Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelse af fyrrum

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Godkendelse af fyrrum

Indlæg af søren ø » 22 jun 2007 10:27

I forbindelse med nyt forsikringssalskab havde vi igår en taksator ude. Han gik halvvejs i panik over jeg ikke havde en branddør i mit fyrrum som er placeret inde i huset. Det skulle jeg have når jeg skulle være forsikret hos dem. Efter lidt snak frem og tilbage om at det er svært at skaffe en branddør der passer i hullet når huset er fra 1735 og at vi alligevel flytter fyret næste år for at bygge om ( så konen kan få sit samtale køkken :great: ) Blev vi enige om at jeg sætter en metalplade på døren og så er den i vinkel. Men hvorfor har min skorstenfejer aldrig bemærket noget om det? Jeg har jo slukning på fyret og slange med strålspids ved siden af. Kører de forskellige regler ? Han sagde så at hvis der opstod brand derude var det ikke sikkert de dækkede uden pladen monteret, hvortil jeg svarede at nu var jeg jo selv brandmand og det første jeg ville redde ud var så døren for at køre op og montere en plade og smide den tilbage. Den kommenterede han slet ikke icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 22 jun 2007 11:20

De går vel efter bygningsreglementet? Og skorstensfejerne har, i nogle tilfælde, ikke fået opdateret deres viden?

Vi havde lidt samme oplevelse da vi overtog vores hus.
Vi fik at vide at der skulle brandvæg og brænddør op inde i garagen hvor bilen stod, således at fyrrum og garage blev adskilt.
Derudover skulle der være en dør ud inde fra fyrrum.

Fluks ringede jeg til forsikringsselskabet og spurgte om jeg skulle finde et andet forsikringsselskab. Vi blev enige at bilen ikke måtte parkeres i garagen.
Den var jeg helt med på, bilen kunne ikke være der alligevel :)
MvH Ulrik©

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 22 jun 2007 13:25

Hej i 2 og måske flere..
Jeg er selv skorstensfejer og det vi gør er at godkende efter de regler der er i den enkelte kommune de er nemlig ikke ens landet over. Men 95 % af alle fejere godkender efter BTV 32, i denne står intet om en branddør i et normalt hus og et fyr under 60 Kw. og loft står der også kun 9mm. Det er så det vi arbejder efter.

Men men, vi ser tit at forsikringen stiller skrabere krav end vi og BTV 32 gør. Derfor anbefaler jeg altid at folk lige kontakter deres forsikring inden de laver for meget da jeg ved de køre efter deres egne regler.
hvis man vil beholde sit selskab og have det forsikret må man lave de ting som du selv omtaler, det kunne også have værret dobbelt gips.
Man kunne også kontakte et andet selskab.

Med andre ord alle har gjort sit, men forsikringen har sine egne regle og dem arbejder vi altså ikke efter, der er alt for mange mystiske sær regler.
Håber dette var svar nok ellers må du spørge mere...

Venlig Hilsen
Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 22 jun 2007 14:19

Jeg var næsten klar over at det var forsikringen der havde særregler. Min skorstensfejer, som jeg iøvrigt har et fantastisk forhold til, godkendte det til stoker for 3 1/2 år siden, men nu hvor jeg står for at skulle flytte fyret til værkstedet må jeg hellere have begge med på råd. Han snakkede om at man betragtede stoker som et åbent ildsted, er det ikke at stramme den lidt. Det kan undre mig at der ikke er nogle der stiller krav om sprinkleranlæg i fyrrum. Det er da en af de ting jeg vil montere når jeg skal bygge fyrrum fra bunden. Selvom man har en slange hængende har jeg aldrig oplevet folk bruge den, ved de brande i fyrrum jeg har været til, og det er efterhånden en del. Folk smækker døren i og ringer efter os, hvilket jo er ganske fornuftigt i betragtning af at rummet er røgfyldt. Var for nylig til en brand hvor sprinkleranlæg kunne have gjort en stor forskel, og kun vinden ( og de dygtige brandfolk :oops: :D ) reddede det fra at tænde stuehuset som var bygget sammen med.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 22 jun 2007 15:22

Hej Søren Ø
Du har fuldstændig ret, men hvor skal man så stoppe...??
I vores firma blir sprinkler side stillet med vand slange eller pulver slukker. Alle ved godt hvad der er bedst men også dyrest.

Venlig Hilsen
Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 22 jun 2007 16:04

søren ø skrev:.................... Min skorstensfejer, som jeg iøvrigt har et fantastisk forhold til, .....................
:oops:
Nu skal man jo passe på med hvem man tager pis på, men det der ser jeg som en klar invitation til fejer :lol:
MvH Ulrik©

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Indlæg af hoejbenn » 22 jun 2007 20:49

Ja, jeg er så ved at lægge sidste hånd på værket, mangler lige et par rør så er jeg i luften med min Scotte. Jeg kontaktede inden projektet kommunen, som meddelte, at det skulle være i overensstemmelse med BTV 32. Jeg spurgte mit forsikringsselskab, som svarede, at de skulle godkende det, jeg skrev tilbage og spurgte efter hvilke regler? Det fik jeg aldrig svar på!. Den næste i rækken var skorstensfejeren, som kom og lagde en fotokopi af BR-S 98 (småhusreglement), og så ville han have ekstra 10 mm på loftet. ellers var alt andet i orden. Klare retningsliner. Tak for det. Jeg spurgte ind til brandøre, og han sagde det var et fuldstændig urimeligt krav, og det forlangtes heller ikke, og, sagde han, "skal der så også være branddøre i stuen hvor brændeovnen står?" Nu er jeg så noget spændt, efter at have læst indlægene, hvad GF forsikring siger.

MVH Steen

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 22 jun 2007 23:10

Fejer: Det var slet ikke noget "angreb" på dig og dine kolleger. Blot en forundring over noget som jo er relativt simpelt at montere. Man har jo fat i vandet i forbindelse med en installation, så for at sætte et tee og et par dyser og en smule styring med det, skulle vel ikke være så stor en operation, i forhold til den sikring der er forbundet med det. Men når du siger det er sidestillet med slange og pulver, kan man så nøjes med sprinkler eller skal man stadig have det andet også.

Steen: Ja jeg blev også pludselig klogere, og skal ihvertfald have forsikringen indover når jeg skal bygge nyt.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Slivsgaard
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 04 jan 2007 10:40
Mit fyr: Benekov L25 silver
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Præstø (sydsjælland)
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af Slivsgaard » 23 jun 2007 09:13

gf forsikring siger ikke noget om bronddør her hos mig, har haft besøg af en bygningskonsulent, han sagde intet til mit fyrrum blot om skorstensfejeren havde godkendt det.

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 24 jun 2007 18:11

Hej Søren Ø.
Jeg tog det ikke som et angreb, der skal mere til... :wink:
Men nu er det ikke os men nogle "klogehoveder" der skriver største delen af BTV 32.
Ja vi sidestiller det ved os. så der ikke skal bruges de andre. men ved ikke hvordan det er andre steder. Du siger småting men for mange der sætter fyret op er det rigtig mange ting, da de som regel har en vandhane i fyrrummet.

Venlig Hilsen
Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.


Besvar