Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pejle » 31 aug 2011 22:42

Hej Forum,

Jeg har vedhæftet et diagram, som jeg gerne vil høre lidt kommentarer til. Primært er jeg i tvivl om det vil virke som tegnet og hvor mange ventiler der skal monteres og hvor. I mit hoved har jeg en ide om at vand finder en "lettest" vej, hvilket jo ikke nødvendigvis vil sige at det også er det varmeste!

Tankene er tænk således at den 300 liter skal fungere som solvarme beholder og de andre skal bruge som akku i forhold til 40 kw fastbrændselsfyr.

Huset indeholder en VVB, Gulvvarme (med shunt) og så 2 radiatorer(som skal fjerne snarst).

pft.

Lars
Vedhæftede filer
Fyr final.pdf
(113.86 KiB) Downloadet 302 gange
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle » 01 sep 2011 15:19

Jo.. Din ide vil virke. det er jo "de forbundne kar"
Men, returen inde fra huset skal om på den anden side af ladomat til tankene. Dvs. hvis du fjerner det vandrette stykke returrør mellem den der går op til kedel og op til automix. istedet sætter du et tee på og kører returen fra automix hen under ladomat og så op på returen til tankene. Hvis du har solvarme vil varmen fra den 300 liters fordele sig øverst i alle tanke. Det kan du undgå ved at sætte en kuglehane på returen mellem 800 l. tank og 300 liter tank. Returen fra hus må ikke kunne spæres af. Du kan også åbne den hane hvis du ønsker meget vand til solvarmen..

Smider lige flemmingths diagram over hans kedelanlæg. Det er forbunden på samme måde.

viewtopic.php?f=182&t=8369
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pejle » 01 sep 2011 21:28

Hej Pelle,

Takker mange gang både for kommentar og link. Jeg har korrigeret tegningen efter dine forslag.

Det næste spørgsmål er så nok lidt mere religiøst - er det den optimale måde at lave setuppet på?

Sjovt nok med Flemmings anlæg, har siddet og søgt efter noget ligende har ikke kunne finde det!!! - men det var jo lige der. :great:

venligst

Lars
Vedhæftede filer
Fyr final.pdf
(102.26 KiB) Downloadet 151 gange
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af mejeristen » 01 sep 2011 21:48

Religiøst tjae det er tæt på!

Diagrammet i dit sidste indlæg vil da virke!

Evt kunne du skæve lidt til Ernst Drastrups diagrammer,´han går ind for at returen til akku. tankene skal ind i toppen for at få den bedste lagdeling.

Jeg har haft et setup præcist som det du tegner, dog kun med 2 x 500l. det havde en kedelig tendens til at tømme den ene tank noget hurtigere end den anden. med det resultat, at jeg for at tømme den sidste tank måtte køre med en væsentlig lavere fremløbstemp end når begge tanke var varme, fandt aldrig ud af hvorfor ???
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle » 01 sep 2011 22:54

ja.. det er lige sådan :great:
Har også læst det mejeristen skrev. Og lige der tror jeg at jeg har forstået problemet.
Lav det sådan at du med den retur fra huset kan bestemme via kuglehaner hvor den kommer op til tankene. Så giver det nogenlunde samme drivtryk til alle tanke hvis du fører den på den første tank ( den der er længst væk fra solvarmetanken på de 300 liter), Jo for flovet eller vandet vil rende den letteste vej, som du selv er inde på..
For kan da godt se nogle af tankene vil komme til at "dovne" lidt, hvis ikke du er opmærksom på at vandet vil den nemmsete vej..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pejle » 02 sep 2011 08:10

Hej

Mejeristen: Ja - man kan sikkert optimere noget ved at gøre som Ernst Drastrups siger og skriver. Jeg har dog set to forskellige løsninger, en hvor man "bare" putter returen i toppen(lader vandet falde på plads selv) og en hvor man laver en temp. styring af eksempelvis 3 niveauer på hver tank - hvor så vandet retuneres ind i tanken hvor det passer i temp. Den sidste løsning må give mindst uro i tanken, men virker omend også noget omstændigt når man har 3 tanke (og antallet af tanke vil blive øget hvis det ikke er nok).

Pelle: Se det var jo info til eftertanke og nemt at lave. Jeg har modificeret tegningen med kugleventiler, således at jeg kan differentiere modstanden til hver tank. Det minder rigtig meget om hvordan man styre gulvvarmekredse i en shunt - hvor man giver den korteste streng den største modstand.

Takker jer begge for jeres input.

Lars
Vedhæftede filer
Fyr final.pdf
(100.59 KiB) Downloadet 141 gange
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle » 02 sep 2011 10:18

Ja,, Det ser fornuftigt ud. :great:
Nu har du alle muligheder for at kunne indstille efter temp. Sæt nogle termometre på alle tre tanke og indstil efter dem. 3 termometre på hver tank. Og du kan vælge at bruge 1,2 eller 3 tanke.
Syntes, når det er en 40 kw kedel at du skal lave kedel kredsen i 5/4 tommer rør. Rørtilslutninger til akkutanke fra fordelerrør, kan godt være 1 tommer rør. Men, fordelerrør i 5/4 tommer Og det er også det rigtige at sætte ventiler på returen og intet have på fremløbet fra tanke.
Husk også der ingen ventiler må være op til den åbne eks. beholder. Det må ikke være sådan at der kan lukkes derop.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle » 02 sep 2011 12:49

Hej

Kom lige i tanke om noget. Retur fra kedel og centralvarme kredse skal kobles på retur fordelerrør længst væk fra kedel. Det skal give samme flov igennem alle tanke. Kuglehanerne skal du sætte på alligevel, så du kan lukke 1 eller 2 tanke fra... Du kan sagtens se det her i linket.. Det er jo forbundet på samme måde som det du vil have.

Det er oppe i højre hjørne på siden. Der hvor der står " inkopplingsalternativ" Tryk der...så er det diagrammet øverst til højre. Kan bare ikke lide, man tager varmen til centralvarmen et stykke nede på tanken. Det bør tages øverst oppe, som du har tegnet. Og den åbne eks. tæt på kedel, som du også har tegnet på dit diagram..

http://www.atmos.se/
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af vigasproblemer » 02 sep 2011 20:59

Jeg tænkte på om der virkelig ikke er nogen der kan se det store problem med lars tegning, vi kunne jo lave en gætte leg og så se hvem der lure fejlen først.
men for at gøre det kort, fremløbet til hus skal flyttes om på den anden side af laddomaten, da det ellers vil give konfligter ( eks. under opvarmning af kedlen vil ladomaten køre vandet rundt i kedlen ind til den er eks 72 grader, først der vil den tage vand ind, og så er der overskud og først der kan huset få)
Har man valgt at ladomaten først skal starte ved 60 grader, så bliver det rigtig sjovt, for kedlen bliver aldrig varm, da huset vil tyve vand fra kedlen og da ladomaten ikke kører vil der komme koldt vand fra bunden af tankene ind i bunden af kedlen, vand gør som VI tager den kortest vej.
Så jeg vil flytte fremløbet til huset om til tankene, bare et godt råd, GAD VIDE OM DER ER NOGEN DER ER UENIG I DET.
Venligst hpdall

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af Flemmingth » 02 sep 2011 23:01

Jeg vil stille ?? ved hpdalls påstand.
Jeg har sat nogle flow tal på tegningen. Det er ved kold kedel og under opfyring.
I opfyringsperioden (ca. 15 min.) vil fremløbstemp. til huset selvfølgelig kunne falde, men det vil i praksis være uden betydning.
Ladomaten skal startes samtidig med kedlen startes, for at undgå selvcirkulation på tankene og for at få jævn temp. i kedlen under opvarmning.
Scan20110902225051035.pdf
(64.71 KiB) Downloadet 150 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar