termorruder vs energiruder

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af pelle »

Jeg påtænker at lave noget fortsats glas ( af noget akryl glas) til mine vindue. Lige til at hægte på i vintertiden og afmontere i sommertiden..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af lille_smed »

hej tak for jeres svar men syntes ikke har fået svar på hvor meget man kan forvente man spare ..
ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

termorruder vs energiruder

Indlæg af ibsoerensen »

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af pelle »

lille_smed » 02 Oct 2011, 09:23 skrev:hej tak for jeres svar men syntes ikke har fået svar på hvor meget man kan forvente man spare ..
Det er vel ikke til at svare på, hvor meget man kan spare.

Dine vinduer... Er de med et stykke glas i eller er det bondehus/dannebrogs vinduer. Det har altså også noget at sige på isolerings virkningen af vinduet. Husk glasset skal være med blød kant. ikke alu.
Men, jo jeg ville også beholde de gamle vindues karme/rammer. Dog, kan der komme vand på ruderne,( er der bred udhæng på huset) ville jeg skifte glaslisten ud i bunden med en i alu. så ville jeg med et skarpt stemmejern, "stikke" af falsen i bund af karm så den bliver skrå. Så kan vinduerne holde i masser af år, monteret med nyt energiglas.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af Bigfoot »

lille_smed » 02 Oct 2011, 09:23 skrev:hej tak for jeres svar men syntes ikke har fået svar på hvor meget man kan forvente man spare ..
jamen hvad forventer du at spare????

Varmeudgifter afhænger af meget. Jeg har en kammerat, som lever og ånder for at rode i dokumentering for energiruder. Han er så ked af sit oliefyr, for det bruger jo olie. Den dag det leverer mere olie tilbage i tanken, end det bruger, så er han først glad :roll:
(pt bruger han 1600 liter til 180 kvm bolig)
Han har nu været hele hytten igennem, med at skifte til lavenergivinduer, hvor de har været bestilt specielt hjem med en ganske særlig gas imellem glassene, varm kant og hvad pokker ved jeg. Det giver en UV værdi på ca 0.5 eller sådan.
Umiddelbart, over sidste fyringssæson, sparede han omkring 200 liter olie over vinteren 10-11.
Men den besparelse ligger nok mere i brugen af brændeovn, efterisolering med papiruld på loftet, og at han er meget nærig med varmen i huset.
Så hvad har han sparet? Ja måske at par liter, men han fik da skiftet de ringe isolerede vinduer, og de rådne af dem. Han havde så også et par vinduer med enkeltglas i.
Denne vinter er han meget spændt på, for som sagt, sparede han sidste vinter omkring 200 liter på den efterisolering og sådan. Denne sommer har han fået skiftet alle vinduerne i kælderen (halvdelen af husets areal på 180kvm), og desuden fået skiftet alle yderdøre med nye.
Så hvad forventer han? ja han håber på at komme ned under 1300 liter olie om året, gerne lavere selvfølgelig.
Hans hus er indrettet sådan at al beboelse er på 1. salen (grunden skråner så meget, at det er stueplan i den ene ende af huset), og så har han en boende til leje i kælderen.
Brændeovnen står i stuen på 1. salen, og vi har kigget lidt på at lave noget varmeflytning fra den af, og ned i kælderen.
Det er jo en forholdsvis billig ting at etablere, men som faktisk kan give utrolig meget besparelse på energiforbruget.

men jeg faldt lige over en 30 sekunders søgning på google, som gav dette resultat
http://energivinduer.dk/
med de 45kvm vinduer du vil skifte, giver en oliebesparelse på ca 9000 kr om året, og omsat til piller og sådan, ja så hedder det næsten to tons piller i besparelse.
Om det så kan passe, ved jeg ikke, men det lyder da ikke helt tosset.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af MichaelK »

@bigfoot

Historien med din kammerat, viser jo netop at der ikke er de store besparelser at
hente. Derfor ville jeg tage beregningsresultatet fra energivinduer.dk, med et stort
gran salt.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af Bigfoot »

MichaelK » 02 Oct 2011, 10:34 skrev:@bigfoot

Historien med din kammerat, viser jo netop at der ikke er de store besparelser at
hente. Derfor ville jeg tage beregningsresultatet fra energivinduer.dk, med et stort
gran salt.



Mvh.
præcis.... også derfor jeg lige tog ham med i forklaringen, for beregning er en ting, praksis er noget andet
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af lille_smed »

mange tak

jeg har også selv søgt en del .. og kunne finde mange steder hvor de beskriver at man kan spare en del .. men 10 steder man læser får man 10 forskellige svar.. ...

de vindue jeg vil starte med at skifter er 2,2 m2 pr rude .. der har jeg oplevet en del træk/kuldenedfald.. der har jeg en ide om at komforten bliver bedre .. .. vinduerne er gamle topstyret. der vil jeg fjerne den løse ramme og sætte glasset i karmen. så det bliver fast.. så slipper jeg af med de gamle lister som ikke er helt tæt mere.. det er plads til at sætte 3 lags i .. men vil jeg kunne mærke forskel. men træk/kuldenedfald..fra 2 lags til 3lags energiruder med varmekant . eller er det så lidt, at det ikke har nogen betydning
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af Bigfoot »

man skal jo absolut overveje hvori fidusen ville ligge, i at have et monster energirigtigt vindue, når murværket lige ved siden af, er pisse utæt.... Eller knap så godt isoleret....
Nogle laver store investeringer i energivinduer, men glemmer at isolere murværk og loft...
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

termorruder vs energiruder

Indlæg af lille_smed »

murværker trænger til at bliver fuget om .. med ud over det er der fyldt med flamingo kugler ... så det skulle kunne bliver med et hus fra 1900 tallet..

men besparelse tja .. det er der måske lidt af .. men komforten er frem for alt, det vigtigste..

Besvar