Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af pelle » 22 sep 2011 22:21

Jeg sparer vel 20- 30 % i træ.
Men, for søren, den er svær.. Det kommer meget an på hvor stort arealet er og hvor meget du kan " gemme" i form af sandlager eller andet. Og det kommer også an på solskin...
Solen har godtnok sviget en del i den seneste stykke tid. Men, jeg klarer mig.
Har 2600 liter vand til solen at arbejde med. Så kan stadigvæk bade i solopvarmet vand.. :)
.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af no100 » 23 sep 2011 00:53

Hej
Jeg har masser af varme hver sommer, og det koster 1 kr. pr. dag. :great:
I fyringssæsonen skal jeg frem over køre med varmepumpe + solvarme, i øje blikket variere prisen pr. dag mellem 0 og 20 kr. alt efter hvor meget solen skinner og kommer der en god solskins dag en gang om måneden sparer jeg salmonella kørsel på varmepumpen.
smiley_crocodile.gif
Så min udregninger siger, solvarme-kwh er dem billigste
Det bliver jog heller ikke en dårlig forretning at køre cykel bare for dig man har en bil. new6
Hilsen no100.

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af famdue » 23 sep 2011 10:28

Har selv regnet mig frem til lidt det samme som Flemming DJ.

Fyrede tidligere med pind i 2000l akku, og opsatte derfor 3 store Batec fangere op, med snegl 800l nede i akku. Dette til at tage over når der var sol:-) sparede et sted mellem 3500 - 4000 kroner om året.

Nu efter at jeg fyrer med piller, tror jeg besparelsen er den samme. Ikke uvæsentligt er det, at sol er godt i forb. med gulvarme, rimeligt godt isoleret hus, og især med lavenergivinduer. Så kan man nemlig tage sol opvarmet vand ud til varme anlægget ved 30-40 gr. C. Vupti: så er der dejligt varmt i huset når vi kommer hjem fra job og skole:-) grundvarmen på plads, og en lille runde med pillefætter på ur om natten. Så er der lunt igen om morgenen. Og dejligt varmt vand til konen og teenagerne.

Pønser lidt på, at sætte 15-18 rør op efter Batec fætteren. Jannick siger, at det kan man godt. Det kunne jo være sjovt og prøve:-) om det kan betale sig ved jeg ikke. Men hele installationen er der jo i forvejen:-) Så får man da i hvert fald noget mere lege tøj man kan regne besparelser ud på. Og det er jo den halve fornøjelse for de fleste på dette forum. Ikke?

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af Flemming DJ » 23 sep 2011 12:17

Carsten> Vi har jo også omtrent samme effektive areal til at fange solen. I har så dobbelt så stort boligareal, da en del af vores er elopvarmet (vinter) plus et tempereret værksted. Til gengæld er her halvskidt isoleret, 70 mm leca indvendigt på helstensmur. :roll:

Man kan også udtrykke vores besparelse på en anden måde, som måske gi'r en anden vinkel: Vi lavede næsten 5,9 MWt på solvarmen det første år, og her andet år satser jeg på at bryde 6 MWt-muren. icon_cheesygrin.gif Der bruges i alt anslået ca 27 MWt til opvarmning og varmt vand om året.

Det er rundt regnet 22% - joooh, det gi'r da mening med et kombianlæg. Ville selvfølgelig være en større procentsats med bedre isolering i huset. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af hahomi » 23 sep 2011 13:27

famdue » 23 Sep 2011, 10:28 skrev:Har selv regnet mig frem til lidt det samme som Flemming DJ.

Fyrede tidligere med pind i 2000l akku, og opsatte derfor 3 store Batec fangere op, med snegl 800l nede i akku. Dette til at tage over når der var sol:-) sparede et sted mellem 3500 - 4000 kroner om året.

Nu efter at jeg fyrer med piller, tror jeg besparelsen er den samme. Ikke uvæsentligt er det, at sol er godt i forb. med gulvarme, rimeligt godt isoleret hus, og især med lavenergivinduer. Så kan man nemlig tage sol opvarmet vand ud til varme anlægget ved 30-40 gr. C. Vupti: så er der dejligt varmt i huset når vi kommer hjem fra job og skole:-) grundvarmen på plads, og en lille runde med pillefætter på ur om natten. Så er der lunt igen om morgenen. Og dejligt varmt vand til konen og teenagerne.

Pønser lidt på, at sætte 15-18 rør op efter Batec fætteren. Jannick siger, at det kan man godt. Det kunne jo være sjovt og prøve:-) om det kan betale sig ved jeg ikke. Men hele installationen er der jo i forvejen:-) Så får man da i hvert fald noget mere lege tøj man kan regne besparelser ud på. Og det er jo den halve fornøjelse for de fleste på dette forum. Ikke?

Carsten
Hej Carsten.
Når man er en familie som jer, tror jeg da også du kan opstille et rimelig godt regnestykke for solvarme, men stadigvæk er det jo ikke noget man falder på halen af.
Hvis man er single eller et par uden hjemmeboende børn tvivler jeg stadig meget på om pengene er godt brugt på et solvarmeanlæg. Med de nye regler for solceller og hvis har en smule is i maven og venter med at købe til foråret, tror jeg de samme penge er meget bedre brugt på solceller eller endnu bedre på isolering.
Investeringen til solvarme hænger jo også meget sammen med om man er en, der klarer det selv.........altså installationen, kan man det, er det selvfølgelig noget nemmere, at få enderne til at hænge sammen.
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.


jørgen boesgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 sep 2011 05:18

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af jørgen boesgaard » 23 sep 2011 14:25

Jeg har solvarme på forbrugsvandet og det kan levere varmt vand i hele perioden, hvor der ikke fyres, hvad besparelsen er, kan jeg ikke svare på, da det var instaleret da jeg købte huset for 4 år siden, men set ud fra mine udgifter til opvarning af 208m/2, ikke har oversteget 6.000,- kr om året. så tænker jeg, at det giver et godt tilskud.
Jørgen

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af CRHansen » 23 sep 2011 14:57

Hardy
Jeg kan kun give dig ret at det er ikke den bedste måde at forrrente sine penge på ved at købe solvarme anlæg. Jeg har selv monteret mit så det har ikke kostet det store. Pengene var nogen jeg arvede derfor syntes jeg det var en go måde at inverster dem på. Det var jo penge jeg ikke havde regnet med.

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af famdue » 23 sep 2011 16:16

Kære alle

Godt der kommer gang i diskussion for og imod solvarme.

Lidt historik: jeg opsatte solfanger(selv, indrømmet), for 10 år siden, da jeg fyrede med pind. Og det gad jeg s.. ikke om sommeren. Anlægget blev sat op, i forbindelse med at der alligevel skulle sættes en akku-tank(2000 L.) op til pindfyringen. Jeg bemærkede relativt hurtigt, at investeringen på det tidspunkt var under 5-6 år og på det tidspunkt var solceller slet ikke på dagsordenen, som i dag.

Men netop fordi solfangererne jo sidder der stadig, bidrager de altså stadig med megen varme. Lige nu sender jeg 45 gr. C rundt i mine gulve og radiatorer. Og her er edder lunt:-). Pillefyret slukkede automatisk kl. 13.15, fordi temp. i solfanger var 45 gr. C.

En pointe fra mig er, at det man laver selv, koster det halve eller mindre. Søren og Hedestoker og Batec bliver/blev jo også glade når man selv fixer tingende. Tror ikke jeg selv ville være i stand til at etablere solceller:-(

Min erfaring er, hvis man selv kan lave det meste, er der altså kort tilbagebetalingstid på tingene:-) Hertil skal siges, at jeg har fået fin vejeledning fra både Søren og Batec.

Jeg er nu den glade ejer af en Scotte, Blackstar, og Batec solfanger. Det er selv sat op, og derfor den korte betalingstid. Det er sjovt, og lærerigt. Og der kommer nok en udvidelse med noget NBE rør på solfangeren til næste år. Udelukkende for eksperimentets skyld. Hvis der er penge i det, så vil jeg glæde mig til at skulle bruge tid på at regne på sagen. Det er jo den halve underholdning. Den anden halvdel, skyldes jo nok det faktum, at jeg til daglig er Miljøinspektør i København. Så kan jeg jo være lidt med på noderne..

Iøvrigt, fedest forum det her Stokerforum. Er stort set inde og kigge hver dag. ofte flere gange dagligt.

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

Brugeravatar
Cykellapper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 aug 2008 09:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 335
Brændsel: piller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: 20-50 kg.
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Struer
Modtaget likes: 2 gange

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af Cykellapper » 06 okt 2011 22:19

Mit solvarmeanlæg (6,6m2 Batec) har på præcis tre år produceret 3900 KWH varme til brugsvand.
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvor meget spare i ved at have solvarme?

Indlæg af hahomi » 06 okt 2011 23:48

En spændende oplysning og det bekræfter vel at det ikke er en speciel god forretning af have solvarmeanlæg.
Er vi flinke og bruger elpriser har det "tjent" ca. 2600 kr./år. Er vi ikke så flinke og bruger træpillepriser har solvarmeanlægget "tjent" 650 kr./år.
Ikke nemt at forrente ret meget solvarmeanlæg med nuværende priser.

Nu skriver du ganske vist ikke noget om forbrugsmønster, men regnestykket ville nok være bedre, hvis i brugte mere varmt vand om sommeren.
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar