Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Solo Innova

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 17 mar 2011 09:15

kanon... men er det et rør som trækstabilisatoren er udført som??? så passer den ind i et rundt hul som er Ø110 130 eller noget helt andet .. det kan man vel få som man vil eller hvordan??
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af tomfisch » 17 mar 2011 22:15

Min stabilisator er udformet som en kvadratisk plade med en rund plade i midten, Ø210 mm tror jeg. Den runde plade er den, som åbner ved for kraftigt træk. På den runde plade sidder en kontravægt, som kan justeres trinløst til ønsket træk. Jeg købte min hos hedestoker.dk, de har flere modeller at vælge i mellem, men jeg ved der findes endnu flere, så du kan nok få det, der lige passer hos dig - eller tæt på.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brian1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar 2011 23:44
Mit fyr: Solo Innova 30 std.
Areal: 133
Brændsel: Brikketter
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 5

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af Brian1 » 18 mar 2011 00:24

Hej prøver igen, mit tidligere forsøg på at skrive et indlæg røg i fejl 404 :-)

Før trækstabilisator ville jeg overveje en del ting:
Er der meget træk gennem kedlen lige efter den er brændt ud og forsvinder det når renselemmen tages af?
Taber kedlen hurtigt temperatur efter den er brændt ud?
Hvordan ser røgen ud?
Hvad er iltprocenten? Er der evt. falsk luft? Er alle pakninger/evt. huller efter forbrændingstunnelen tætte?
Er det en skorsten som kan give meget højt træk? høj temperatur, stor diameter, meget høj (meter), bygninger i nærheden som kan påvirke trækket, velisoleret, trækfremmende foranstaltninger på toppen?
Bliver sekundærluften lukket i før kedlen brænder ud, hvor der ikke er meget gas i brændslet mere (Virker iltstyring)?
Kan stillingen på spældet til primærluften ses? regulerer det i når kedlen er oppe på normal ydelse?
Regulerer primærspæld, sekundærspjæld og hastigheden på ventilatoren som forventet ift. stadiet i forbrænding, kedeltemperatur mv.?
Kan der logges/udlæses noget fra styringen om f.eks. temperaturer, ilt-%, stilling på primær og sekundærluft, sugerhastighed?
Ændrer indstillingerne/målingerne sig, hvis renselemmen løsnes som tomfisch foreslår?
Kan primærluften stilles i styringen?
På min kedel med manuel styring kan primær og sekundærluft lukkes næsten af, med meget effektiv styring af luftflowet i kedlen, uanset træk og ventilatorens hastighed. Det tror jeg også en kedel med LC-styring kan, men det kan være styringen regulerer til nogle andre set-punkter.

Men som tidligere nævnt, så er kedlen nok lige lille nok ved dig hudle, men det er jo med at få trimmet det hele til bedste ydelse før der kastes mange penge i ændringer og yderligere investeringer :-)

Umiddelbart vil jeg ikke vurdere kedlen til at være så følsom over for skorstenstrækket, pga. tvangsstyring af spjæld og modstand i kedel, røgrør og flow gennem suger.

Kan der evt. laves en test, når det er lidt varmere på kedlens ydelse og effektivitet? Når det bliver varmere kan der slukkes for varmen til boligen og måles, hvor meget vand kedlen kan varme op på hvor lang tid og med hvor meget tilført brændsel.
Hvis der f.eks. bruges briketter for 100,- kr./40 kg. så vil en 20 lc. gerne skulle kunne køre ca. 8 - 9 timer på nominel ydelse og de rigtige indstillinger af luft og pumpe. Ydelsen vil kunne vurderes, ved at måle hvor lang tid det tager at varme en delmængde af tanken op, hvis der er flere målere i tanken.
Ved alt for høj ydelse kan der gå noget energi tabt i røggassen, omvendt vil forbrændingen nok være bedre og mere effektiv ved højere ydelse. Men det hjælper selvfølgelig ikke hvis kedlen ikke kan køle røgen.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af Albert » 18 mar 2011 07:43

Det var en længere smøre for at beskrive virkning af trækstabilisator,det er selvfølgelig rart at få tingene belyst,meen alligevel. :shock:

Det letteste i hudles tilfælde er at købe en stabilisator til indmuring,og bruge hullet i skorstenen hvor der har siddet et rør til et oliefyr,så skal den lille krave på stabilisatoren bare ind i hullet,og rammen klistres fast til væggen med noget byggesilikone. Stabilisatoren kan købes for omkring 500 kr.

Uanset om der er lille eller stor Ø i skorstenen,vil den være en god investering,den regulerer jo trækket autumatisk,hvis det bliver for stort,og det vil altid være tilfældet med stærk blæst.

Iøvrigt vil jeg sige til hudle;få nu købt den atmos 32 før du ender på en eller anden klinik :lol:

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 18 mar 2011 09:29

mange tak for dden store bekymring for mig... er ved at overveje om jeg skal lave nyt fyrrum OG om man skal overgå til piller , kombi eller stadig fastbrændsel.....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af mrjyden » 17 maj 2011 22:36

er det tilladt og sætte brugt af Brændefyr, Baxi Solo mk11 op i nyt fyrrum har fundet et i dba men ved ikke om det stadig er lovligt og sætte op efter de nye regler da de hele tidne bliver lavet om

på forhånd tak

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af John Skov Jensen » 18 maj 2011 05:53

Som fastbrændselskedel er den ikke lovlig.

Med en pillebrænder på kan den godt godkendes. Baxi selv foreskriver en eurofire, men andre brugere herinde har papirer på at denne kedel også kan godkendes med andre pillebrændere.

Den du har set på DBA er sikkert den samme som også er til salg herinde. Sælgeren ved godt at kedlen ikke er lovlig til videresalg og installation, det er han blevet gjort opmærksom på i hans salgsannonce herinde.

/John

janus1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 sep 2011 17:26

Baxi Solo Innova

Indlæg af janus1 » 27 sep 2011 23:16

hej alle
håber der er nogen der kan svare på mit spørgsmål. det er som følger, må man genopstille et brugt baxi solo innova brændefyr årgang 1999.
har lige sat mit til salg på gul og gratis med 2 x 500 liters baxi buffer tanke til 8500 kr.
ved ikke om det er helt hen i skoven :roll:
vh. janus

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Baxi Solo Innova

Indlæg af MichaelK » 27 sep 2011 23:48

Nej. Kun hvis den er udstyret med en godkendt pillebrænder, eksempelvis en Eurofire.
BAXI vil kunne oplyse, hvilke pillebrændere, der er godkendte med denne keddel.


mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Baxi Solo Innova

Indlæg af Albert » 28 sep 2011 09:32

Med hensyn til hvilke brændere der må sættes på de forskellige kedler,skal man lige passe på ikke at blive fanget af særinteresser,hvilket nok er tilfældet her.

Det er en udbredt misforståelse at kedler og brændere skal være testet sammen.
De regler der trådte i kraft 6/2008 er ikke så restriktive i lovgivningen som de er gjort til her i forum,og man kan læse i lovteksten på området fra Miljøministeriet(sidst opdateret Juli 11) hvad man må og ikke må,og her er det klart beskrevet at kedler og brændere skal være godkendt,og enten testet sammen eller hver for sig.
.
Dette skal ikke tolkes som om nogen skal være testet sammen,medens andre ikke skal
Dvs. at man uden problemer kan sammensætte kedler og brændere alt efter smag og behag

De test der bliver foretaget på henholsvis kedler og brændere,er jo to forskellige test,den på kedlen skal klarlægge om den kan udnytte energien, inden for de normer der er fastsat,samt at den ikke sender flere partikler ud i luften end den må,samtidig kigges der på om den brandteknisk er inden for lovens rammer.

Ved test af brænderne er det nok mest det brandtekniske man ser på,og om forbrændingen er effektiv,dvs.at den er i stand til at forbrænde gasserne effektivt.

Hvis man kigger på DTI`s liste over godkendte anlæg kan man læse hvilke brændere de forslellige kedler er testet med,men man er altså ikke bundet op på at kedlen kun må køre med den brænder testen er foretaget med

For lige at illustrerer ovenstående kan man jo ganske lovligt sætte en godkendt pillebrænder af hvilket som helst fabrikat,på en gammel Salamanderkedel hvis det er det man ønsker,og de to ting er nok ikke testet sammen.


Besvar