Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forviret for vildt!!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Forviret for vildt!!

Indlæg af Mike N » 06 okt 2011 07:24

Min plan er at fyre med brænde så meget som muligt og har kun stokerdelen i tilfelde af at nogen invitere mig syd på en gang :)

Det med at "fyre" i toppen er vel for at man holde varmen så langt oppe i tanken så man bedre holder på varmen. Jo mere varme man laver jo mere af akku tanken bliver varm. Fyret tager jo retur vandet fra bunden som man gør når man laver lag deling i en tank.

Hvis man fyre i toppe en tanken pressen det varme vand sig selv ned af og dermed varmer mere og mere at tanken op jo mere varme der bliver tilført uden at den blander det varme og kolde til en lunken gryde.

Bigfoot har ret i at kedlen er for stor til at fyre direkte ind i huset, til gengæld fyre jeg heller ikke hver dag, måske endda kun 1 gang om ugen hvis tanken bliver stor nok.

Jeg er lidt vild med vvfs's opbygninger men syntes ikke jeg har set så meget af det andre steder. og syntes det er det de vvs folk jeg har snakket med siger ikke virker. Det er det der forvire mig, for hvem har ret.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Flemming DJ » 06 okt 2011 10:40

Det gi'r mening. :)

Når du så kører solvarme i tanken, trækkes der ikke køligere vand ud i bunden, og derfor skal du jo så tænke over risikoen for kogning. Men, det behøver jeg nok ikke fortælle, og det er som nævnt muligvis slet ikke et problem, når "gryden" er så stor.

Jeg kan så heller ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne virke. Men, jeg ville nok personligt bruge en beholder til brugsvand i selve beboelsen for at undgå for meget varmetab i rørene. Der skal jo konstant cirkulation til, hvis man skal lave varmt vand "on demand".

Og så igen kan du måske ikke køre ren solvarme med akkutankløsningen, hvis du skal ha' tilstrækkeligt varmt vand i bruseren. Et gæt: Du skal vel bruge en 45-50 grd. i tanken for at lave 40-45 grd. til brugsvandet. Ellers bli'r konen nok sur.

Og når du alligevel skal holde toppen af akkutanken på mindst 45 grd., så får du ikke et særlig effektiv udnyttelse af solfangerne, da de arbejder mest effektivt ved lavest mulige temperaturer.

Det korte af det lange bli'r vel så, at Bigfoots forslag om en separat solvarmebeholder ikke er så dumt. Og så skal overskudsvarmen enten i noget (gulv)varme eller i akkutanken.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Forviret for vildt!!

Indlæg af Mike N » 06 okt 2011 13:46

Om man har en solvarmebeholder eller en akku tank er vel nødagtigt det samme, ud over størrelse og at den er større og så kan fyret jo varme i den. Eller?

Solvarmen skal vel virke med at den lægger det varme vand i toppen og tager det kolde i bundet? Det vil altid være det koldeste og dermed mest effektivt. Eller giver det for meget blanding af tanken? Enten skal der vel være en solspiral ellers skal det laves med en veksler?

En solskinsdag kan ca 10kvm solceller vel godt varme 200 eller måske endda 500L vand op i tanken, og det brude vel give nok vand til et bad eller 4??

Hvis jeg skal lave løsningen med en veksler/varmtvandstation bliver der monteret en i huset sammen med gulvvarmen så afstanden er kortest og der skal jo altid vamt vand over til gulvvarmen. Så spildet er der jo altid.

Det kan godt være min teori ikke holder vand, men det virker bare mere logisk for mig og er samme måde som vvfs bygger deres anlæg op på. Hvis jeg forstår dem rigtigt.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Flemming DJ » 06 okt 2011 14:10

Mike N » 06 Oct 2011, 13:46 skrev:Om man har en solvarmebeholder eller en akku tank er vel nødagtigt det samme, ud over størrelse og at den er større og så kan fyret jo varme i den. Eller?

Tjoh, men ikke helt alligevel, for i solvarmebeholderen er der to spiraler: Den øverste til tilskudsvarme eller udtag af overskudsvarme og den nederste til solvarmen.

Solvarmen skal vel virke med at den lægger det varme vand i toppen og tager det kolde i bundet? Det vil altid være det koldeste og dermed mest effektivt. Eller giver det for meget blanding af tanken?

Solvarmespiralen varmer fra midten ca. og så nedefter. Altså rent teknisk, for selvfølgelig stiger varmen op. Men, der er koldest i bunden, hvor vandværksvandet kommer ind.

Enten skal der vel være en solspiral ellers skal det laves med en veksler?

Det enkleste er en spiral som i de fleste solvarmebeholdere. Kræver kun pumpe i solvarmekredsen.

En solskinsdag kan ca 10kvm solceller vel godt varme 200 eller måske endda 500L vand op i tanken, og det brude vel give nok vand til et bad eller 4??

Vores solfanger med 9 m2 ABSORBER, altså det effektive areal, varmer vores 300 ltr. tank op på 2-3 timer. Den er så altid 50 grd. +/- 5 i toppen, 114 ltr., elpatron.

Hvis jeg skal lave løsningen med en veksler/varmtvandstation bliver der monteret en i huset sammen med gulvvarmen så afstanden er kortest og der skal jo altid vamt vand over til gulvvarmen. Så spildet er der jo altid.

Ikke nødvendigvis om sommeren, hvis du kan klare dig med at køre solvarme med tilskudsvarme fra stokeren og ellers undvære gulvvarmen indtil, der kommer overskudsvarme.

Det kan godt være min teori ikke holder vand, men det virker bare mere logisk for mig og er samme måde som vvfs bygger deres anlæg op på. Hvis jeg forstår dem rigtigt.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Forviret for vildt!!

Indlæg af Mike N » 06 okt 2011 15:21

Jeg tror du har ret i at skal det lykkedes så skal jeg nok have monteret en spiral i akku tanken og dermed også spare veksleren. Men om det hele går op i lunken vand ved at akku tanken er for stor til at bruge på denne måde ved jeg ikke. I mit hovede burde det give den samme mængde varme om det kommer i en solvarme beholder eller en akku tank bygget efter samme principper, bare større. Problemet vil jo være om lagdelingen er god nok i den. Ellers skal man muligvis bygge to sammen. En lille til solvarmen og en stor til fyret, som dog er forbundet til hinanden. Ellers lykkedes det nok ikke at holde gulvet lunt i badet.

Fordelen ved veksleren er vel at den kan tvinge så meget varme ud af solvarme kredsen som de kan, altså på papiret. og dermed kan man sende det varme solen har lavet lige der hen hvor man har brug for det.

Jeg syntes det i bund og grund er en simpel opgave, men kan fornemme at varme ikke bare lige er til at udføre i livet, altid.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Forviret for vildt!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 06 okt 2011 16:32

Hej Mike N.
Nu har jeg læst alle indlæggene godt igennem.
Det sidste er efter minmening det bedste.
Nu har jeg jo været beskæftiget med varmeanlæg i en hel menneskealder, og var den første i dk. med solvarme, og har derfor en vis erfaring med den slags.

Jeg har lavet rigtig mange forsøg indenfor solvarme og forsøg med lagdeling i akkumuleringstanker.
Hvis du vil have solvarmen til, at aflevere varmen gennem en veksler, så skal du have en cirkulationspumpe til at hive varmen fra veksleren og over i din store tank, og det vil garanteret skabe omrøring, og ødelægge lagdelingen.
Men du kan montere en "gerne brugt" kappevarmtvandsbeholder ved siden af din store tank, og så tilkoble den, så varmen bliver flyttet over i akkumuleringstanken ved naturlig cirkulation, så ødelægger du ikke lagdelingen.

Det bedste anlæg du kan strikke sammen er, som jeg har lavet en del diagrammer over.
Diagram tiLea og Ronnie 7. Okt. 09.doc
(38 KiB) Downloadet 60 gange
Diagram til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(45 KiB) Downloadet 53 gange
I bogen om solvarme, som jeg har skrevet, der er over 60 forskellige diagrammer.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Forviret for vildt!!

Indlæg af Mike N » 06 okt 2011 16:57

Jeg må vist hellere lige få overført nogle penge til dig så jeg kan få fingre i denne "Bibel" du har lavet.

Hvad nu hvis jeg får en akku tank med spiral inden i som er beregnet til solvarme vil det så ikke kunne varme vandet op uden at lave omrøring og dermed skabe naturlig lagdeling i tanken.

Jeg ved godt jeg ikke er god til at acceptere de naturlige løsninger, men har erfaret gennem livet af jeg skal kæmpe for mine ideer da de ofte passer bedst til mit behov og måde at ville bruge tingene på. Ved også godt at det en gang i mellem glipper og dermed giver nogle øretæver. Men normalt er det værd at arbejde lidt på at finde den rigtige løsning så jeg opnår mit mål på den bedste mulige måde.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Forviret for vildt!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 06 okt 2011 17:09

Mike N.
Det forholder sig altid sådan, når en solvarmespiral ligger i bunden af en tank, og solen opvarmer spiralen, så vil den store tank være lige varm, eller kold om man vil, i både top og bund.
Det kan du undgå, hvis du monterer en v.v.beholder, (gammeldaws kappebeholder) ved siden af den store tank, så vil den store tank blive opvarmet fra toppen af. Så opstår der ingen turbolæs eller omrøring i tanken.
Men send mig din adresse, så sender jeg fluks en bog.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar