Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

Woody

Indlæg af BirgerH » 28 sep 2011 22:54

Hej alle sammen.
Så er beslutningen næsten taget til at skifte vores gamle urentable Hillerslev stoker og Tasso B3 kedel ud. Vi har nu været hele spektret igennem lige fra jordvarme, elpaneler,Passat, Twinheat, Reka næsten det hele.
De systemer vi har været igennem ligger alle komplet monteret over de 100.000 kr. Det er alt for meget når man så høre fra erfarne vvs'er hvor længe de holder og de problemer de alle har et eller andet af og levetiden er ikke meget længere end et billigere anlæg, som næsten kan det samme og med en tilsvarende høj udnyttelses grad.
Så vi har besluttet at investere i en Woody Black Star L Kedel 20/30 kW med en Woody 4-30kw brænder -
Tilbehør : Trækstabilisator - 320 ltr. Silo - Iltstyring - Skorstenen fores med et rust/syrefast stål rør.
Gennemsnitlig levetid ca 15 år og så kan man jo håbe på at der til den tid er kommet noget endnu bedre på marked. Anlægget vil kunne opstilles til en pris af omkring 40-45 tusinde hvilket gør at der skulle være råd til at investere igen til noget bedre i samme prisleje. Vi mener derfor at man kan købe guld for dyrt ved at købe anlæg der mere eller mindre skulle kunne passe sig selv med alle former for automatik, fyldning, aske tømning, rensning mv. Plus at man kan brænde alt muligt. Jow hvis man mener at have råd til det så OK.
Vi mener bare at hvis man kan varme over 200m2 op for under 15.000 kr på helårs drift kan det vist ikke gøres meget billigere her ude på bøwlandet.
Hvis der er nogen af Jer der har en relevant anskuelse over emnet høre vi meget gerne der om.
De venligste hilsner
Anette & Birger H
BH


levi

Woody

Indlæg af levi » 28 sep 2011 22:59

En 30 kw brænder er alt for stor til jer, - I kan snildt nøjes med en 20 kw brænder.

Er ellers pænt enig i jeres andre betragninger/holdninger :)

BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

Woody

Indlæg af BirgerH » 28 sep 2011 23:06

Hej Levi. tak for svar ! Skal nævne at grunden til den store brænder er at vi i perioder starter en kaloriefer på værkstedet om vinteren og den vil suge al kraften ud af en 20kw. :-)
BH

levi

Woody

Indlæg af levi » 28 sep 2011 23:09

BirgerH » 28 Sep 2011, 23:06 skrev:Hej Levi. tak for svar ! Skal nævne at grunden til den store brænder er at vi i perioder starter en kaloriefer på værkstedet om vinteren og den vil suge al kraften ud af en 20kw. :-)
Hvor tit skal den kalorifere køre, - og hvor stort et areal skal den opvarme ?

BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

Woody

Indlæg af BirgerH » 28 sep 2011 23:16

50m2 dårligt isoleret 2-3 ugentligt.
BH


levi

Woody

Indlæg af levi » 28 sep 2011 23:21

BirgerH » 28 Sep 2011, 23:16 skrev:50m2 dårligt isoleret 2-3 ugentligt.
Hvis du monterer kaloriferen korrekt med rumtermostat, hastighedsregulering og termostat/afbryder på centralvarmen til kaloriferen kan du sagtens nøjes med en 20 kw.

Den vil forøvrigt også køre langt bedre når den bliver lidt "presset" - dine 280 m2 presser ikke et 20 kw scotte/woody anlæg :great:

BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

Woody

Indlæg af BirgerH » 28 sep 2011 23:25

Ok mange tak :-) den vil vi lige vende med vores vvs mand det vil kun billiggøre projektet på sigt.
BH

levi

Woody

Indlæg af levi » 28 sep 2011 23:26

BirgerH » 28 Sep 2011, 23:25 skrev:Ok mange tak :-) den vil vi lige vende med vores vvs mand det vil kun billiggøre projektet på sigt.
Ja og gøre driften langt bedre :great:

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Woody

Indlæg af snubbi » 29 sep 2011 23:03

hej
du skal ikke have radiator eller ligne på den rør streng du har kalorifere på,den tager godt fra af varmen
har selv en kalorifere på værkstedet jeg lader vandet nogle gange cirkulere uden blæser , de give lidt grund varme
(ca 12-14 gr)med blæs går 15min så er der 20gr på værkstedet :great:

BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

Woody

Indlæg af BirgerH » 30 sep 2011 08:04

Hej Snubbi. Jo jeg har en radiator på på hoved strengen som er en 1" og det har hidtil ikke haft nogen betydning. Kalorieferen sidder i en top isoleret kasse som kan lukkes fuldstændig af når den ikke er i brug. Udover det er der div. følere og termostater på så som jeg kan justere varme forbruget på og som jeg skuer ned på frostsikring når den ikke er i brug.
BH


Besvar