Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilke træpiller skal man købe?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Kallea
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 jun 2011 13:24
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 160m2
Brændsel: rw
Fremviser gerne i postnummer: 9310
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Vodskov

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af Kallea » 26 sep 2011 21:34

Jeg er ny ejer af et Scotte 10 KW pillefyr og skal nu have købt træpiller. Hvilket mærke af træpiller egner sig bedst til denne type fyr? Og hvor skal man købe dem fra? Nogle erfaringer?

Hilsen kalle a.


Kenneth P
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 sep 2011 21:34
Mit fyr: Tasso a2 snart Woody 16kw
Areal: 280
Brændsel: Brænde/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8740
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Brædstrup

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af Kenneth P » 26 sep 2011 21:43

Jeg lytter lige med her. Syntes det er jungle uden lige, at skal ud for første gang og finde nogle gode piller. Kigger man i "pilleguiden" her på siden. Er der lidt blandede meninger. Priserne varier også meget (fra 1600 kr til 2200 kr) Håber der er en venlig sjæl derude, med gode erfaringer til dette pillefyr.

Mvh Kenneth

webjoe
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af webjoe » 26 sep 2011 21:53

jeg har selv lige oprettet en tråd idag med hensyn til dette problem... har lige bestilt en 10 kw scotte pillefyr og aner ikke lige havd jeg skal have at piller.
sidste år var barlinek ikke så gode pga. meget smuld men i år skulle de være ok... German plejre også at have et godt ry, men ikke i år... Flexheat synes jeg der lyder som stabil indtil videre, men de koster også lidt mere.... men jeg tror det bedste bud man kan få er at man skal købe nogle poser fra forskellige mærker og så prøve dem af i fyret inden man køber det store læs. jeg har selv overvejet viking piller men der snakker de om at størrelsen varrirer en del.
men når du har en 10 kw så skal du holde dig til 8 mm piller... det er i hvert fald de erfaringer som jeg har hørt...

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af Lintz » 27 sep 2011 06:32

Kører m 8 mm Barlinek i mit 16 kw Scotte. Er ikke selv hjemme fra Søndag aften til torsdag aften og konen kigger ikke til det, men alligelvel er der ingen problemer når jeg kommer hjem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af Lars4733 » 28 sep 2011 12:23

webjoe » 26 Sep 2011, 21:53 skrev:jeg har selv lige oprettet en tråd idag med hensyn til dette problem... har lige bestilt en 10 kw scotte pillefyr og aner ikke lige havd jeg skal have at piller.
sidste år var barlinek ikke så gode pga. meget smuld men i år skulle de være ok... German plejre også at have et godt ry, men ikke i år... Flexheat synes jeg der lyder som stabil indtil videre, men de koster også lidt mere.... men jeg tror det bedste bud man kan få er at man skal købe nogle poser fra forskellige mærker og så prøve dem af i fyret inden man køber det store læs. jeg har selv overvejet viking piller men der snakker de om at størrelsen varrirer en del.
men når du har en 10 kw så skal du holde dig til 8 mm piller... det er i hvert fald de erfaringer som jeg har hørt...
Nu kigger jeg også med fra sidelinien her, dog ikke med en Scotte, men med en Baxi TPK-24 med Scandpell brænder (HS Tarm's egne begge dele) og ser på din kommentar omkring at med en 10kw brænder skal man holde sig til 8mm piller?

Hvordan skal det forståes? Lille brænder store piller eller? Nu er mit eget fyr jo på 24 kw og er lavet til 6 og 8mm - hvad bør man så køre med? Og hvad er forskellen reelt?


mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af mrjyden » 06 feb 2012 09:33

Kallea » 26 Sep 2011, 21:34 skrev:Jeg er ny ejer af et Scotte 10 KW pillefyr og skal nu have købt træpiller. Hvilket mærke af træpiller egner sig bedst til denne type fyr? Og hvor skal man købe dem fra? Nogle erfaringer?

Hilsen kalle a.
germany pellet er ok piller der findes mange gode piller men svenske går du helller ikke helt galt i byen med neb prøv og købe lidt forskelligt så kan du se hvad du bedste kan bruge og synes om

jvmadsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jan 2011 10:42
Mit fyr: Scotte 10KW
Areal: 240m2 i 3 plan
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7280
Dagligt forbrug: 5kg
Årligt forbrug: 8 ton
Kontakt:

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af jvmadsen » 06 feb 2012 12:07

Piller varierer ved alle mærker.
Et godt råd kunne være at hæve dit magasin lidt og korte flex slangen af så meget som du kan.
Når du har en lav vinkel på din snegl kan du bruge stort set alle typer piller. Smuld mængden bliver mindre væsentlig.

Hvis du vil spare tid & bøvl med slagger så køb piller med lav askeindhold.
mvh.
jvm

The economy is so bad that:The Mafia is laying off judges.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af Bigfoot » 06 feb 2012 12:19

ja det er en jungle. Jeg var en af dem som fik en elendig sending af barlinek, og fik dem da også ombyttet igen til nogle bedre.

I år ville jeg have prøvet med german pellets, men inden jeg nåede at bestille nogle, kunne jeg pludselig se at folk beklagede sig over dem i år.

Så faldt jeg over stampemøllens onlinebiks, og de solgte jo nu fra tyskland, til gevaldig lave priser. Deres produktion kender jeg, har været dernede i ribe og se det, og min svoger var smed dernede dengang. Jeg ved at de ligger stor vægt på at det skal være så rent et produkt som muligt. Dog kun fyrretræ, men det kan man vel godt leve med.
Så dem har jeg købt i år, men der er delte meninger om alle mærker.

Tit og ofte ligger problemerne ved pillerne, i at folk har indstillet deres fyr forkert. Slagger kan forekomme af lort i pillerne, men det kan også forekomme af forkerte ilt indstillinger, så man faktisk kommer over askens smeltepunkt, og laver sådan en slaggerkage foran bålet.

Men det er svært... meget svært.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af Flemming DJ » 06 feb 2012 13:41

Bigfoot> Når smuldet først har været gennem matricen (staveplade?), er det vel ligegodt, hvilket træ det kom fra?

Er vægtfylden ikke nærmest den samme, hvis f.eks. bøge- og fyrresmuld er blevet presset ved samme tryk?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Hvilke træpiller skal man købe?

Indlæg af kaufman » 06 feb 2012 20:33

Bruger 8mm. Rw fra pillemadsen, har ikke prøvet andre piller, men jeg er tilfreds, så hvorfor skifte


Besvar