på kurverne kan man se det samme senarie udspille sig kl ca 1200, blot ved en lavere temperatur. Fremløb stiger hurtigt samtidigt med at returtemperatur falder. Pussigt sammenfald

Besvar