Halmfyr og Skorstensfejerens krav til godkendelse-

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Halmfyr og Skorstensfejerens krav til godkendelse-

Indlæg af Bach »

Arh, nej du har misforstået mit indlæg: Det skal forstået sådan at sagen strandende på at min forsikring ikke ville dække => ingen halmfyr til mig fornuværende! At installerer biobrændselsanlæg, imod dine forsikringsbetingelser er temmeligt uklogt.

Men når det så er sagt - så er der måder at komme overens med forsikringens regler på, man kan f.eks. bygge halmfyret i sin egen lille bygning (læs brandcelle), så er forsikringen pludselig til at snakke med igen - så længe cellen er placeret i behørig afstand til eksisterende bygninger.
Mvh Bjørn.

joejjoej
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Halmfyr og Skorstensfejerens krav til godkendelse-

Indlæg af joejjoej »

Mærkeligt hvilket selskab er det

tag evt en snak med en fra dit lokale landbrugscenter han kan hjælpe dig videre
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Halmfyr og Skorstensfejerens krav til godkendelse-

Indlæg af Bri_Jac »

Måske der her er lidft info: Jeg tolker at et halmfyr= biomasse= skal godkendes med mindst DS/EN303-5 kedel klasse 3
Læs stk7 + 8
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet. ... id135/0/42
deeredriver
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

Halmfyr og Skorstensfejerens krav til godkendelse-

Indlæg af deeredriver »

Placeres fyret/fyrrummet min. 15m. fra øvrige bygninger, burde det ikke give problemer med forsikringsselskabet.
Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Halmfyr og Skorstensfejerens krav til godkendelse-

Indlæg af Bach »

Bri_Jac » 09 Oct 2011, 22:15 skrev:Måske der her er lidft info: Jeg tolker at et halmfyr= biomasse= skal godkendes med mindst DS/EN303-5 kedel klasse 3
Læs stk7 + 8
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet. ... id135/0/42
Er det ikke dejligt med en masse regler som vi alle kan tolke på hver sin egen måde! :)
Jeg tolker det omvendt - at halmfyr ikke skal have en 303-5 attest, men det er jo bare min måde at læse det på.

Det er egentligt ligemeget for mit vedkommende, for fyret skal alligevel stå i en særskildt bygning hos mig - og den er ikke hverken bygget eller forsikret endnu icon_cheesygrin.gif

Hvis "nogen" kaster sig ud i en halmfyr+andet kobination, er jeg meget interesseret i at høre om det!
Mvh Bjørn.

Timonster
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 jul 2010 23:15

Halmfyr og Skorstensfejerens krav til godkendelse-

Indlæg af Timonster »

Hey
Jeg har ventet et på svar fra miljøministeriet, som sagde.
"alt hvad der står i br10 vedr. miljø krav og lov ikke er gældene, netop fordi at erhvers og byggestyrelsen ikke er den lovgivende magt" !
Når man snakker med miljøstyrelsen og tekninsk forvaltning er det også samme svar man får.
at reglerne i br10 ikke gælder og at der er brændeovns reglementet som man skal følge.
Intet i bygningsreglementet om miljøkrav må derfor ikke være gældene, så spurgte jeg om det også gælder for andre områder af lovgivningen, men det er der ikke nogen som har ville svare på! men i dette tilfælde gør det sig gældene.
Så det har været noget af en forvirrende omgang.

Jeg har også snakket med min forsikring, og det var et ubetydligt lille beløb den ville stige om året (tryg)

Hilsen Simon

Besvar