Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Efterløn, skal den væk?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Skal efterlønnen afskaffes?

Ja
31
72%
Nej
12
28%
 
Afgivne stemmer: 43

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Ulrik » 11 sep 2011 22:08

Ser lige debatten i TV hvor de også kommer ind på efterløn.
Godt nok er jeg rød, men jeg synes sq at efterlønnen skal afskaffes contra at sætte skatten op.
Vi lever i en svær tid hvor vi bare ikke har råd til denne luksus.
Man kan også spørge sig selv hvor smart det er at betale sunde og raske mennesker for at forlade arbejdsmarkedet når der bliver mangel på arbejdskraft.
Selvfølgelig er der nogen der er nedslidte og/eller for syge til at arbejde.
Der kommer førtidspensionen ind.

Smid din stemme og skriv evt. din mening :)
Stemmen kan ændres hvis man skifter mening undervejs.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Emborg41 » 11 sep 2011 22:15

Det er nemt :P

Som Ulrik skriver, hvorfor skal sunde og raske mennesker betales for at forlade arbejdsmarkedet, når der kommer mangel på arbejdskraft.

Peter

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Oldgaard » 11 sep 2011 22:45

Emborg41 » 11 Sep 2011, 22:15 skrev:Det er nemt :P

Som Ulrik skriver, hvorfor skal sunde og raske mennesker betales for at forlade arbejdsmarkedet, når der kommer mangel på arbejdskraft.

Peter
Det er jo heller ikke derfor at efterlønnen blev lavet i sin tid, den blev til, for dem som ikke er syge/dårlige nok til førtidspension.

Rigtigt jeg kan heller ikke se hvorfor at parpirskubber Hansen ( undskyld hvis jeg træder nogle over tæerne ) skal kunne stoppe som 60 årig og fremover bruge hele dagen på golfbane eller i båden ;)
men hvorfor at Jensen som døjer med gigt i fingre/knæ absolut skal piskes på arbejde til han er 65-67 det er mig en gåde :roll:

Personligt så ved jeg allerede nu at jeg ikke holder til den varslede alder af 63 på arbejdsmarkedet, havde det stået til lægerne, så havde jeg fået invalidepension for ca 5 år siden, og hvis efterlønnen bliver fjernet så kan jeg da godt se at jeg om en årrække skal til at kæmpe med systemet om invalide/førtidspension bare fordi jeg absolut ikke ville give op da lægerne gav mig beskeden.


Lad dog dem som virkelig har brug for det få den efterløn, så de også kan nå at nyde livet inden de sidder som en grønsag på et eller andet plejehjem.


Et forslag : efter X antal timer på arbejdsmarket så har men ret til at gå fra på enten pension eller efterløn ( eller hvad de nu vil kalde det det ;) ) mere lige kan det vel ikke være ?
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

marianne64
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19 jun 2011 19:05
Mit fyr: woody 10kw
Areal: 127 lavenergi
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Årligt forbrug: 3-4

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af marianne64 » 11 sep 2011 22:57

kunne godt tænke mig at høre hvor den mangel på arbejdskraft vil komme. ??

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af frølårsraketten » 12 sep 2011 00:51

Den måde efterlønnen er skruet sammen på, er ikke ret smart. Havde der været et krav om mindst 40 år på arbejdsmarkedet, før efterløn kunne tilvælges, ville mange af de længst/højest uddannede være udelukket.

Den franske efterlønsmodel har et arbejdstidskrav; 35 år så vidt jeg husker, og kan det administreres i Frankrig, så kan det jo nok osse i lille Dannevang.

Jeg føler lidt med den j&b-arbejder der er fysisk nedslidt, men ikke slidt nok til at få førtidspension. Hun bliver placeret mellem to stole...

De job, som de raske og fyrige dropper til fordel for golf eller lystsejllads, må være ret kedelige. Ellers blev de vel på arbejdspladsen, til de skulle slæbes ud (?)! :oops: :shock: :oops:
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Albert » 12 sep 2011 09:39

Frem til August 2008 troede alle,(dog ikke undertegnede)at denne gang når træerne sq helt op,men fanme om ikke det glippede en gang til.
Den mangel på arbejdskraft man taler om,hvordan skulle den kunne opstå,der var jo overproduktion på flere områder da det gik stærkt,har det vist sig,og jeg har aldrig kunne forstå hvordan alverdens kloge hoveder kunne lade dette vanvid passere,men det værste er at det vil ske igen,med de omkostninger det fører med sig.

Efterlønnen skal til enhver tid bevares,men i en revideret udgave,så alle der virkelig har behov kan få den,alterativet for dem der er totalt nedslidte,er jo en ydmygende tur gemmen det kommunale cirkus,med gentagne lægeundersøgelser, jobtræning/flexjob,og hvad det nu kaldes,og det kan ikke være meningen,da det af flere førende økonomer er påpeget at det koster samfundet mere end der kommer ud af det.

Det kunne laves sådan,at man fortsat kan tilmelde sig ordningen,og indbetale dertil,og indbetalingsperioden skal være min. 35 år,dem der så er uheldige at helbredet svigter,skal fortsat kunne få efterløn,medens de der er friske og raske ikke skal have muligheden,men kan få det indbetalte beløb refunderet når de bliver folkepensionister.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Ulrik » 12 sep 2011 10:19

Albert, jeg har meget svært ved at se at det skulle være mere nedladende for en nedslidt 50 årig at skulle gennem systemet end det skulle være for en 25 årig der heller ikke skal arbejde.
Det du foreslår er forskelsbehandling så det batter. Du ønsker at forfordele en ældre selvom denne, modsat den 25 årige, har haft et halv liv til at arbejde og spare op af dette.

Her er det jo at jeg synes at man skal forfordele den 25 årige da denne ikke har haft mulighed for opsparing i hverken bil, båd, hus eller sommerhus.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Klaus » 12 sep 2011 19:43

Oldgaard » 11 Sep 2011, 22:45 skrev: Det er jo heller ikke derfor at efterlønnen blev lavet i sin tid, den blev til, for dem som ikke er syge/dårlige nok til førtidspension.

Rigtigt jeg kan heller ikke se hvorfor at parpirskubber Hansen ( undskyld hvis jeg træder nogle over tæerne ) skal kunne stoppe som 60 årig og fremover bruge hele dagen på golfbane eller i båden ;)
men hvorfor at Jensen som døjer med gigt i fingre/knæ absolut skal piskes på arbejde til han er 65-67 det er mig en gåde :roll:

Personligt så ved jeg allerede nu at jeg ikke holder til den varslede alder af 63 på arbejdsmarkedet, havde det stået til lægerne, så havde jeg fået invalidepension for ca 5 år siden, og hvis efterlønnen bliver fjernet så kan jeg da godt se at jeg om en årrække skal til at kæmpe med systemet om invalide/førtidspension bare fordi jeg absolut ikke ville give op da lægerne gav mig beskeden.


Lad dog dem som virkelig har brug for det få den efterløn, så de også kan nå at nyde livet inden de sidder som en grønsag på et eller andet plejehjem.


Et forslag : efter X antal timer på arbejdsmarket så har men ret til at gå fra på enten pension eller efterløn ( eller hvad de nu vil kalde det det ;) ) mere lige kan det vel ikke være ?
Det er en KÆMPE misforståelse efterlønnen er lavet til de nedslidte ! :shock: http://www.180grader.dk/Politik/efterlo ... g-meningen
Men er bestemt enig i at der skal være muligheder for alle, også nedslidte, men omvendt også for dem der har lyst til at arbejde, jeg kunne da helt sikkert godt tænke mig at arbejde X antal timer resten af livet, køre med bager brød, køre med aviser eller være pedel et par formiddage om ugen vil da være konge :great:

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Julehund » 12 sep 2011 23:36

Klaus » 12 Sep 2011, 19:43 skrev:Det er en KÆMPE misforståelse efterlønnen er lavet til de nedslidte ! :shock: http://www.180grader.dk/Politik/efterlo ... g-meningen
Men er bestemt enig i at der skal være muligheder for alle, også nedslidte, men omvendt også for dem der har lyst til at arbejde, jeg kunne da helt sikkert godt tænke mig at arbejde X antal timer resten af livet, køre med bager brød, køre med aviser eller være pedel et par formiddage om ugen vil da være konge :great
Hørt! sagde håndværkeren :great:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Efterløn, skal den væk?

Indlæg af Landlyst » 13 sep 2011 07:30

Julehund » i går 23:36



Klaus » 12 Sep 2011, 19:43 skrev:Det er en KÆMPE misforståelse efterlønnen er lavet til de nedslidte ! http://www.180grader.dk/Politik/efterlo ... g-meningen
Men er bestemt enig i at der skal være muligheder for alle, også nedslidte, men omvendt også for dem der har lyst til at arbejde, jeg kunne da helt sikkert godt tænke mig at arbejde X antal timer resten af livet, køre med bager brød, køre med aviser eller være pedel et par formiddage om ugen vil da være konge :great


Hørt! sagde håndværkeren
Hørt sagde endnu en slidt fortidligt landmand/håndværker/chauffør..... :great:


Besvar