Hej Alle
Jeg har arbejdet med forskelling PID-regulatorer igennem 15 års tid. Der er forskellige måder at indregulere men jeg bruger en måde som alle kan finde ud af.
Stil I-tiden til 0
Stil D-tiden til 0, denne parameter skal næsten aldrig bruges. Så den lader vi stå.
Så er der P (forskærkningen) tilbage. Denne værdi skal stilles så langt ned som mulig. DVS. men bliver ved med at skruge ned indtil at regulatorens udgangssignal begynder at pendle, altså ventilen kører op og ned eller kedlen regulere op og ned.
Når det er begyndt at pendle lidt, stiller man så P-værdien lidt op igen, til kedlen/ventilen bliver stabil.
Det skal nu siges at selvom kedlen/ventilen er blivet stabil, så er det ikke sikkert at man har det setpunkt man ønsker, det er her I-tiden kommer ind i billedet. Det er I-tiden der får regulatoren til at ramme setpunktet.
Start med en lille I-tid, så vil det hele nok begynde at pendle igen, skrug så stille og roligt op på denne værdi (husk at holde øje med om pendlingerne bliver mindre) indtil at pendlingerne ophører.
SÅ VIL JEG MENE AT DU HAR RAMT PLET OG FÅET DE MEST OPTIMALE INDSTILLINGER FOR DIT ANLÆG.