Sammenkobling af pillefyr til oliefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Sammenkobling af pillefyr til oliefyr

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Da jeg i sin tid installerede en Baxi 2.5 i en staldlænge, var min tanke at sløjfe oliefyret
som jeg sammen med 1.200 l olietank, havde stående i kælderen på stuehuset.

Den tanke stoppede brat, da smeden spurgte hvorfor i alverden jeg ville det, for med 1.000 M2
under tag, manglede jeg jo ikke plads, så hvorfor ikke bare lade oliefyret stå som
back-up og som alternativ ??

Resultatet blev, at vi bare skar den nye Baxi ind parallelt med oliefyret, satte fremløb
til 70 grader på Baxien, og 55 grader på oliefyret. Så nu starter oliefyret helt automatisk
hvis Baxien af én eller anden grund ikke leverer varme.

Da oliefyret derfor næsten aldrig kører, kun hvis jeg om vinteren bruger timer på
at stoppe og rense Baxi'en, så skruer jeg en sjælden gang imellem termostaten op
til 80 grader, for lige at kontrollere at oliefyret stadig starter, fungerer og kører som det skal. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Sammenkobling af pillefyr til oliefyr

Indlæg af Flemmingth »

Hvis man har en rimelig godt isoleret kedel, og et nyere oliefyr, er tabet ikke voldsomt.
Selvfølgelig er der strålingstabet fra kedlen (gennem isoleringen), men et nyere oliefyr lukker for luften når det står stille, så skorstenstabet minimeres.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
MaxP
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 91
Tilmeldt: 27 jul 2011 20:32
Mit fyr: Hapero
Areal: 135
Brændsel: German Pellet
Fremviser gerne i postnummer: 4683
Geografisk sted: Rønnede
Har takket: 4 gange

Sammenkobling af pillefyr til oliefyr

Indlæg af MaxP »

Hej Flemming, et rigtigt godt ordsprog du har! tak for dit indlæg,- og ja, jeg tror du har helt ret, der er intet træk i skorstenen fra et nyere oliefyr når det ikke kører. Alt i alt er det en god løsning at have både olie og pillefyr i et sammenkoblet kredsløb.

Også tak til Brandsen, jeg har noteret dit forslag mht. sammenkobling af pillefyr og oliefyr, genial ide!

Fortsat god aften

MaxP
levi

Sammenkobling af pillefyr til oliefyr

Indlæg af levi »

Ulempen ved lige nøjagtig denne situation er at Vvbeholderen er indbygget i din olieunit, - dvs. du skal varme din oliekedel op for at få varmt vand, - og det vil give et unødigt konvektionstab.

Hvis du havde haft en solooliekedel, - så havde en sammenkobling været mere interessant.

Men ok, - det er jo helt dit eget valg hvordan dit anlæg skal skrues sammen :great:
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Sammenkobling af pillefyr til oliefyr

Indlæg af Flemming DJ »

Nogle kommentarer til en seriekobling, hvor oliefyret hænger efter pillefyret? De bruger samme skorsten, og der er ekstern varmtvandsbeholder (solvarmebeholder).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

monsunen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 02 sep 2011 15:46
Mit fyr: Scotte Black Star 20, 16 kW ver. 7.05.09
Areal: 200
Brændsel: 8 mm fra Højlund Mølle
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 3-4 paller

Sammenkobling af pillefyr til oliefyr

Indlæg af monsunen »

Jeg har nu installeret et Scotte pillefyr som kører i serie med oliefyret, dvs. radiator-retur går til Scotten, som sender det opvarmede vand ind i i olifyrets 'radiator-retur'. Systemet har kørt en uge og alt fungerer perfekt. Det eneste reelle problem var at cirkulationspumperne skulle stilles lidt om på oliefyret, som er en moderne type med kedel over brænderen og varmtvandstank under brænderen samt varmtvandsprioritering. Men det er meget ukompliceret. Røgtemperaturen ligger på 60-70 gr, så der er ikke noget stort tab i skorstenen.

Besvar