Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ecoclimax HJÆLP !!

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
cammy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 jun 2011 13:25

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af cammy » 26 jun 2011 13:31

Hej.
Vi har købt et ECO Climax brugt, og har indtil viddere ikke ret meget viden, hverken om selve fyret eller om det at fyre med sådan et fyr, men vi regner med at lære en hel masse meget hurtigt :D
Vi prøver dog at finde ud af om det kan lade sig gøre at få en varmtvandsbeholder til fyret (Til brugsvand), men det er lidt svært for os at finde ud af. Håber nogen kan hjælpe. Her er oplysninger om fyret:
Eco Climax model 200, produceret i 2005.

Mvh. Camilla, der er totalt grøn inden for det her :wink:


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af MichaelK » 26 jun 2011 13:48

Hej

Kender ikke Jeres Fyr, men mangler I en manual, så kan man finde den i PDF format
her: http://www.norhovedbio.dk/eco-climax


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af levi » 26 jun 2011 19:54

Hej Camilla, - ikke for at gøre dig ked af det, - men jeg tror altså ikke i får godkendt den gamle hund, - så vidt jeg er bekendt opfylder den ikke de nye krav til stokerfyr :(

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af MichaelK » 26 jun 2011 20:25

levi » 26 Jun 2011, 19:54 skrev:Hej Camilla, - ikke for at gøre dig ked af det, - men jeg tror altså ikke i får godkendt den gamle hund, - så vidt jeg er bekendt opfylder den ikke de nye krav til stokerfyr :(
Se det troede jeg heller ikke den var, men....

Kigger man lige de manualer igennem, jeg linkede til, så vil man bagerst i den ene, finde
en italiensk godendelsesattest. Denne attest må også være gældende i DK, da man har
godkendt den efter de gældende EU regler (EN303-5). Hvad der er godkendt i et EU land,
også automatisk godkendt i alle de andre (Desværre icon_frown.gif ).



mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af Zarge » 26 jun 2011 21:20

Hej Camilla, hvor bor I i landet... Det kunne jo være der var en på egnen der kunne gi gode råd... ;-)


cammy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 jun 2011 13:25

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af cammy » 31 aug 2011 12:08

Hej igen og tak for svarene :)
Jeg ved det er længe siden jeg har postet her, men nu må jeg hellere svare :)
Vi skal have installeret pillefyret her fordi vi bruger 40.000 kr om året på at varme vores hus på 113 kvm op :( !!! :O
VI bor i Næstved, og skulle der være en venlig sjæl i nærheden der vil komme forbi, så takker vi mange gange ;)
Vi er pt i gang med at finde ud af det med godkendelse, og vi håber virkelig at det går, ellers er det en dyrtkøbt lærestreg :(
Men i hvert fald mange tak for hjælpen ;)
Hilsen Camilla

Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Modtaget likes: 7 gange

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af Allan M » 31 aug 2011 13:40

MichaelK » 26 Jun 2011, 20:25 skrev: Se det troede jeg heller ikke den var, men....

Kigger man lige de manualer igennem, jeg linkede til, så vil man bagerst i den ene, finde
en italiensk godendelsesattest. Denne attest må også være gældende i DK, da man har
godkendt den efter de gældende EU regler (EN303-5). Hvad der er godkendt i et EU land,
også automatisk godkendt i alle de andre (Desværre icon_frown.gif ).
Det er ikke rigtigt, for dette institut som har godkendt fyret skal også være certificeret efter gældende EU normer, og er den ikke det er godkendelsen ikke ok, mange af de institutter som har udstedt disse godkendelser er ikke certificeret efter EU normen. (de godkender kun efter normen) en væsentlig forskel.
Desuden mener jeg med 95% sikkerhed at prøvningsattesten på fyret skal forfines med dansk oversættelse for at den er ok.



mvh. Allan

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af mejeristen » 31 aug 2011 16:35

cammy » 26 Jun 2011, 13:31 skrev:Hej.
Vi har købt et ECO Climax brugt, og har indtil viddere ikke ret meget viden, hverken om selve fyret eller om det at fyre med sådan et fyr, men vi regner med at lære en hel masse meget hurtigt :D
Vi prøver dog at finde ud af om det kan lade sig gøre at få en varmtvandsbeholder til fyret (Til brugsvand), men det er lidt svært for os at finde ud af. Håber nogen kan hjælpe. Her er oplysninger om fyret:
Eco Climax model 200, produceret i 2005.

Mvh. Camilla, der er totalt grøn inden for det her :wink:

Hmm er der ikke noget med at det er ULOVLIGT at sælge et fyr der ikke er godkendt??
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af John Skov Jensen » 31 aug 2011 18:40

En EN303-5 attest gælder i Danmark uanset hvor den er udstedt, blot testen er udført af et akkrediteret (godkendt) institut.
Men en kopi af attesten skal være tilsendt til miljøministeriet, enten af importøren af kedlen eller af den der har fået testen udført.
Herunder et et udklip af Bekendtgørelse om regulering af luftforurening fra brændeovne og
brændekedler samt visse andre faste anlæg til energiproduktion

Kapitel 2
Krav til fyringsanlæg
§ 4. Fyringsanlæg må ikke sælges eller overdrages, uden at fyringsanlægget opfylder emissionskravene i bilag 1 og uden at der
medfølger dokumentation herfor. Kravet gælder dog ikke ved salg eller overdragelse af en ejendom med tilhørende installeret
fyringsanlæg.
Stk. 2. Fyringsanlæg må ikke tilsluttes, uden at fyringsanlægget opfylder emissionskravene i bilag 1 og uden at der foreligger
dokumentation herfor.
Stk. 3. Dokumentationen skal tilvejebringes ved afprøvning, jf. § 5.
Stk. 4 . Dokumentationen skal foreligge i form af en prøvningsattest, jf. § 7, eller en kopi heraf.
Stk. 5. Halmfyrede centralvarmekedler, som tilsluttes i landzone, skal ikke overholde emissionskravene for partikler i bilag 1.
Den, der sælger eller overdrager en sådan kedel, skal forinden gøre modtager opmærksom på, at fyringsanlægget kun må tilsluttes i landzone.
§ 5. Fyringsanlægget afprøves af et laboratorium, jf. stk. 2, med henblik på at dokumentere overholdelsen af emissionskravene i
bilag 1, jf. dog § 6.
Stk. 2 . Laboratoriet skal være akkrediteret af Den Danske Akkrediterings- og Meterologifond (DANAK) eller et tilsvarende
akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af EA’s (European co-operation for Accreditation) multilaterale aftale om gensidig
anerkendelse, til at gennemføre de i denne bekendtgørelse nævnte afprøvninger.
Stk. 3 . Laboratoriet udsteder på baggrund af afprøvningen en prøvningsattest, jf. § 7, til dokumentation af, at emissionskravene i
bilag 1 er opfyldt.
§ 6. For fyringsanlæg, der udgør enheder i en anlægstype, anses afprøvningen efter § 5, stk. 1, for gennemført for samtlige
enheder i anlægstypen ved afprøvning af en enkelt enhed, når der samtidig foreligger dokumentation for produktionskontrol efter
stk. 2.
Stk. 2. Produktionskontrol gennemføres i henhold til bilag 7 i bekendtgørelse om bygningsreglement for erhvervs- og
etagebyggeri. Produktionskontrollen skal sikre et ensartet grundlag for kvalitetssikring og gøre det muligt at kontrollere, om de
angivne emissionskrav kan overholdes af den enkelte enhed, og om kvalitetssikringen gennemføres efter hensigten.
§ 7. Prøvningsattesten for et fyringsanlæg skal indeholde følgende oplysninger:
1) Navn og adresse på den, der har bestilt afprøvningen.
2) Beskrivelse af fyringsanlægget eller anlægstypen.
3) Navn og adresse på afprøvningsinstituttet og oplysninger om afprøvningsinstituttets akkreditering til gennemførelse af målingerne
angivet i bilag 1.
4) Anvendt måleprincip og prøvningsmetode, jf. bilag 1.
5) Målt emissionsniveau for fyringsanlægget eller anlægstypen.
6) Udstedelsessted og -dato for erklæringen samt navn og stilling på den person, der har underskrevet denne.
Stk. 2 . Den, der til Danmark har importeret, eller den her i landet, der har ladet foretage afprøvning af et fyringsanlæg, skal sende
en kopi af prøvningsattesten til Miljøstyrelsen.
Stk. 3. Den i stk. 2 nævnte person skal opbevare prøvningsattesten og eventuel dokumentation for produktionskontrol i ti år,
regnet fra den dato hvor det pågældende fyringsanlæg eller den sidste enhed i den pågældende anlægstype blev solgt eller overdraget.
§ 8. Den i Danmark, der har ladet foretage afprøvning af et fyringsanlæg, skal på Miljøstyrelsens anmodning udlevere alle
oplysninger, der er udarbejdet til brug for arbejdet med dokumentationen for overholdelse af emissionskravene i bilag 1.
§ 9. Den, der lader gennemføre tilslutning af et fyringsanlæg, skal for egen regning lade skorstensfejeren påtegne
prøvningsattesten eller en genpart heraf, med dato og underskrift.
Stk. 2 . Den, der er ansvarlig for et tilsluttet fyringsanlæg, skal opbevare prøvningsattesten, så længe fyringsanlægget er tilsluttet.
§ 10. Der kan uanset bestemmelserne i §§ 4-9 på messer og udstillinger samt ved demonstration og lignende fremvises
fyringsanlæg, som ikke er i overensstemmelse med denne bekendtgørelse. Det skal ved fremvisningen ved tydelig skiltning fremgå,
at de pågældende fyringsanlæg ikke er i overensstemmelse med denne bekendtgørelse, og at fyringsanlæggene ikke må sælges,
overdrages eller tilsluttes, før der foreligger dokumentation for, at kravene i denne bekendtgørelse er opfyldt.

Attesten skal derudover også være skrevet på et "for en dansker letforståligt sprog" Dvs at en attest på Polsk eller lettisk ikke bliver accepteret af fejeren

/John

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ecoclimax HJÆLP !!

Indlæg af Landlyst » 31 aug 2011 20:39

cammy » i dag 12:08

Hej igen og tak for svarene
Jeg ved det er længe siden jeg har postet her, men nu må jeg hellere svare
Vi skal have installeret pillefyret her fordi vi bruger 40.000 kr om året på at varme vores hus på 113 kvm op !!! :O

AAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHVVVVVVVVVVAAAAAAAAAADDDDDDDDDDD :shock: :shock: :shock: Hvad for en varmekilde har i? Det lugter en del af mangel på isolering.....

VI bor i Næstved, og skulle der være en venlig sjæl i nærheden der vil komme forbi, så takker vi mange gange
Vi er pt i gang med at finde ud af det med godkendelse, og vi håber virkelig at det går, ellers er det en dyrtkøbt lærestreg
Men i hvert fald mange tak for hjælpen
Hilsen Camilla


Besvar