Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Comfort?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
mk.koch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 okt 2011 14:59

MGM Comfort?

Indlæg af mk.koch » 06 okt 2011 15:34

Hej.
Jeg skal ha skiftet oliefyret ud med et pillefyr, og har set på dette http://www.stokerbutik.dk/shop/mgm-comfort-15-175p.html
Umiddelbart synes jeg det passer fint til vores behov. Vi har brugt ca 2000-2500 l olie om året.
Det skal stå i et bryggers hvor der ikke er plads til så meget. Derfor er jeg gået lidt væk fra feks Woddy og Scotte som skal ha en silo stående ved siden af. Det lyder også som om der kræver mindre pasning mht rensning. Der skal selvfølgelig fyldes piller på noget oftere.
Men jeg er lidt betænkelig ved at jeg ikke kan finde folk med erfaringer på dette fyr. Er der nogle af jer der kender noget til det og til firmaet som sælger dem? Har læst lidt skidt om Liagro men det er år tilbage vist. Jeg havde tænkt mig at bestille her http://c-service.dk/ Er der noget at sige om dem?
Mvh Martin (total nybegynder i pillefyrs verdenen)


Brugeravatar
mk.koch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 okt 2011 14:59

MGM Comfort?

Indlæg af mk.koch » 06 okt 2011 16:56

Jeg tænker også om det er muligt at bruge feks en scotte eller woody med en blackstar kedel, men så selv lave sit eget magasin sådan at de falder lige ned i brænderen. Altså uden snegl (som er det der gør at pladsen bliver trang)
Hvad er der der gør forskellen på hvor meget rensning/service der skal til?
Er der krav til brandsikkerhed på nogle af de modeller jeg spørger til? Det er mit indtryk at det kun er på et regulært stokerfyr at rummet skal være brandsikkert.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

MGM Comfort?

Indlæg af Ollii » 06 okt 2011 17:07

mk.koch » 06 Oct 2011, 15:34 skrev:Hej.
Jeg skal ha skiftet oliefyret ud med et pillefyr, og har set på dette http://www.stokerbutik.dk/shop/mgm-comfort-15-175p.html
Umiddelbart synes jeg det passer fint til vores behov. Vi har brugt ca 2000-2500 l olie om året.
Det skal stå i et bryggers hvor der ikke er plads til så meget. Derfor er jeg gået lidt væk fra feks Woddy og Scotte som skal ha en silo stående ved siden af. Det lyder også som om der kræver mindre pasning mht rensning. Der skal selvfølgelig fyldes piller på noget oftere.
Men jeg er lidt betænkelig ved at jeg ikke kan finde folk med erfaringer på dette fyr. Er der nogle af jer der kender noget til det og til firmaet som sælger dem? Har læst lidt skidt om Liagro men det er år tilbage vist. Jeg havde tænkt mig at bestille her http://c-service.dk/ Er der noget at sige om dem?
Mvh Martin (total nybegynder i pillefyrs verdenen)
Scotten bliver lavet i en ny bryggers version. Kommer snart i handel. Ellers er det muligt at føre snegl ud gennem væggen til et udendørs magasin. Hvis dette kan lade sig gøre.
Du kan ikke lave Scotten uden den eksterne snegl da det er den der doserer piller.

Liagro´s fyr kender jeg ikke noget til. Men de normale benekov modeller for meget ros herinde.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Claus-fra-fyn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:50
Mit fyr: Nibe Fighter 1235/45 rør
Areal: 112
Brændsel: Jordvarme/ Solvarme
Givet likes: 1 gang

MGM Comfort?

Indlæg af Claus-fra-fyn » 06 okt 2011 19:02

Vi havde et pillefyr (TB mini) i vores bryggers,det var ikke en rar oplevelse.
De nye fyr er MEGET bedre end det vi brugte,MEN de skal osse renses.så et seperat lukke fyrrum hvor der må være støvet er nok at foretrække.

Brugeravatar
mk.koch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 okt 2011 14:59

MGM Comfort?

Indlæg af mk.koch » 06 okt 2011 19:09

Jeg var lidt bange for at det var sneglen som regulerer pillerne. Hvis de skal stå udendørs, bliver de så ikke fugtige?
Hvis det skal stå et andet sted, skal vi bygge til. Så snakker vi en helt anden pris


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

MGM Comfort?

Indlæg af Ollii » 06 okt 2011 19:40

mk.koch » 06 Oct 2011, 19:09 skrev:Jeg var lidt bange for at det var sneglen som regulerer pillerne. Hvis de skal stå udendørs, bliver de så ikke fugtige?
Hvis det skal stå et andet sted, skal vi bygge til. Så snakker vi en helt anden pris
Jo en åben silo udenfor bliver fugtig. jeg har mine i en gammel olie tank der er skåret lem i. denne har jeg selvfølgelig gjort tæt efterfølgende. Men her har jeg ingen problemer med fugt.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
mk.koch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 okt 2011 14:59

MGM Comfort?

Indlæg af mk.koch » 06 okt 2011 19:53

Ollii » 06 Oct 2011, 19:40 skrev: Jo en åben silo udenfor bliver fugtig. jeg har mine i en gammel olie tank der er skåret lem i. denne har jeg selvfølgelig gjort tæt efterfølgende. Men her har jeg ingen problemer med fugt.

M.v.h. Ole.
Jeg kan se du fyrer med korn. Det suger vel ikke så meget til sig som træpiller?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

MGM Comfort?

Indlæg af Ollii » 06 okt 2011 21:19

mk.koch » 06 Oct 2011, 19:53 skrev: Jeg kan se du fyrer med korn. Det suger vel ikke så meget til sig som træpiller?
Ja det er mig der er lidt langsom. Jeg fyrer nu kun med piller i et scotte fyr.
Der var for meget bøvl og for mange skade dyr med korn.
Så længe dit magasin står med en ensartet temp uden for tror jeg ikke der er problemer med fugt.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

MGM Comfort?

Indlæg af Klaus » 07 okt 2011 06:05

mk.koch » 06 Oct 2011, 15:34 skrev:Hej.
Jeg skal ha skiftet oliefyret ud med et pillefyr, og har set på dette http://www.stokerbutik.dk/shop/mgm-comfort-15-175p.html
Umiddelbart synes jeg det passer fint til vores behov. Vi har brugt ca 2000-2500 l olie om året.
Det skal stå i et bryggers hvor der ikke er plads til så meget. Derfor er jeg gået lidt væk fra feks Woddy og Scotte som skal ha en silo stående ved siden af. Det lyder også som om der kræver mindre pasning mht rensning. Der skal selvfølgelig fyldes piller på noget oftere.
Men jeg er lidt betænkelig ved at jeg ikke kan finde folk med erfaringer på dette fyr. Er der nogle af jer der kender noget til det og til firmaet som sælger dem? Har læst lidt skidt om Liagro men det er år tilbage vist. Jeg havde tænkt mig at bestille her http://c-service.dk/ Er der noget at sige om dem?
Mvh Martin (total nybegynder i pillefyrs verdenen)
Jeg har ikke nogen erfaring men MGM men den virker smart da den har selvrensene herd og halv aut rens af kedel, dvs. ingen rengøring på nær et par gange årligt, næsten Biowin til halv pris..
Men jeg ved der kører omkring 50 af dem i DK så mon ikke du kan få en reference ved LIagro ?

USP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 okt 2011 19:55

MGM Comfort?

Indlæg af USP » 09 okt 2011 20:03

Jeg har netop fået installeret et MGM comfort Lux med automatisk rens og askeudmader. Fyret står i mit skur og er forbundet til en 3,7 ton silo således at når fyret kalder på piller, så bliver det fyldt automatisk fra siloen. Det kører efter en justering rigtig godt. Det larmer noget når det renser, men det kan man jo bare vælge fra. Det findes nemlig også med manuelt rensesystem. Jeg har læst meget skidt om Liagro, inden jeg købte fyret, men jeg må sige, at det er gjort til skamme. Således blev jeg ringet op inden for en time efter jeg havde beklaget mig over for stort pilleforbrug, hvorefter Carsten fra Liagro telefonisk hjalp med at indstille fyret på en meget venlig måde. Så indtil videre kan jeg bestemt anbefale fyret. Jeg har dog kun haft det kørende i 2 uger. Skal nok opdatere løbende.


Besvar