Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
gangstativ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 jan 2011 16:15

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Indlæg af gangstativ » 11 sep 2011 08:31

Hjælp til at korrigere 3-vejsventil til VVB-prioritering.

Så er det endelig lykkedes efter 8 mdr. at få insteleret og opstratet mit nye Stotte/Blackstar pillefyr.
Jeg har ikke haft mulighed for at få hjælp fra endere Scotte brugere, så jeg har sat mig en del ind i tingene og opstarten gik rigtig fint og alt fungerede som det skal.

....og dog - 3-vejs motorventilen gør lige det modsatte af hvad den skal - den sender varmt kedekvand i anlæget når VVB beder om varme og omvendt. Dette kan naturligvis rettes ved at skille anlæget igen og dreje ventilen en halv omgang. øv!

....men i den instruktionsbog (v <6.30) der følger med Scotten på side 19 (der omhandler VVB-prioritering) står der i punkt 5: "Udgangen vælges i styringen under punkt 18. Tilbehør og kan vælges som hhv. NO (Normally open) eller NC (Normally closed), afhængig af om ventilen skal åbne eller lukke ved spænding." Jeg kan ikke finde dette når jeg bladrer rundt i menuerne på styringen. Er det fordi det ikke findes i virkeligheden, eller er det bare mig der ikke er dygtig nok?

I Scotte-manualerne i oplistningerne af menu-punkter under "Tilbehør" - "VVB" kan man kun vælge "NEJ - L5 - L6", men i Woody-manualerne under "18. Tilbehør" - "VVB" kan man vælge "NEJ - L5 NO - L5 NC - L6 NO - L6 NC".......er beskrivelsen i min medleverede manual i virkeligheden en beskrivelse til en Woody-styring?

Er der nogen, med mere erfaring/viden end mig, der kan hjælpe - eller er der kun den sure vej?????

Data:
Scotte 20kw brænder.
Blackstar 30 kedel.
Scotte 6.33 styring.
Røggas temp.måler.
Flowmåler m. temp.føler på retur.
VVB-prioritering m. 3-vejsventil (normalt NBE-sæt) VVB er forbundet med B, og Anlæget er forbundet til A.
Grundfors Alpha2 25-60 cirkulationspumpe tilsluttet styringen.
Trækstabilisator.


gangstativ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 jan 2011 16:15

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Indlæg af gangstativ » 16 sep 2011 07:49

Jeg har talt med DVCenter i Roskilde (hvor jeg har købt anlæget) og kommet frem til følgende konklusion:

1. Den beskrivelse der følger med Scotten vedr. VVB-prioritering/3-vejsventil er en beskrivelse der kun er til Woody styringen.
2. Beskrivelsen mangler instruktion om, at normal-position på 3-vejsventilen skal være til anlæg, og aktiveret position skal være til VVB.
3. Desuden er der fejl i beskrivelsen af forbindelsen af ledningen - den viser: "SORT = L" og "BRUN = N" - dette er forkert og virker ikke - skal være omvendt (jeg går ud fra at dette er en trykfejl).

Det er lidt ærgeligt, at der får lov til at indsige sig sådanne skønhedsfejl fra NBE´s side i et ellers godt produkt. Ser man bort fra disse, så tror jeg nok at jeg skal blive rigtig tilfreds med min Scotte/Blackstar.

...så der var ingen vej uden om: Anlæget er skildt ad igen og ventilen er vendt. - Anlæget fungerer nu som det skal.

Tak til Dansk VVS Center i Roskilde for god service/hjælp.

tiger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 jun 2011 22:41
Mit fyr: Scotte blackstar 10 kw
Areal: 184
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4681
Geografisk sted: køge

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Indlæg af tiger » 18 sep 2011 22:34

har samme problem og så kan jeg ikke få ventilen til at skifte .da der ikke kommer strøm ud selv om den er sat til l5 har osså prøvet l6.

levi

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Indlæg af levi » 18 sep 2011 22:47

tiger » 18 Sep 2011, 22:34 skrev:har samme problem og så kan jeg ikke få ventilen til at skifte .da der ikke kommer strøm ud selv om den er sat til l5 har osså prøvet l6.
Har du aktiveret brugsvandsprioritering i Tilbehør ?

tiger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 jun 2011 22:41
Mit fyr: Scotte blackstar 10 kw
Areal: 184
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4681
Geografisk sted: køge

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Indlæg af tiger » 19 sep 2011 21:45

ja det har jeg


Brugeravatar
knold51
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 feb 2011 02:51
Mit fyr: Scotte Blackstar Pillefyr 10Kw
Areal: 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Geografisk sted: Glesborg, Djursland

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Indlæg af knold51 » 25 sep 2011 17:39

Havde en lignende oplevelse, da jeg i første omgang fik leveret en trevejs ventil af ældre dato, som ikke svarede til beskrivelsen i manualen. Jeg troede dog i første omgang at det var en nyere model end den afbildede i manualen og monterede den, kun for at opdage at den ikke virkede. :cry: Der var kun to ledninger, hvor der i manualen er anvisning på hvor tre ledninger skulle forbindes på printkortet.
Jeg kontaktede DVV i Gørlev, hvor fyret er købt og ekspedienten spurgte ind til, om ventilen vendte rigtigt. Jeg kunne ikke tjekke på selve ventilen og samtidig være på telefonen, men jeg var rimelig sikker på at den vendte rigtigt, da jeg ved monteringen kunne se at den i neutralstillingen var åben til anlægssiden og i aktiveret tilstand var åben til VVB-siden.
Og her var at ekspedienten fremkom med den fatale tommelfingerregel, som jeg kan genfinde i 'gangstativ's indlæg fra den 11. sep 2011, kl. 07:31, i afsnittet om data og som skulle vise sig at være lige omvendt. Ekspedienten forklarede nemlig at "AB er fremløb fra fyret, A står for Anlæg og B står for Beholder og sådan skal den vende". Så det var naturligvis sådan jeg monterede den nye ventil som jeg - iøvrigt uden problemer - nogle dage senere havde fået i bytte for den gamle.
Nu virkede den sgu, men omvendt. Jeg var derfor noget ærgerlig, :evil: da jeg for anden gang måtte skille mit anlæg ad og vende ventilen en halv omgang. Men nu fungerer det omsider. icon_cheesygrin.gif
Som selvbygger er jeg ud over ovennævnte ærgrelser også stødt på forskellige uoverensstemmelser mellem manualen og virkeligheden. Jeg har også savnet nærmere forklaring på forskellige ting - eksempelvis en bedre forklaring på, hvordan overkogssikringen skal tilsluttes. Der er kun et diagram, men ingen beskrivelse af, hvad man rent faktisk ser i diagrammet.
Så jeg må tilslutte mig den kritik af DVV, som udtaler at det er en skam at dokumentationen er så lemfældig/mangelfuld som tilfældet er, når man nu har så godt et produkt.

levi

3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt

Indlæg af levi » 25 sep 2011 19:37

knold51 » 25 Sep 2011, 17:39 skrev:Havde en lignende oplevelse, da jeg i første omgang fik leveret en trevejs ventil af ældre dato, som ikke svarede til beskrivelsen i manualen. Jeg troede dog i første omgang at det var en nyere model end den afbildede i manualen og monterede den, kun for at opdage at den ikke virkede. :cry: Der var kun to ledninger, hvor der i manualen er anvisning på hvor tre ledninger skulle forbindes på printkortet.
Jeg kontaktede DVV i Gørlev, hvor fyret er købt og ekspedienten spurgte ind til, om ventilen vendte rigtigt. Jeg kunne ikke tjekke på selve ventilen og samtidig være på telefonen, men jeg var rimelig sikker på at den vendte rigtigt, da jeg ved monteringen kunne se at den i neutralstillingen var åben til anlægssiden og i aktiveret tilstand var åben til VVB-siden.
Og her var at ekspedienten fremkom med den fatale tommelfingerregel, som jeg kan genfinde i 'gangstativ's indlæg fra den 11. sep 2011, kl. 07:31, i afsnittet om data og som skulle vise sig at være lige omvendt. Ekspedienten forklarede nemlig at "AB er fremløb fra fyret, A står for Anlæg og B står for Beholder og sådan skal den vende". Så det var naturligvis sådan jeg monterede den nye ventil som jeg - iøvrigt uden problemer - nogle dage senere havde fået i bytte for den gamle.
Nu virkede den sgu, men omvendt. Jeg var derfor noget ærgerlig, :evil: da jeg for anden gang måtte skille mit anlæg ad og vende ventilen en halv omgang. Men nu fungerer det omsider. icon_cheesygrin.gif
Som selvbygger er jeg ud over ovennævnte ærgrelser også stødt på forskellige uoverensstemmelser mellem manualen og virkeligheden. Jeg har også savnet nærmere forklaring på forskellige ting - eksempelvis en bedre forklaring på, hvordan overkogssikringen skal tilsluttes. Der er kun et diagram, men ingen beskrivelse af, hvad man rent faktisk ser i diagrammet.
Så jeg må tilslutte mig den kritik af DVV, som udtaler at det er en skam at dokumentationen er så lemfældig/mangelfuld som tilfældet er, når man nu har så godt et produkt.
Manualerne skal naturligvis være i orden, - og jeg vil undersøge nærmere hvad der sker med manualen til brugsvandsprioritering, - vi har nu hørt flere tilfælde hvor manualen til netop denne feature ikke har været god nok (Fejlagtig), - og det skal vi få rettet op på med NBE.

Jeg ved ikke hvem du har snakket med i Gørlev, - men den forklaring du har fået med at B er beholder, - og A er anlæg er IKKE korrekt, - det er omvendt!

Men igen, - indlægget herinde er taget til efterretning, - og vi vil få hanket op i manualerne på området :great:

Vi beklager naturligvis de gener der har været, - men glæder os trods alt over at man har fået løst uoverensstemmelserne :great:


Besvar