Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinkel/længde af snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af Aarøe » 04 sep 2011 11:09

Hej

Så står jeg på nippet til at hive det nye fyr af hylden (Scotte 16kW m. Blackstar keddel) Can't wait icon_cheesygrin.gif .

Og så var det lige det slog mig, om jeg i min tænkte opstilling har brug for en længere snegl?

Det er min mening at stille siloen på den anden side af en væg i et andet rum, hvor gulvet er ca. 20 cm lavere.
Så spørgsmålet er om der er nogen der har erfaringer med hvor vidt det er muligt at formindske vinklen på sneglen hvad der svarer til ca. 20 cm ude ved hovedet?
(Eller hvad der svarer til at klodse kedlen ca. 20 cm op)

Billede

Jeg tænker mest i forhold til om det er muligt i forhold til at have plads til faldrøret med den mindre vinkel på sneglen.

Mht. afstanden fra silo til brænder regner jeg med at vinklen på faldrøret kan hjælpe lidt, og skulle det gå helt galt kan jeg bare vende siloen om, så "tønden" med sneglen står ind mod fyret - så skulle der være længde nok.

Jeg kan selvfølgelig bare købe en længere snegl, men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til på dette fantastiske forum, så giver det det bedste resultat med den kortest mulige snegl, med den laveste mulige vinkel.

Det jeg har kunnet regne mig frem til (og ved at se lidt på billeder) så bør det teoretisk være muligt at nøjes med en 2m snegl, men det er lidt sparsomt med oplysninger på div. mål jeg har kunnet finde :|

Håber i kan hjælpe med nogle erfaringer...

/Kaspar


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af pille bruger » 04 sep 2011 11:26

Jeg tror du bare skal gå i gang, og se hvordan den skal vendes for at kunne nå icon_cheesygrin.gif
Udløb af snegl skal bare være tilpas højde over brænder (50 cm, brandkrav)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af Aarøe » 04 sep 2011 12:13

pille bruger » 04 Sep 2011, 11:26 skrev:Jeg tror du bare skal gå i gang, og se hvordan den skal vendes for at kunne nå icon_cheesygrin.gif
Udløb af snegl skal bare være tilpas højde over brænder (50 cm, brandkrav)
Jeps ville jeg også gerne - jo før jo bedre icon_cheesygrin.gif , men er nu stadig i tvivl om jeg skal bestille med 2m snegl og satse på at den kan nå...

Men de 50 cm er da værd at bide mærke i, dem må man nok hellere overholde...

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af hahomi » 04 sep 2011 12:32

Jeg har netop installeret en BioMax 16 og havde samme overvejelser som dig. Jeg købte en snegl på 3 m, men er ret overbevist om jeg kunne ha nøjes med 2 m. Tror du skal ha hullet i muren noget længere nede end på skitsen.
De 50 cm er jo ned til selve brænderen og ikke ned til røret, men det har du måske tjek på.
Hvad med at prøve med en rundstok på 2 m inden du køber?
Vælg dine kampe med omhu.

vikingen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 26 jul 2011 21:21
Mit fyr: scotte 10kw + blackstar 20
Areal: 200
Brændsel: Højlund træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: 24 kg
Geografisk sted: Rolfsted, Fyn

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af vikingen » 04 sep 2011 12:36

kommer brænderen ikke meget tæt på væggen ? Tænker at det må blive besværligt i forbindelse med aftagning af brænderen i forbindelse med vedligeholdelse osv..


Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af Aarøe » 04 sep 2011 12:44

hahomi » 04 Sep 2011, 12:32 skrev:Jeg har netop installeret en BioMax 16 og havde samme overvejelser som dig. Jeg købte en snegl på 3 m, men er ret overbevist om jeg kunne ha nøjes med 2 m. Tror du skal ha hullet i muren noget længere nede end på skitsen.
De 50 cm er jo ned til selve brænderen og ikke ned til røret, men det har du måske tjek på.
Hvad med at prøve med en rundstok på 2 m inden du køber?
Ja skitsen er kun princip icon_cheesygrin.gif det gik lidt stærkt.

Mht. de 50cm er jeg bare lidt i tvivl om målene på hhv. brænder og faldrør - det er ikke lige alle mål NBE oplyser i deres materiale :( og derfor er det lidt svært at lave en prøve, men tror nu det får forsøget senere i dag....

Giver det problemer med en 3m snegl, eller kører det også bare? Jeg syntes bare jeg har hørt/læst her at det er lige det længste

Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af Aarøe » 04 sep 2011 12:47

vikingen » 04 Sep 2011, 12:36 skrev:kommer brænderen ikke meget tæt på væggen ? Tænker at det må blive besværligt i forbindelse med aftagning af brænderen i forbindelse med vedligeholdelse osv..
Der skulle være over 60cm fra kedel til vægen - afhængigt af den nøjagtige placering af kedlen, og så vidt jeg kan læse mig frem til anbefaler NBE 45,5 cm mellem silo og kedel...

Men det kan da være at der er en mere hensigtsmæssig placering jeg har overset - så skyd endelig løs

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af hahomi » 04 sep 2011 12:55

Jeg har fået at vide, der bare skal være en smule slange mellem snegl og faldrør, så i princippet er 2 cm vel nok.
Jeg har faktisk haft problemer i starten med min snegl og skulle jeg vælge om, havde jeg nok købt en på 2 m.
Hvad med at dreje fyret 90 grader (altså ikke varmegrader :wink: )
Vælg dine kampe med omhu.

Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af Aarøe » 04 sep 2011 13:09

hahomi » 04 Sep 2011, 12:55 skrev:Jeg har fået at vide, der bare skal være en smule slange mellem snegl og faldrør, så i princippet er 2 cm vel nok.
Jeg har faktisk haft problemer i starten med min snegl og skulle jeg vælge om, havde jeg nok købt en på 2 m.
Hvad med at dreje fyret 90 grader (altså ikke varmegrader :wink: )
Ja det var også det jag havde hørt, at 3m kan give problemer - derfor mine overvejelser

Det eneste mht. at dreje kedlen er at det skal være muligt at tømme askeskuffen, og at der på venstre side af skorstenen er en renselem, så fejeren skal lige kunne komme forbi kedlen og ind i hjørnet (det er ikke sikkert han bliver imponeret hvis han skal hoppe over kedlen :lol: )

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vinkel/længde af snegl

Indlæg af hahomi » 04 sep 2011 13:16

Du kan da bare selv tømme efter skortensfejeren, hvad med en askestøvsuger til 300 kr.?
Jeg løste mine problemer med sneglen med et par dl rapsolie, siden da har den kørt.
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar