Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Zarge »

Piv da jeg kom hjem idag så mit gulv i kælderen sådan ud... der var ikke noget imorges... noget der bare skal skruppes, eller skal jeg blive nervøs...
Den lyse plet ved døren, er der hvor vandet har stået et var gange de sidste par dage pga voldsom regn...
DSC_0099.jpg
DSC_0100.jpg

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af danni-nielsen »

Tag du det bare roligt det er salt udtrækning der er kommet der, det er ganske harmløs :)
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Bri_Jac »

danni-nielsen » 15 Sep 2011, 16:18 skrev:Tag du det bare roligt det er salt udtrækning der er kommet der, det er ganske harmløs :)
Jeps
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Zarge »

ok, tak for svaret :-) Nogen der kan fortælle hvorfor det pludselig opstår, og så så voldsomt på en gang?
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Bri_Jac »

Som du selv har skrevet, er det vand der har sivet igennem betonen og trukket salte med ud, vandet er fordampet, men saltene ligger tilbage, så du skal undgå vand for at dette sker igen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Zarge »

Jo men det var jo ikke der vandet lå... Og det var der igen til morges
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg skrev ikke at det var der vandet lå, men at der siver vand igennem betonen...

Så der trænger vand udefra igennem betonen og fordamper der hvor du har saltudtræk og 'skæg' Så du skal kigge efter om der trænger vand ned langs muren/fundamenten der kan presse sig op/ud igennem dit beton.


http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyber ... D%22%29%3B

I gamle huse fra før ca 1965 kan der kun forventes at der vil trænge fugt igennem kælder beton gulve/vægge, da disse IKKE er udefra præpareret med et bitumen7tjære produkt der smøres på ydersiden af betonet (Når det næsten lige er støbt), så bliver det tæt, og det er sådan at det laves idag, men er ikke lavet sådan tidligere... Derfor vil de fleste opleve fugt i en kælder, og det bedste der kan gøres er at sørge for at gennemgå kloaker og nedløbsrør fra regnvand og sørge for de er helt tætte. Det kan oftest opleves at et gammelt nedløbsrør i jorden er lavet af cementrør der med tiden er knækket - og det giver rigeligt med vand der flyder ud og presser sig ind igennem dit beton til din kælder.

Og så er en fugtfjerner fra ex. Harald Nyborg et godt produkt der fjerner luftfugt og gør at din kælder føles tør og uden den almindeligt forekommende kælder-lugt.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... p=&n=50100
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af holberg19 »

Bri_Jac » 16 Sep 2011, 13:43 skrev:
I gamle huse fra før ca 1965 kan der kun forventes at der vil trænge fugt igennem kælder beton gulve/vægge, da disse IKKE er udefra præpareret med et bitumen7tjære produkt der smøres på ydersiden af betonet (Når det næsten lige er støbt), så bliver det tæt, og det er sådan at det laves idag, men er ikke lavet sådan tidligere... Derfor vil de fleste opleve fugt i en kælder, og det bedste der kan gøres er at sørge for at gennemgå kloaker og nedløbsrør fra regnvand og sørge for de er helt tætte. Det kan oftest opleves at et gammelt nedløbsrør i jorden er lavet af cementrør der med tiden er knækket - og det giver rigeligt med vand der flyder ud og presser sig ind igennem dit beton til din kælder.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... p=&n=50100
Jep - vores gamle hus har en "fugtig" kælder. Jeg har til dels blot accepteret at det er sådan med gamle huse og kældre, men har så alligevel netop færdiggjort udkradsning af en fuge i den ene kældervæg hvor der er indlagt tagpap for de fugtige kældervægge ikke bliver fugtige vægge i stueplanet. Derudover har jeg etableret permanent udluftning i form af en blæser til det fri, der kører 24/7.

Jeg BURDE dog også lave gennemstrømningsspjæld som vist her:

Billede
Kilde: http://www.bolius.dk/alt-om/kaelder/art ... entileret/
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Fer »

Jeg ville købe en af de der solpaneler der giver lun luft og smide på kælderen. Den der udlufter bruger hurtigt for 15kr strøm om dagen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Øh skal mit betongulv se sådan ud...

Indlæg af Zarge »

Tak for svarene. Undskyld jeg ikke har svaret før nu, men tiden I ve... ;-)
Det der undre mig er det fæørst er kommet nu...
Hvil man kiker på billedet kan man se at betonen hvor "saltet" er er mørkere end det tættest på kameraet, det er fordi det har været banket op i en 90graders vinkel hvor jeg ligesom står på hjørnet, da vi lavede ny kloark sidste år.
Oppe i venstre hjørne er betonnen lysere igen, da det har været banket op igen for et par måneder siden, for at skifte det sidste rør ud til tanken.
Da vi bankede op var leret under huset vådt, men det har det "jo altid været"selvom der ligger gamle drain under huset, så det er derfor det undre mig at det pludselig slår op.
Kælderen lugter ikke fugtig på nogen måde, selvom der som tidligere sagt kommer vand ind under døren, når regnen står "rigtigt" men det er heller ikke noget nyt...
Grunden til at vi skiftede kloarken er at vi bøvler en del med kloarklugt i kælderen til tider, men det er dog aldrig lykkedes at finde ud af hvor problemet kommer fra... har dog lidt mistanke til at gammelt gulvafløb, det eneste der er tilbage, men det er med støbt vandlås, og går i sivbrøn, udenom sepsitanken, så derfor undre det mig hvis den kan lugte...

Besvar