Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forviret for vildt!!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Forviret for vildt!!

Indlæg af Mike N » 04 okt 2011 07:51

Jeg går snart ud af mit gode skind.

Jeg har snakket med et par VVS folk og hvordan jeg skal have mit anlæg lavet for at det bliver optimalt.

Mit ønske er at bruge min TH M20i kedel med stoker sammen med en ca 3000L akku tank på loftet og en ladeventil.
Derpå skal der bygges solvarme som varmer i toppen af tanken sammen med kedlen. Jeg vil gerne have en Veksler til det varme vand istedet for en VVB. Det hele skal stå over i fyrrummet 17m fra huset. Dog skal der en veksler i huset også til varmt vand i huset. Ellers bliver afstanden vist for stor. Jeg skal bruge varmt vand i stalden, så derfor skal der være en begge steder.

De fagfolk jeg har snakket med kan ikke forstå mig og det vil ikke virke. 1000L akku som jeg har nu er længe fint, solvarmen skal i en VVB og kun til vandet det kan ikke give varme til centralvarmen.

Jeg kan ikke forstå hvordan det hænger sammen for flere af jer her inde fortæller om i først lige er begyndt at fyre i denne mdr.

Jeg har set denne løsning i Svbech i Viborg og han er nok ikke den eneste. Men er det fagfolkene, den lokale vvs mand, brdr dahl drengene der var med her ude eller SP brugerne der ikke har forstand på VVS?? Jeg tror mest på jer herninde eller har jeg misforstået noget når jeg har læst i forumet??

Håber jeg snart kan finde hovede og hale i det her rør helvede :)


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af BWJ » 04 okt 2011 09:43

Før du går videre, kan dit loft bære ca. 3500 kg akkutank ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Flemming DJ » 04 okt 2011 11:30

Hvad er proffernes argumenter for, at det ikke vil virke?

Og for lige at få præciseret; du vil lave solvarme i (hvor stor) en del af akkutanken? Og varme hele akkutanken op med dit fyr?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Bigfoot » 04 okt 2011 12:53

hmm.....

her er mit forslag, ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

kedlen har du. En akkutank på de 3500 liter, er vi også enige om.
Jeg ville droppe de varmevekslere, og så lave en vvb solbeholder på ca 450 liter eller sådan. Lade kedlen varme i toppen af den, og solvarmen i bunden af den.
Når solvarmen så hiver mere energi ud, end hvad vvb har brug for, så kører der bare en ektra pumpe, som kører kedelkredsløbet igennem, og på den måde vender man cyklus i den streng til centralvarmen. Ska lige se om jeg kan få det tegnet i et diagram. Var med til at lave det ved min makker, som har fuldstændig samme fyr som dig.
Selvom du har 17 meter fra beholderen til huset, så en omgang isolerede pexrør, og cirkulation på det varme vand, så kan der sådan set være 200 meter til dit hus fra tanken, det er ligemeget.

Det andet veksler cirkus der, det bliver noget lort. mildest talt. dit fyr kører jo ikke permanent temperatur. Så hellere en god solid vvb på 400-500 liter ca.
Så har du også tanken til solvarmen og alt.

pumpestyringen til det med solvarmen over i centralvarmen, kan gøres via styringen til solvarmen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Forviret for vildt!!

Indlæg af Mike N » 04 okt 2011 15:15

Loftet skal nok bære de 3 - 4 ton, den kommer til at stå i krydset hvor to nye mure krydser hinanden.

Pex røret til huset er et helt nyt wavin 4 i 1 rør så det er top isoleret efter dagens forskrifter.

Som i sikkert kan høre jeg mere vild efter kun at have akku tanken til det hele, men den bliver måske så stor at det ikke virker med solvarme. Hvis solvarmen kommer i toppen af den og tager varmen der fra igen, lige som når der bliver fyret med stoker. Men det er måske bare ønsketænkning og ikke virklighed.

Du har mulighvis ret i det med veksleren ikke kan yde nok med de svingede temperature, igen er det ønsketænkning fra min side om et "simpelt" anlæg. Ét sted til alt varmen og ud fra samme sted til alle delene, lidt lige som fjernvarme.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Flemming DJ » 04 okt 2011 22:23

Måske er det mig, der misforstår noget - men, hvad vil du varme "resten" af akkutanken op med, hvis stokeren kun skal varme "toppen" (og hvor mange liter udgør "toppen")?

Jeg er helt enig i, at du ikke skal varme hele baduljen op med solvarme. Mener, 50-100 ltr lager pr. m2 pladefanger er tommelfingerreglen. (Eller 15 ltr pr. rør til rørfanger).

Det kan være, du kan finde noget inspiration til "friskvandsmoduler" eller hele systemopbygningen på http://www.vvfs.dk. (Her er deres vildeste og mest komplekse anlæg. Trinet før, de bygger det hele sammen i en såkaldt Solarbox. http://vvfs.dk/pages.php?pid=39&cid=39).

Ladning på og konstruktion af akkutanke er så også et kapitel helt for sig.
Last edited by 1 on Flemming DJ; edited 4 times in total
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Bigfoot » 04 okt 2011 22:26

hvis det spørgsmål var til mig flemming, så mente jeg at kedlen kun skulle varme i toppen af vvb.... og ellers lade fuldt i akkutanken.
så ville bundspiralen være forbeholdte solvarmen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Flemming DJ » 04 okt 2011 22:46

Bigfoot> Nej, det var ikke til dig - den med solvarmebeholderen til brugsvand og tilskudsvarmen i toppen af den er jo helt efter bogen - og letforståelig.

Jeg er bare ikke helt med på, hvad Mike vil med den akkutank.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Bigfoot » 05 okt 2011 07:07

Flemming DJ » 04 Oct 2011, 22:46 skrev:Bigfoot> Nej, det var ikke til dig - den med solvarmebeholderen til brugsvand og tilskudsvarmen i toppen af den er jo helt efter bogen - og letforståelig.

Jeg er bare ikke helt med på, hvad Mike vil med den akkutank.
jeg tror at han vil have den akkutank, fordi han hovedsageligt kører på træ, og huset er så lille, at det ville give mere komfort, til den store kedel.
110kvm til en M20i, er jo helt tosset. Den vil ikke lave andet end at pausefyre, hvis den kører på stoker.

Men min kammerats anlæg er bygget præcis sådan som jeg fortæller, dog har han ingen akkutank, men hans hus er også 230kvm, og værkstedet er i omegnen af 250kvm. Det er mere passende til sådan et fyr.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Forviret for vildt!!

Indlæg af Flemming DJ » 05 okt 2011 11:36

Mike N » 04 Oct 2011, 07:51 skrev:
Mit ønske er at bruge min TH M20i kedel med stoker sammen med en ca 3000L akku tank på loftet og en ladeventil.
Derpå skal der bygges solvarme som varmer i toppen af tanken sammen med kedlen.
Jeg forstod bare ikke helt, om der skulle fyres med brænde i bunden af tanken. ;-)
Kender så heller ikke fyret.

M.h.t. solvarmen synes jeg, det er væsentligt at få det dimensioneret, så kogning ikke opstår. (Men, det er måske ikke et problem, når man bare varmer toppen af en kæmpe gryde).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar