Ydelse på kørende anlæg.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle »

snakkede med VIVA energi og jeg har mulighed for at sætte mit op mod øst måske en smule sydøst.. og der faldt ydelsen med 20 % og så var det bare at sætte 20% flere celler op så var der ingen problem.. så producere den det samme.. ca 5417 kwh om året med beregning ud fra hældning og min bopæl i danmark..
Jeg ved bare ikke om det holder stik men det må jo ikke være helt galt.. der er snedt solberegning osv med og de må da have en hvis erfaring.. og super infoside de har forøvrigt.. 160000 kroner installeret og klar til brug.. det er godt nok nemt... og så afskriver man skidtet..

Snakkede så også med skat.. husk nu lige sagde damen... AT hvis man sælger huset så skal aolcelleanlægget vurderes om der er afskrevet mere end det er værd så skulle man nemlig beskattes at den difference hvis anlægget var mere værd end man havde afskrevet.... lille detalje...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hahomi »

Kan se du er ved at være tæt på :) men er det ikke en smule dyrt?
Prøv at se http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... mpagne.pdf
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ »

hahomi » 13 Sep 2011, 12:11 skrev:Kan se du er ved at være tæt på :) men er det ikke en smule dyrt?
Prøv at se http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... mpagne.pdf
Det kunne se ud som om, at nordjysk bioenergi har opfundet nogle nye paneler :lol: som de eneste i verden kan de levere mono paneler på 300W, dvs en nytteeffekt på 30% hmm. meget meget spændende.
Der gøres ikke ret meget ud af databladet på dem, er der f.eks by-pass dioder i panelerne, eller slukker hele balladen ved en stor fugleklat ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle »

halløj... jeg har lige fået et tilbud fra viva energi, da jeg har et anlæg der skal vende mod sydøst og dog er mest mod øst, så skulle jeg høre om jeg stadig kunne få noget virkning ud af det.. det var der ingen problemer i...

Anlægget ville koste 158000 kroner med montage.... så snakkede jeg lidt med dem og skulle have nogle flere paneler op, pga virkningsgrad og retningen mod øst----

I slutningen af mailen stod så, at jeg kunne spare 14000 kroner på det anlæg jeg ville købe, da priserne på panelerne var faldende.... Jeg skulle have 28 paneler, så det er 500 kroner pr panel.. 1 stk kostede før 2950, så der er åbenbart prisfald på vej.... blot til orientering..

Er der virkelig ingen i dette forum der har erfaringer med solceller, deres produktion, regler osv i praksis....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ »

hudle » 16 Sep 2011, 20:16 skrev:halløj... jeg har lige fået et tilbud fra viva energi, da jeg har et anlæg der skal vende mod sydøst og dog er mest mod øst, så skulle jeg høre om jeg stadig kunne få noget virkning ud af det.. det var der ingen problemer i...

Anlægget ville koste 158000 kroner med montage.... så snakkede jeg lidt med dem og skulle have nogle flere paneler op, pga virkningsgrad og retningen mod øst----

I slutningen af mailen stod så, at jeg kunne spare 14000 kroner på det anlæg jeg ville købe, da priserne på panelerne var faldende.... Jeg skulle have 28 paneler, så det er 500 kroner pr panel.. 1 stk kostede før 2950, så der er åbenbart prisfald på vej.... blot til orientering..

Er der virkelig ingen i dette forum der har erfaringer med solceller, deres produktion, regler osv i praksis....

Naaj ingen erfaringer endnu, men forhåbentligt snart, er ved at finde ud af hvordan de skal monteres.
Hvilke type overvejer du, mono eller poly ?
Mvh.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Albert »

Det er godt når folk tager initiativ til energibesparelser,som både skåner miljøet og sparer på resurserne,men man kan nemt komme i klemme i systemet.

Hvis man installerer solcelleanlæg på sin ejendom og producerer strøm,betragtes man som selvstændig erhvervsdrivende,og det vil sige,at bliver man arbejdsløs kan man ikke få dagpenge,og ved sygdom kan der kun udbetales sygedagpenge hvis man har tegnet en sygeforsikring for selvstændige,og den koster med dækning fra første sygedag ca. 4000 kr om året.
Det er ikke altid man får præmie for at være flink :evil:
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ »

Albert » 16 Sep 2011, 20:42 skrev:Det er godt når folk tager initiativ til energibesparelser,som både skåner miljøet og sparer på resurserne,men man kan nemt komme i klemme i systemet.

Hvis man installerer solcelleanlæg på sin ejendom og producerer strøm,betragtes man som selvstændig erhvervsdrivende,og det vil sige,at bliver man arbejdsløs kan man ikke få dagpenge,og ved sygdom kan der kun udbetales sygedagpenge hvis man har tegnet en sygeforsikring for selvstændige,og den koster med dækning fra første sygedag ca. 4000 kr om året.
Det er ikke altid man får præmie for at være flink :evil:
Ja, men se højere oppe i tråden, det er noget politikerne vil se på, for det var ikke meningen.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle »

Dette problem kommer jeg ikke i med mindre jeg tager af kassen eller tæver en mand uberettiget icon_cheesygrin.gif :great:

Jeg skulle gerne være sikret på det område.. og det bliver jo bare skrevet i mit navn så kan konen jo stadig få sygedagpenge hvis hun bliver syg...

Jeg kunne godt tænke mig poly fordi de også producere i diffust lys.. men jeg har kun plads til mono på mit tag.. skal bruge ca 40 m2 ... mono plejer at tage 7m2 pr Kwh og poly 11 pr KWh produktion....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ »

hudle » 16 Sep 2011, 21:20 skrev:Dette problem kommer jeg ikke i med mindre jeg tager af kassen eller tæver en mand uberettiget icon_cheesygrin.gif :great:

Jeg skulle gerne være sikret på det område.. og det bliver jo bare skrevet i mit navn så kan konen jo stadig få sygedagpenge hvis hun bliver syg...

Jeg kunne godt tænke mig poly fordi de også producere i diffust lys.. men jeg har kun plads til mono på mit tag.. skal bruge ca 40 m2 ... mono plejer at tage 7m2 pr Kwh og poly 11 pr KWh produktion....
Den med Poly og diffust lys, skal tages med et gran salt, begge producerer i diffust, hvorimod amorfe er de bedste i diffust.
Men på den lange bane "årsproduktion" er mono, poly langt overlegne, samtidig har mono den længste levetid.
http://www.dansolar.com/da/energilosnin ... ar?start=2
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle »

super... så er jeg med på mono... kan gost være det ikke ser så designmæssig fancy ud, men hvad det skal sidde på ladebygningen.. mit solvarme med rør ser heller ikke for godt ud, men folks reaktion er,,.. Nå har du solvarme,... hvordan virker det og det kunne jeg godt tænke mig og det må være godt for miljøet..

Det samme vil nok gøre sig gældende med solcellerne.. og så fylder de der tyndfilm bare noget mere.. så mono er mig..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Besvar