Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ydelse på kørende anlæg.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ » 09 sep 2011 22:07

Jordsmeden » 09 Sep 2011, 21:33 skrev: Den del har jeg luret :roll: der hvor jeg falder af (av) er min forståelse et 5.7 WP anlæg kan yde ca 5700kw på års basis, hvis det er max ydelse kan man vel ikke regne med det laver mere en ca 70-80% af de 5700kw ?? Eller skal det forståes så et 5.7wp anlæg kan lave de ca. 5700kw med danske vejr forhold regn skyer og mørke vintre ?

Det er måske mig der ikke er for hurtig på maxien her, men jeg syntes det er svært at gennemskue om de udregnede tal faktisk også kan leveres ? :roll:

Du har fat i noget, nogle sælger et 5,7Wp anlæg som ganske rigtigt ikke laver mere en ca 70-80% .
Andre sælger så et 5,7Wp med ca 5,7Wp ydelse, fordi det er udlagt son eks. 6,4Wp.
Med andre ord, man skal være fremme ved havelågen når der skal handles.

Her er iøvrigt nogle logs jeg fandt http://www.jysksolenergi.dk/Datalogger.html der er flre størrelser på anlæg, sjov at følge.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af KennethPoulsen » 09 sep 2011 23:51

Ser faktisk ret spændende ud!

Vi er i gang med den store Energi-revolution i vores familie. Vi prøver at installere Pillebrændeovn og solcelleanlæg på samme tid - i et hus, hvor vi tidligere kun har brugt el til varme og forbrug :twisted:

Jeg tror og håber at vi får en god økonomi ud af det!

Venlig hilsen
Kenneth
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle » 10 sep 2011 12:59

jeg kan bare ikke helt gennemskue regnestykket.. det ser så rosenrødt ud på alle hjemmesider, men glemmer man ikke nogle tal?? Skal der ikke stadig betales nogle afgifter og abbonnement til elfirmaet man er koblet op til selvom man selv laver sin strøm?????

Når hele skidtet er afskrevet efter 10 år hvad så??? Så skal der vel til at betales fuld skat af det du producere.. ex 5500 kwh så er det ca 11000 og så 60 % skat af det.. så forsvinder noget af ideeen da...

Andre der har lavet budget over det eller allerede kører med et anlæg som vil dele ud af sin erfaring..

Mon ikke snart staten eller noget kommer med et tilskud til solceller ligesom man gjorde med udskiftning af oliefyr.. det kunne nu være rart.. er sgu list bange for at prisen kommer til at falde en del nu her indenfor det næste halve år...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hahomi » 10 sep 2011 13:36

http://www.jysksolenergi.dk/Produkter.html kan man bl.a. læse flg :

Nyt: Alle solcelleanlæg sparer naturen for CO2, ganske meget endda. Vi arbejder på af gøre denne CO2 besparelse til en aktiv værdi for ejerne af solcelleanlæggene ved at sælge CO2 'kvoten' til et el-selskab. Ejerne vil på et senere tidspunkt få tilsendt en check direkte fra el-selskabet. Jysk Solenergi udfører papirarbejdet gratis, og det er kun ejerne af anlæggene, der får del i denne betaling. Pt undersøger vi markedet for, hvad disse CO2 kvoter er værd, og vi har lige nu en pris på 20 øre pr. kWh. Et 5000 kW anlæg vil således udløse en check på 1000 kr. Der er tale om en engangsydelse. Men det er altsammen med til at gøre solcelleanlæg mere attraktive.

Nyt: I juni 2010 blev Netto-ordningen permanent vedtaget, og der er tillige den ikke uvæsentlige tilføjelse, at man nu får penge for den strøm, man ikke selv forbruger, dvs. man får betaling for den overskydende strømproduktion, som solanlægget evt. producerer. I de første 10 år får man 60 øre pr. kWh, og 40 øre for de næste 10 år, for overskydende strøm.

Jeg er iøvrigt meget enig med dig hudle.

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hahomi » 10 sep 2011 13:47

Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hahomi » 10 sep 2011 14:03

Og så da lige et regneark man kan lege med :

http://www.webbyen.dk/hentfil.asp?hentfil=261991

Ser jo ud til man er ganske uintelligent, hvis man ikke står på toget icon_cheesygrin.gif
Vælg dine kampe med omhu.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle » 10 sep 2011 20:13

Er der slet ingen i det her forum der har et solcelleanlæg bare et lille et eller har erfaring og har noget at dele ud af... jeg må erkende jeg er meget hooked på at smide penge efter sådan et anlæg, da det jo med skatteregler osv er en givtig forretning.. der er bare så mange men'er
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Jordsmeden » 11 sep 2011 10:19

Fik Tilbud allerede fredag aften :-)

De har beregnet 22 moduler a' 240 W hvilket giver et WP på 5280 det forventes i deres beregninger at kunne producere ca. 4978Kwh om året. :shock: syntes det er en meget høj udnyttelses grad.

Det ville være kanon med nogle input fra et kørende anlæg og evt. erfaringer med ydelsen.

Er blevet temmelig hub på sådan et anlæg.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle » 11 sep 2011 19:43

det er også super.. jeg har styr på alt med nettoordning afskrivning osv efterhånden.. men alle de ting om afgifter samt abbonnement til nuværende elselskab har jeg ikke fået styr på reglerne om... så er der lige det med om integrerede solceller er bedre så kunne det erstatte taget på noget af huset.. ikke dårlig ide...

Gad godt hvis en bruger af anlæg ville komme med sine erfaringer for så ved man hvad man har at holde sig til.. det informere et firma der sælger solcellerne vel ikke om....

Og så er jeg lidt spændt på at se om den artikel fra ingenøren har noget på sig med at priserne formentlig vil falde 20-25 % i kommende fremtid.....

Mon ikke også der vil komme en tilskudsordning når der har været valg, hvor man kan få støtte til co2 neutrale anlæg ud over den med skrot oliefyrs ordningen som kun var til dem (os :-)) der havde oliefyr....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af BWJ » 11 sep 2011 20:11

Jeg er ret overbevist om, at hvis anden regering kommer til, vil der givetvis også komme focus på folks egenproduktion.
Det er jo et oplagt sted at beskatte, hvis det er blevet udført med tilskud.
Der vil blive tænkt mere på kr. end C02, SF citat " bekås the polles smelting" :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar