Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af Bjarke J » 29 sep 2011 09:08

Jeg er sidste år flyttet ind i et 167 m2 stor hus med oliefyr, og vi har indtil nu brugt for snart 25000 kr. i olie. Derfor har jeg forelsket mig i et scotte-blackstar fyr. Jeg vakler dog lidt mellem om vi skal få en fagmand til at sætte det op, eller om jeg selv kan finde ud af det. Jeg ved intet om varmesystemer, men har tidligere arbejdet som smed, så jeg kan ihvertfald godt skrue rør sammen :)
Spørgsmålet går så på, om jeg bare skal pille det gamle oliefyr ud, og så koble det nye fyr på de 2 rør der sidder der (som jeg går ud fra er frem og tilbageløb), eller om det kræver en større renovering af rørsystemet? Så vidt jeg kan lure så er der en ekspantionstank på systemet, men om den er åben eller lukket ved jeg sgu ikke. Problemet er at jeg er ræd for at gøre noget forkert, så huset eksploderer eller noget i den stil. På den anden side bliver jeg sgu så nærrig når jeg snakker priser med håndværkere :)

På forhånd tak for hjælpen.
MvH
Bjarke


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af kadett 76 » 29 sep 2011 09:17

et oliefyr kører normalt lukket ekspansion, nu ved jeg ikke om et scotte fyr er godkendt til lukket ekspansion, rigtig mange anlæg der ikke kan indfyres manuelt er efterhånden, men er den ikke godkendt skal dette jo naturligvis ændres. ny pumpe skal der jo nok også monteres da den nok er indbygget i det gamle oliefyr og slidt op, om sådan en fætter har en fordel af en kedelshunt skal jeg lade være usagt men det kan du se i manualen, hvis de anbefaler at retur ikke må komme under en bestemt temperatur (eks 55 grader) er den nødvendig, og det kræver så igen lidt mere at lave det, du kan dog sagtens gøre det selv, har du ikke en god kammerat der er vvs som lige kan tegne det for dig i dit fyrrum for så er det jo bare at følge tegning til det er færdigt, ellers er jeg sikker på der er en bruger herinde der gerne vil hjælpe med en arbejdstegning, det er nok en fordel hvis det er en scotte bruger da de ved hvilke krav fyret har til installationen

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af pille bruger » 29 sep 2011 09:37

Bjarke J » 29 Sep 2011, 09:08 skrev:Jeg er sidste år flyttet ind i et 167 m2 stor hus med oliefyr, og vi har indtil nu brugt for snart 25000 kr. i olie. Derfor har jeg forelsket mig i et scotte-blackstar fyr. Jeg vakler dog lidt mellem om vi skal få en fagmand til at sætte det op, eller om jeg selv kan finde ud af det. Jeg ved intet om varmesystemer, men har tidligere arbejdet som smed, så jeg kan ihvertfald godt skrue rør sammen :)
Spørgsmålet går så på, om jeg bare skal pille det gamle oliefyr ud, og så koble det nye fyr på de 2 rør der sidder der (som jeg går ud fra er frem og tilbageløb), eller om det kræver en større renovering af rørsystemet? Så vidt jeg kan lure så er der en ekspantionstank på systemet, men om den er åben eller lukket ved jeg sgu ikke. Problemet er at jeg er ræd for at gøre noget forkert, så huset eksploderer eller noget i den stil. På den anden side bliver jeg sgu så nærrig når jeg snakker priser med håndværkere :)

På forhånd tak for hjælpen.
MvH
Bjarke
Jeg tror du nemt kan lave den installation selv.
En Scotte er godkendt til trykekspansion, så der har du ingen problemer.
Og ja, det ser ud som om at du bare skal kappe frem og retur fra oliefyret, og køre det ud.
Så er det nemt at sætte en Scotte + shunt + pumpe til din installation.
Her er hvad der skal til for at starte en Scotte op selv
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... 0kedel.pdf
Som du kan se er det ikke raketvidenskab.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af Bjarke J » 29 sep 2011 09:44

Jeg takker mange gange for svarene.
Jeg har lige fået sat to energisparepumper på, så det skulle ikke være nødvendigt at skifte ud. Så, shunt, et par rørfittings og en trækstabilisator til skorstenen skulle kunne gøre det, tilsyneladende.

Det lyder og ser ud som noget jeg godt kan finde ud af. Så skal jeg også bare have overbevist tøsepigebarnet om at man godt må sætte sådan noget op selv :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af pille bruger » 29 sep 2011 10:33

Bjarke J » 29 Sep 2011, 09:44 skrev:Jeg takker mange gange for svarene.
Jeg har lige fået sat to energisparepumper på, så det skulle ikke være nødvendigt at skifte ud. Så, shunt, et par rørfittings og en trækstabilisator til skorstenen skulle kunne gøre det, tilsyneladende.

Det lyder og ser ud som noget jeg godt kan finde ud af. Så skal jeg også bare have overbevist tøsepigebarnet om at man godt må sætte sådan noget op selv :)


Peg på den her.
DET MÅ HAN GERNE :great:
Når hun først finder ud af hvor meget man sparer på at skifte, kan hun hurtigt se en ny kjole icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af klinten » 29 sep 2011 10:48

Jeg er selv lige ved at være færdig med mit fyrrum og rørføring. Jeg har lavet ALT selv. Jeg regner med at starte Scotten i weekenden. Jeg er selv elektrikker, men arbejder dog med automatik som også berører VVS installationer, så lidt styr har jeg da på det. Jeg er klart med på vognen med at du bare skal lave det selv. Der er mange penge at spare og så bliver man så stolt.. icon_cheesygrin.gif Det er jo også en fordel at vide lidt om hvad der sker i ens eget hus, i tilfælde af at noget går galt. Hvor i landet bor du? Der er sikkert en i nærheden som kan vise sin installation frem så du kan se hvad der skal ske.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
heinri
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 02 nov 2010 22:15
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 115 fra 1937
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Ca 4 ton
Geografisk sted: Finderup

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af heinri » 29 sep 2011 10:55

Husk at fyrrummet skal brandsikres, ellers vil skorstensfejeren ikke godkende det bagefter.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af Ollii » 29 sep 2011 16:04

Kan du bruge denne? Ellers er der mange andre under diagrammer her på siden.

viewtopic.php?f=182&t=6056#!prettyPhoto

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Modtaget likes: 2 gange

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af Lasse Elbek » 29 sep 2011 20:38

Jeg har selv lige sat det hele op.
Ny stålskorsten
Ny rørføring
Ny Skotte/blackstar 10kw.
Og jeg har endda aldrig lavet sådan noget før.
Arbejder med IT til dagligt ;-)

Min installation er i dag blevet godkendt af skorstensfejeren uden anmærkninger.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Gør-det-selv opsætning af scotte-blackstar

Indlæg af Zarge » 29 sep 2011 20:55

Bare kom igang mester... Der er ikke noget mere "bambam slå med kølle" end når du starter et varme anlæg du selv har lavet op første gang... Godtnok kan fruen nogen tricks... Men vil sgu alligevel vove den påstand, at følelsen når det bare spiller første gang kilder nogen steder som hun sikkert aldrig finder...;-) KAN KUN ANBEFALES...


Besvar