rengøring, hvor ofte.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

rengøring, hvor ofte.

Indlæg af Tom_AT »

Hej dav.

Jeg har en kammerat der overvejer at få nyt pillefyr. Han har et KL2 nu som han er noget utilfreds med. Bla skal det vist rengøres alt for ofte og så kniber det med at komme nok ned i ydelse her først på fyringssæsonen, og det samme sidst på fyringssæsonen.

Har har derfor kigget lidt på de noget dyrere kedler, som fx Biowin, Biolyt, Passat og den slags, altså alle med fuldautomatisk askeudtag, rengøring og den slags.

Jeg nævnte så Scotte for ham, som kunne være et billigt alternativ. Men hvor tit må man påregne at skulle tømme for aske, når man har kompressorrens og alt det stads monteret?


Tom

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

rengøring, hvor ofte.

Indlæg af Landlyst »

rengøring, hvor ofte.

af Tom_AT
Når konen mener det skal gøres icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
levi

rengøring, hvor ofte.

Indlæg af levi »

Tom_AT » 24 Sep 2011, 12:04 skrev:Hej dav.

Jeg har en kammerat der overvejer at få nyt pillefyr. Han har et KL2 nu som han er noget utilfreds med. Bla skal det vist rengøres alt for ofte og så kniber det med at komme nok ned i ydelse her først på fyringssæsonen, og det samme sidst på fyringssæsonen.

Har har derfor kigget lidt på de noget dyrere kedler, som fx Biowin, Biolyt, Passat og den slags, altså alle med fuldautomatisk askeudtag, rengøring og den slags.

Jeg nævnte så Scotte for ham, som kunne være et billigt alternativ. Men hvor tit må man påregne at skulle tømme for aske, når man har kompressorrens og alt det stads monteret?


Tom
Hvis du har kompressorrens på, - så vil jeg sige hver 2-4 uge.

Komplet kedelrens tager ca. 10 minutter.
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 1 gang

rengøring, hvor ofte.

Indlæg af PeterMA »

Men det kommer jo også lidt an på hvilke piller han kommer til at bruge :twisted:

Jeg har fx kørt 2½ uge uden at røre en finger på min Woody 10Kw på en gammel combi kedel :twisted:

Der var ingen slagger eller noget, kun aske :great:

Hvorimod jeg har læst om mange der ikke engang kan køre 4 dage uden at de skal banke slagger af deres herd :oops:

Så, men en god kvalitetspille så kan man køre længere uden at rense, og ja, det er vel også et spørgsmål om hvor god udnyttelse man ønsker af sine piller, den brænder dem jo stadig fint efter 3 uger uden rensning, man får bare ikke den fulde energi ud af sine piller :wink:

Jeg ved dog ikke hvor meget akse der kan være i askeskuffen på sådan en Black star, men det kan Levi vel nok svare på :great:
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

rengøring, hvor ofte.

Indlæg af Scotte Kim »

Jeg har en 10 kw scotte.

Rens om sommeren ca 2 gange. Dvs med 1-2 måneders mellemrum. Forbrug ca 3-4 kilo pr dag.
Rens om vinteren i kold periode ca hver 14 dag. Forbrug ca 20-25 kilo pr dag.

Røg temperatur ved beskidt kedel ca 125-130 grader. Røgtemperatur ved renset kedel ca 75-85 grader. Så fuglene sidder på skorstenen når den ikke er renset :o)

Det der med 10 min rens..... glem det. Mon ik du skal beregne ca 30 minutter hvis det skal være ordentligt og du regner med at skulle hoppe i rensetøj, støvsuge efter dig, lige vaskes efterfølgende mv

En kvik rens uden at tømme askeskuffe tager vel 3 min :o)

En grov rens uden alt kommer væk (måske 90%) og du bare tømmer skuffen og er ligeglad med om det støver overalt så kan det vel klares på 10 min.

Mit forbrug er i øvrigt faldet fra med ca 40 procent i forhold til min gamle TB mini !

Besvar