Går snart amok på teknisk forvaltning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af EKP »

Hej.

Inden jeg lavede fyrrum i min lade snakkede jeg med både VVS-mand og skorstensfejer om jeg skulle "spørge om lov" hos kommunen eller om jeg bare skulle gå igang - de sagde at jeg bare skulle få skrevet det på min BBR når jeg var færdig. Fint nok det gjorde jeg så men har her et halvt år senere kunne konstatere at det ikke står på min BBR.

Ok, jeg ringer til kommunen og de siger at fordi min ladebygning er en erhvervsmæssig driftsbygning skulle jeg egentlig søge om byggetilladelse inden jeg måtte påbegynde et sådan projekt. Det var jo ikke så godt sagde jeg men de sagde at det heldigvis kun var en formssag. Det viste sig så at være en af de der "formssager" der lige koster 1.600 kr. og jeg udfyldte papirer med påbegyndelse af byggeri og færdigmelding af byggeri samt tegning osv. over projektet. I samme omgang ville teknisk forvaltning også have en erklæring fra en autoriseret VVS-mester om at det var ham der havde lavet installationen og at den var korrekt. Det undrede mig en del for jeg mener da godt man selv må opsætte et fastbrændselsfyr og trække rør ind til radiatorerne - det skrev jeg så til kommunen.

Jeg fik intet svar men har nu modtaget et brev med følgende besked:

Afslutning af byggesag: Opmærksomheden henledes på, at følgende krav endnu ikke er opfyldt: Færdigmelding af vvs-arbejdet fra autoriseret vvs-mester. Indtil bygningsmyndigheden modtager manglende materiale vil BBR ejermeddelelsen være behæftet med bemærkning om manglende materiale jf. overnstående. Når ovennævnte manteriale modtages kan sagen afsluttes.

Det kan godt være jeg tager fejl men jeg synes det er en smule provokerende. Jeg sender en mail som de ikke gider forholde sig til og sender i stedet en mail med den samme besked som jeg har fået én gang. Faktisk har jeg haft en autoriseret vvs-mester til at opsætte det men jeg gider ikke bøvlet med at skulle sende kommunens dokumenter ned til ham for at få underskrifter de ikke har krav på.

Hvad siger I andre til dette?

V.h. Emil

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af pelle »

Det med at vvser skal give kommunen besked undrer også mig.. Det må da være skorstensfejer der skal sige god for det.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af Julehund »

stakkels dig!! :wink:
du er løbet på en af de mange "skranke-paver" der findes i det kommunale system!!
men du skal vide at vi føler med dig!! :lol:
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af Mike N »

Det kan da være jeg får samme problem så, for jeg har heller ikke fortalt dem noget om hvad jeg har brugt min gamle stald til. Må da håbe at Viborg Kommune er lidt klogere for som du selv siger så er det ikke et krav at en vvs mand laver dit anlæg dog skal skorstensfejeren godkende det inden du "sætter ild til det" første gang.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af EKP »

Mht. staldbygningen så tror jeg bestemt at forvaltningen har deres på det tørre. Det er en erhvervsbygning der pludselig ændrer status og derfor tages ud af driften. I sådan et tilfælde er det sikkert rigtigt at der kræves en byggetilladelse. Det er så bare surt at bygningen ikke har været brugt til nogen form for drift af hverken mig eller den tidligere ejer de sidste 50 år. Der er heller ikke foretaget nogle former for afskrivning på vedligehold eller andet - men alt dette er nok principielt underordnet. Dét der primært generede mig var deres formulering "en formalitet" der så kostede mig 1.600 kr.
Jeg er ret sikker på at Mike N også skal have denne tilladelse hvis det er et fritids-/hobbylandbrug. Jeg er ikke momsregistreret men driver stadig bortforpagtning og har landbrugspligt. Hvad der sker hvis man "glemmer" det ved jeg ikke. Jeg kontaktede kommunen fordi der ikke stod på min BBR at en del af laden nu var fyrrum - og man har jo pligt til at tjekke at BBR er korrekt. Jeg var nok mest bange for at det kunne give problemer i en evt. forsikringssag men har ingen anelse om dette er ubegrundet (jeg ved bare at banker, forsikringsselskaber og lig. er en flok røvere og banditter).

Bortset fra det mener jeg at reglerne er blevet fulgt. Før og efter installationen havde jeg skortstensfejeren på besøg der sagde god for både skorsten og brandsikkerhed. Efterfølgende kontaktede jeg mit forsikringsselskab og anmeldte at jeg nu havde lavet fyrrum i laden og skiftet oliefyret ud med et fastbrændselsfyr. De sende efterfølgende en mand ud for at tjekke det hele og jeg har naturligvis fået en lille præmieforhøjelse på øget risiko.
Alt det med forvaltningen er så kommet meget senere. Ham jeg skrev med blev også ved at presse på med: "har du ik fået lagt noget vand ind?" og "du må da have fået lavet noget kloakafløb?" osv. Det har jeg bare ikke - det er kun min DC50, en akkutank og nogle rør ind i beboelsen. Det kan være det generer ham lidt at der faktisk stadig er ting man har lov at lave uden autorisation.... :-)

Jeg prøver at ringe op til forvaltningen her i ugen så må vi se hvad de siger!

V.h. Emil

Frank V
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 feb 2011 16:10
Mit fyr: Oliefyr Vil gerne have Pillefyr
Areal: 130m2
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9550

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af Frank V »

Hov jeg skal også til at lave fyrrum i laden har snakke med kommunen Mariager fjord det skulle bare godkenders af skortstensfejeren. Håber da det er rigtig
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af pelle »

Frank V » 26 Sep 2011, 17:35 skrev:Hov jeg skal også til at lave fyrrum i laden har snakke med kommunen Mariager fjord det skulle bare godkenders af skortstensfejeren. Håber da det er rigtig
Jeg syntes det lyder rigtigt, det der.
Da jeg flyttede fyrrummet ud i stalden for 6 år siden, da havde jeg overhovedet ikke fantasi til at det var noget kommunen skulle blandes ind i. Da tænkte jeg mere på forsikrings selskabet og skorstensfejer.

Det eneste de evt. kunne være interresseret i, var vel hvis der havde været en nedgravet olietank der skulle sløjfes hvis man skiftede fra olie til biobrændsel. Så skulle det føres på BBR. Men, ellers ikke. Hvis det havde drejet sig om noget kloak. Ja, det skal de jo også vide. Men, at det skal godkendes af en vvser. Ja det syntes jeg lyder lidt langt ude. Tror, det må være en misforståelse et eller anden sted.
Men, syntes da også du skal få ringet til kommunen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af EKP »

Jeg har ringet til kommunen og spurgt hvilke dele af arbejdet de ønskede dokumentation på. "Alt det som krævede en autorisation" var svaret. Da jeg sagde at der ikke var noget, så accepterede han at afslutte byggesagen. Det var jo dejligt :-)

Jeg tror altså stadig at det må være påkrævet med noget papirarbejde hvis man laver fyrrum i sin lade. Ellers har "landbrugsbedriften" jo i princippet betalt for de bygninger som nu bruges til fyrrum. Dette kan naturligvis godt lade sig gøre hvis opvarmningen bruges til f.eks. dyr eller andet der indgår i produktionen, men i de tilfælde hvor det kun er til opvarmning af beboelsen går den ikke. Ellers kunne jeg også bygge en ny garage til bilen og trække den fra i mit landbrugsregnskab - den går ikke :-)

V.h. Emil

V.h. Emil
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Går snart amok på teknisk forvaltning

Indlæg af Mike N »

Ja der er vel forskel på om det er privat eller erhvervs bygninger der bliver brugt til privat boligen.

For mit tilfælde er alle bygnignerne privat ejet. Så derfor må det være en anden sag. Men kræves der dokumentation på noget af arbejdet så skal det vel også ind til kommunen en tur.

Besvar