Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr brænder ud

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
Krede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15 mar 2011 23:28
Mit fyr: Bio 18
Areal: 125
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Engesvang. Midt i Jylland!

Fyr brænder ud

Indlæg af Krede » 03 jul 2011 12:17

Hej,
Ja det hjalp og sætte brændsels mængden noget ned. Så ydelsen kom op. Dog kom der også noget bedre vejr.
Lige pt kører den på sommer indstillinger, men to opstarter i døgnet. Det kører uden problemer..
Men når vi kommer til at den skal køre permanent igen er jeg noget spændt på hvad den gør.
Til den til får den nok også nogle kvalitets piller fra DLG..
Men mange mange tak for tilbudet, kan være jeg benytter mig af det når vi kommer til koldere tider:)
Mvh Krede. / Kristian


Bill
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 sep 2011 09:04
Mit fyr: Pannexd Bio 18
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: ca. 13,5 kg
Geografisk sted: Præstø

Fyr brænder ud

Indlæg af Bill » 22 sep 2011 23:27

God aften...

Jeg ved godt denne tråd er fra juli, men jeg har samme problem at mit fyr brænder ud...
Min kæreste og jeg har overtaget et hus, for en måned siden, hvor der står et bio 18 22 kw. som er vores eneste kilde til varmt vand. Den har her i sommer perioden varmet en varmvandsbeholder på 110 liter op. Tidligere ejer sagde at hvios bare fyret kørte 4 timer om morgenen, så var der varmt vand til resten af dagen, dette har vi fundet ud af at det er ikke nok, så vi har haft det kørende 2 gange dagligt. Men ofte brænder det ud.
Jeg har lige flyttet lidt på fyret og skiftet en radiator i huset, så jeg har haft vandet af anlægget, men har fyldt på igen og luftet alle raidiatorer ud, så skulle mene at der er vand nok på. Ekspantionsbeholderen har også "brust" over et par gange, når jeg har fyldt vand på. Da jeg flyttede fyret blev røgrøret også kortere... Jeg har også prøvet iflg. brugervejledningen af justere fyret, ihenhold til de guidelines der er i den når fyret brænder ud, men intet held.
Fyret er sat således op:
Kedeltemp. 65 gr.
Røgmax: 340 gr.
Luftydelse: 98%
Tændbrændsel: 18 sek.
Renseblæs: 10 sek.
Rensetid: 45 min.
Rensehast.: 70%

Brændselmin.: 2% justeret ned fra 3%
Brændsel: 0,65 kg/t justeret ned fra 0,80 kg/t
Pausebrændsel: 35% justeret op fra 30%
Tændvarmtid: 20 min.
Tændvarmeff.: 100%
Pumpe: 50 gr.

Det er første gang jeg ejer et pillefyr, så er lidt på herrensmark og fruen vil gerne snart have varmt vand i hanen :-/ (Jeg kan vel egentlig ikke bebrejde hende) :-)

Alle bud modtages med glæde

Mvh.
Bill aka Kenneth

Bill
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 sep 2011 09:04
Mit fyr: Pannexd Bio 18
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: ca. 13,5 kg
Geografisk sted: Præstø

Fyr brænder ud

Indlæg af Bill » 23 sep 2011 07:36

Tillægsinfo:
Aske: kaffebrun
Flame: Gul
Drifts ydelse 50% ved KT 65 gr, RT 79 gr.

Ydelsen faldt fra 64% ved en KT på 62.
Når jeg har kigget på fyret er KT ofte oppe på et par og firs grader, hvor fyret er slået over på pausefyring.

Jeg prøvede igår aftes at ændre pausebrændsel til 30% og min. brændsel til 5%, så ved ikke endnu om det har hjulpet :shock:

Brugeravatar
Krede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15 mar 2011 23:28
Mit fyr: Bio 18
Areal: 125
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Engesvang. Midt i Jylland!

Fyr brænder ud

Indlæg af Krede » 23 sep 2011 11:31

Hej Bill..

Lyder noget underligt at dit fyr brænder udså længe det bare er på sommerdrift.
I min verden burde fyret jo ret hurtigt komme på 100% ydelse. Og blive der.
Vi har hen over sommeren ikke kunne nøjes med en opstart.
Vores bio18 har kørt 2 timer om morgenen, og 1½ time optil kl 16.00.. Det har stort set kunne give os vand 24/7 med mindre vi begge går i bad lige efter hinanden.. ;)

Pga. det uendelige regnvejr (forholdsvis lave temperature) har jeg nu sat driften op til 3 gange i døgnet af 2 timers varighed. Med start hhv. kl 04, 13, og 19.. Der efter er der varmt vand i ca 3 timer. Men nu er vores radiatore så åbent for at give os lidt varme.

Mine indstillinger er her på sommermode :
Kedeltemp 63
brændsel 0,60 kh
luft 100%
tændbrændsel 15sek
renseblæs 30 sec
rensetid 35min
rensehastighed 100%

Det har kørt uden problemer her i sommers, men havde dog nogen problemer med det inden det gik på sommerindstillinger.
Men nok om mig... :D

Uden at være klog på dette område (har ejet et pille fyr i et ½ år. Vil jeg tro at der er noget galt med pausefyringen, for hvis ydelsen falder som den skal når den ønskede kedeltemp, MEN temperaturen blir ved med at stige tror jeg det er der fejlen ligger. Så når fyret når plus 80 grader slår overkognings sikringen fra.. (Bare en ide..)

Hvis fyret kun når at banke sig op på plus 80 grader og går ud, kunne det måske tyde på det ikke kan komme af med varmen, kører din cirkulationspumpe (nok)??
Igen, jeg er også lidt ny ud i dette. Men mon ikke nogen af de andre kloge hoveder byder ind med deres visdom?? :)

Go Weekend
Mvh Krede. / Kristian

Kenneth J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12 mar 2011 20:09
Mit fyr: Bio 18
Areal: 120
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: 6-7
Geografisk sted: Djursland

Fyr brænder ud

Indlæg af Kenneth J » 23 sep 2011 23:24

Hej

Jeg har døjet meget med og gør det lidt endnu.

Har sat brændselsmængden op for at den bedre kan modulere op og ned. Får den for lidt piller kan den ikke modulere ordentlig.
Har du tjekket luft spjældet med kædetræk ?? Det skal være 15 mm åben ved drift temp på kedlen.

Det hjalp ved mig. Dog har jeg stadigvæk problemer når det går i pause fyrring der brænder det ud. Men det har hjulpet en del efter jeg sat renseblæs op fra 45 min til 60 min

/Kenneth


Bill
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 sep 2011 09:04
Mit fyr: Pannexd Bio 18
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: ca. 13,5 kg
Geografisk sted: Præstø

Fyr brænder ud

Indlæg af Bill » 24 sep 2011 10:18

Argh... Nu havde jeg lige skrevet en ordenlig smøre og så får jeg trykket på tilbage knappen på musen :-S
Vi prøver igen.

Jeg prøvede at stille lidt på fyret igår, da det havde kogt over, da jeg kom hjem fra arbejde igår. Siden jeg stillede på det, har det kørt lige siden, men på trods af at det har kørt lige siden , har vi stadig ikke varme på radiatorerne (de skal lige afprøves inden føste vinter i huset), varmt vand har vi heller ikke fået endnu, men det er så vidt jeg kan mærke termostaten, som siden inden varmvandsbeholderen :-S Orker bare ikke at skulle tømme anlægget for vand igen :-/ Men det skal jo til.
Nåh, men tilbage til indstillingerne, så vidt jeg husker ændrede jeg brændselsmængden til 0,55 kg/t, tændvarmetid til 12 min., tændbrændsel til 10 sek., (den forvarmede sindsygt lang tid før, ofte 3 gange 15 min.) Pausebrændsel sat til 30% og min. brændsel til 5% og nu lader det til at det kører :-) Tror jeg kommer til at have en vvs'er ud og kigge rørføringen igennem, så jeg er helt 100 på at den er som skal være.
Dog stod fyret i dag inden jeg kørte på arbejde på Pause ydelse 5%, KT 90,2 gr og RT 69 gr., så der er varme nok på rørene.

Krede - cirkulationspumpen kører med 35 w., hvilket vist er fuld skrue :-S

Kenneth - Luft spjældet står på 15mm., hvilket det har gjort siden vi overtog huset.

Go weekend
Bill

valle48
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26 okt 2011 19:08
Mit fyr: Bio 18
Areal: 137
Brændsel: german pallets
Geografisk sted: Løgstør

Fyr brænder ud

Indlæg af valle48 » 26 okt 2011 19:34

Hej redneck:
Det kan godt være, at jeg sender bud efter dig en dag, da jeg har problemer med at mit fyr brænder ud, og pillerne ikke altid vil falde ned, Jeg bor lige nord for Aggersundbroen, så der er ikke så langt mellem os.

ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

Fyr brænder ud

Indlæg af ras65ser » 26 okt 2011 21:09

Hej valle48
jeg ville også godt komme og kikke på dit fyr. Bor syd for Aggersundbroen. I skarpsalling.

Mvh Rasmus

valle48
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26 okt 2011 19:08
Mit fyr: Bio 18
Areal: 137
Brændsel: german pallets
Geografisk sted: Løgstør

Fyr brænder ud

Indlæg af valle48 » 27 okt 2011 22:03

Det lyder godt.
Jeg bor i Ullerup melem Aggersund og Gøttrup.
Skriver lige til dig, når det kan passe mig.
Du kan evt. sende mig en sms med dit tlf. nr. jeg har nummer 51760032.


Besvar