Alternativ biobrændsel

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Alternativ biobrændsel

Indlæg af danni-nielsen »

Har været ved og lede nettet tyndt og efter noget tid kniber det med og se skoven for bare træer

Hvor kan man få f.eks kakaoskaller, tørvepiller, frugtsten og andet granuleret biobrændsel hen gerne til fornuftige priser og gerne omkring randersfjord og mariagerfjord.

Håber der er et par kloge hoveder der ude der kan hjælpe.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Altrenativ biobrændsel

Indlæg af Flunk »

Har selv ledt i flere år, og har efterhånden opgivet.
Men held og lykke, og glæder mig også til at høre om der komme nogle "guldkorn".
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Altrenativ biobrændsel

Indlæg af Ulrik »

Har du tjekket Hjaltelin?
Dankern har solgt frugtsten på et tidspunkt.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Altrenativ biobrændsel

Indlæg af Flunk »

Det eneste jeg har fundet billigt lokalt, er korn der har taget skade, og ikke kunne bruges som forderkorn mere. Det brænder fint, men man skal bare være opmærksom på den ret store mæn
gde aske, og det meget mere arbejde med pasningen af anlægget.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Altrenativ biobrændsel

Indlæg af Flemming DJ »

Glem bare Dankern:

"Frugtsten til stokerfyr Vi beklager at salget af frugtsten er ophørt. "

Sidste efterår havde Hjaltelin åbenbart frugtsten på programmet (fandt denne stokerprotråd på google, se sidste indlæg):
http://www.google.dk/url?sa=t&source=we ... IA&cad=rja
Senest rettet af Flemming DJ 26 aug 2011 11:41, rettet i alt 1 gang.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Altrenativ biobrændsel

Indlæg af Tom_AT »

Hjaltelin er nu også en ganske hæderlig biks, og deres priser incl fragt synes jeg nu er rimelige.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Alternativ biobrændsel

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Inden man begynder at lede efter eksotiske brændsler, vil jeg foreslå :

Fyr: Check lige at fyret er egnet til den slags, dvs helst en stoker og ikke kun et pillefyr,
og med trækstabilisator samt iltstyring. Trækstabilisator for at få en rolig og jævn forbrænding,
og iltstyring af samme årsag. Nogle nørder siger de kan justere manuelt lige så godt som en
iltstyring, men ved mere eksotiske brændsler, er problemet dels at de normalt ikke kan skaffes løbende
i stabile mængder, og dels at de ofte skal blandes med træpiller, så der skal ofte justeres, og det er ikke
nemt at gøre manuelt. Hvis man f.eks lige smider 50 kg ren raps op i tanken på en Baxi, så kan det vare
timer eller dage inden det når brændkammeret, og så er det helt sikkert, at man ikke lige står ved siden af,
for at justere manuelt, så derfor : iltstyring 8)

Økonomi : Med en tabel over brændværdier, er det simpelt at udregne pris pr energienhed
for de forskellige brændseler, så derfor er næste skridt, at udregne den rene økonomi, dvs hvad må
man give for eksotisk brændsel i forhold til almindelige træpiller.

Egnethed: I tabel over brændværdier kan man også aflæse aske og slagge mængder for de forskellige
brændsler, f.eks giver halmpiller 27 gange mere aske end træpiller. 27 gange, ikke 27 procent !
Jeg har selv prøvet at brænde et halmpille produkt fra Ringsted, der sjovt nok hed Stoker Pro, og det gav
så ukristeligt meget aske at jeg opgav det i min Baxi, fordi jeg helt vil kunne køre en hel uge, uden at skulle
fylde på tanken eller rense aske ud.
Det vil sikkert fungere fint på andre stokere, f.eks dem med ryste riste, eller dem med automatisk askeudtag.
Derfor, check lige at det brændsel du påtænker at anvende, rent faktisk er hensigtsmæssigt i netop din stoker,
faktisk bedst lige at få et par hundrede kilo til test og afprøvning.

Kvalitet: Der er stor forskel på nogle brændsler, som f.eks rapsafrens. Nogle gange får man kun støv og
avner, og så kan det jo ligesom være lige meget, andre gange et stort indhold af rapsfrø og ukrudtsfrø, og så
er det helt fint i en stoker.
Samme problemstilling med indhold af fugt, her er tabel over brændværdier også handy, den viser hvor stor
fugtighed der må være i et givent brændsel. Større fugtigt betyder, at en del af energien går til at fordampe
fugtindholdet, og så er kvaliteten og dermed værdien jo væsentligt ringere.

Hvor eksotisk ? Inden man leder efter meget eksotiske brændsler, vil jeg da foreslå man lige kikker
efter noget mere almindeligt, som f.eks hvede, rug, havre. Jeg har selv en 'stående ordre' hos de nærmeste bønder, at jeg gerne aftager spildkorn og spildmajs. Sidste år fik jeg spildmajs, husker ikke om det var 13
eller 15 ton, til ca kr 450 pr ton, og det har næsten samme brændværdi som træpiller. I sidste måned ringede
bonden og sagde han havede en fodersilo der skulle tømmes, så nu har jeg 3 tom hvede der står og venter
på at det bliver rigtigt koldt. Det kostede gratis ! Hans alternativ var at hælde det hele i gylletanken.
Desværre er det sådan, at spildkorn som regel skyldes det er blevet fugtigt, og derfor uegnet som foder,
men fugtigt korn brænder sammen, og giver svampesporer, så hold dig fra den slags fugtigt skidt, det
skal absolut være tørt, dvs max 12-14% fugtindhold.
Ren raps kører også fint i en Baxi, når de små glatte bæster blandes med træpiller. Det er rent krudt,
på grund ef et olieindhold på ca 42-46%, så derfor godt at have blandet i træpiller, der kan opsuge den
olie som raps frøende begynder at 'svede', når de kommer tæt på brændkammeret. Iltstyring er godt !
Andre har prøvet med kakaoskaller, og oplevet at hele tanken blev 'levende' af insekter, det er ikke
noget hit, slet ikke hvis stokeren står inde i selve huset. Så igen, det skal absolut være tørt !

Forædlede produkter : Når nu rug, havre, hvede, majs f.eks kører fint igennem en erfaren Baxi med
iltstyring, hvorfor så ikke de forædlede produkter ? Ganske rigtigt ! Havregryn, cornflakes, müsli, ris,
lasagneplader, småkager, osv kører også rigtigt fint gennem en erfaren stoker.
Tror det var bruger HSC der fik 16 paller a 500kg cornflakes tilbudt for kr 1.000. Altså 8 ton for en tusse !
Jeg har selv smidt ca 20 kg cornflakes og 20 kg müsli i Baxi'en, begge dele var fra konens hestefoder,
som hun havde købt i 25 kg sække, som var blevet for gammelt som foder. Det kørte rigtigt fint i Baxi'en.
Forleden så jeg en anden bruger her på forum, der kom i tanke om, at han havde en sæk hundefoder,
som det kræsne kræ ikke gad æde. I stedet for at smide det i skraldespanden, og betale kr 1.25 pr kg til
renovationen, så kunne det jo lige så godt ryge i stokeren, og spare kr 2.00 pr kg i træpiller.

Selv om min erfarne Baxi har prøvet meget forskelligt, træpiller, korn, majs, raps, havregryn, cornflakes, müsli, småkager, strearinstumper, så tror jeg det var bruger 'Klaus' her på forum, der mente min Baxi var en ren
amatør, der findes manget andet rigtigt godt brændsel, det er bare at have et vågent øje for det.
Der skal naturligvis ikke gå Fukishima krematorie i det, men rene biobrændsler vil være helt ok, eller
alternativt de forædlede produkter.

Summarisk: Der findes rigtigt mange alternative brændsler, det gælder bare om at finde dem,
ikke mindst i nærheden af hvor du bor. Så jeg vil anbefale du spørger de lokale bønder, den lokale foderstof, den lokale købmand eller brugsforening, om de skulle have biobrændsel i en eller anden form, og giv dem gerne eksemplerne, så de lige ved hvad du taler om, og at du i så fald kunne du være den glade aftager.
Tålmodighed, det kan tage måneder inden én af dem pludselig står med et parti, så du skal bare sikre
de er klar over hvad du leder efter, og at det er en 'stående ordre', så de gider ringe til dig.

Men, husk lige at det skal være tørt , og bedst om du lige kunne få 50 - 100kg som prøve i din stoker,
inden du køber eller henter flere ton. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Alternativ biobrændsel

Indlæg af Klaus »

Brandsen » 26 Aug 2011, 21:52 skrev:Halløj i forum,

Inden man begynder at lede efter eksotiske brændsler, vil jeg foreslå :

Fyr: Check lige at fyret er egnet til den slags, dvs helst en stoker og ikke kun et pillefyr,
og med trækstabilisator samt iltstyring. Trækstabilisator for at få en rolig og jævn forbrænding,
og iltstyring af samme årsag. Nogle nørder siger de kan justere manuelt lige så godt som en
iltstyring, men ved mere eksotiske brændsler, er problemet dels at de normalt ikke kan skaffes løbende
i stabile mængder, og dels at de ofte skal blandes med træpiller, så der skal ofte justeres, og det er ikke
nemt at gøre manuelt. Hvis man f.eks lige smider 50 kg ren raps op i tanken på en Baxi, så kan det vare
timer eller dage inden det når brændkammeret, og så er det helt sikkert, at man ikke lige står ved siden af,
for at justere manuelt, så derfor : iltstyring 8)

Økonomi : Med en tabel over brændværdier, er det simpelt at udregne pris pr energienhed
for de forskellige brændseler, så derfor er næste skridt, at udregne den rene økonomi, dvs hvad må
man give for eksotisk brændsel i forhold til almindelige træpiller.

Egnethed: I tabel over brændværdier kan man også aflæse aske og slagge mængder for de forskellige
brændsler, f.eks giver halmpiller 27 gange mere aske end træpiller. 27 gange, ikke 27 procent !
Jeg har selv prøvet at brænde et halmpille produkt fra Ringsted, der sjovt nok hed Stoker Pro, og det gav
så ukristeligt meget aske at jeg opgav det i min Baxi, fordi jeg helt vil kunne køre en hel uge, uden at skulle
fylde på tanken eller rense aske ud.
Det vil sikkert fungere fint på andre stokere, f.eks dem med ryste riste, eller dem med automatisk askeudtag.
Derfor, check lige at det brændsel du påtænker at anvende, rent faktisk er hensigtsmæssigt i netop din stoker,
faktisk bedst lige at få et par hundrede kilo til test og afprøvning.

Kvalitet: Der er stor forskel på nogle brændsler, som f.eks rapsafrens. Nogle gange får man kun støv og
avner, og så kan det jo ligesom være lige meget, andre gange et stort indhold af rapsfrø og ukrudtsfrø, og så
er det helt fint i en stoker.
Samme problemstilling med indhold af fugt, her er tabel over brændværdier også handy, den viser hvor stor
fugtighed der må være i et givent brændsel. Større fugtigt betyder, at en del af energien går til at fordampe
fugtindholdet, og så er kvaliteten og dermed værdien jo væsentligt ringere.

Hvor eksotisk ? Inden man leder efter meget eksotiske brændsler, vil jeg da foreslå man lige kikker
efter noget mere almindeligt, som f.eks hvede, rug, havre. Jeg har selv en 'stående ordre' hos de nærmeste bønder, at jeg gerne aftager spildkorn og spildmajs. Sidste år fik jeg spildmajs, husker ikke om det var 13
eller 15 ton, til ca kr 450 pr ton, og det har næsten samme brændværdi som træpiller. I sidste måned ringede
bonden og sagde han havede en fodersilo der skulle tømmes, så nu har jeg 3 tom hvede der står og venter
på at det bliver rigtigt koldt. Det kostede gratis ! Hans alternativ var at hælde det hele i gylletanken.
Desværre er det sådan, at spildkorn som regel skyldes det er blevet fugtigt, og derfor uegnet som foder,
men fugtigt korn brænder sammen, og giver svampesporer, så hold dig fra den slags fugtigt skidt, det
skal absolut være tørt, dvs max 12-14% fugtindhold.
Ren raps kører også fint i en Baxi, når de små glatte bæster blandes med træpiller. Det er rent krudt,
på grund ef et olieindhold på ca 42-46%, så derfor godt at have blandet i træpiller, der kan opsuge den
olie som raps frøende begynder at 'svede', når de kommer tæt på brændkammeret. Iltstyring er godt !
Andre har prøvet med kakaoskaller, og oplevet at hele tanken blev 'levende' af insekter, det er ikke
noget hit, slet ikke hvis stokeren står inde i selve huset. Så igen, det skal absolut være tørt !

Forædlede produkter : Når nu rug, havre, hvede, majs f.eks kører fint igennem en erfaren Baxi med
iltstyring, hvorfor så ikke de forædlede produkter ? Ganske rigtigt ! Havregryn, cornflakes, müsli, ris,
lasagneplader, småkager, osv kører også rigtigt fint gennem en erfaren stoker.
Tror det var bruger HSC der fik 16 paller a 500kg cornflakes tilbudt for kr 1.000. Altså 8 ton for en tusse !
Jeg har selv smidt ca 20 kg cornflakes og 20 kg müsli i Baxi'en, begge dele var fra konens hestefoder,
som hun havde købt i 25 kg sække, som var blevet for gammelt som foder. Det kørte rigtigt fint i Baxi'en.
Forleden så jeg en anden bruger her på forum, der kom i tanke om, at han havde en sæk hundefoder,
som det kræsne kræ ikke gad æde. I stedet for at smide det i skraldespanden, og betale kr 1.25 pr kg til
renovationen, så kunne det jo lige så godt ryge i stokeren, og spare kr 2.00 pr kg i træpiller.

Selv om min erfarne Baxi har prøvet meget forskelligt, træpiller, korn, majs, raps, havregryn, cornflakes, müsli, småkager, strearinstumper, så tror jeg det var bruger 'Klaus' her på forum, der mente min Baxi var en ren
amatør, der findes manget andet rigtigt godt brændsel, det er bare at have et vågent øje for det.
Der skal naturligvis ikke gå Fukishima krematorie i det, men rene biobrændsler vil være helt ok, eller
alternativt de forædlede produkter.

Summarisk: Der findes rigtigt mange alternative brændsler, det gælder bare om at finde dem,
ikke mindst i nærheden af hvor du bor. Så jeg vil anbefale du spørger de lokale bønder, den lokale foderstof, den lokale købmand eller brugsforening, om de skulle have biobrændsel i en eller anden form, og giv dem gerne eksemplerne, så de lige ved hvad du taler om, og at du i så fald kunne du være den glade aftager.
Tålmodighed, det kan tage måneder inden én af dem pludselig står med et parti, så du skal bare sikre
de er klar over hvad du leder efter, og at det er en 'stående ordre', så de gider ringe til dig.

Men, husk lige at det skal være tørt , og bedst om du lige kunne få 50 - 100kg som prøve i din stoker,
inden du køber eller henter flere ton. 8)
Rigtig godt indlæg med de helt rigtige indspark..
Og jeg vil også lige understrege hvis man vil brænde alternativt, køb et stoker fyr, ikke en scotte eller andre at de der pilleslugere der er billige i indkøb men "dyre" i brændsel.
Når det bliver koldt har jeg 2 trailerfulde flis fra en kollegas have til at ligge der skal fyres med.. Koster gratis men det kræver det rigtige grej at brænde fugtigt/vådt flis med jord på.
Jeg får også bark og træstumper fra en der laver pejsebrænde... Koster gratis men det kræver det rigtige grej at klippe bark og små stykker brænde over... (pejsebrændet piller jeg fra til brændeovnen :great: )
Jeg har lige lavet en aftale med en grill så jeg får deres friture olie, det skal filteres til andet brug, men de halve pølser,forkullede pommesfrites, og de 10% bundfald fra olien........... Gæt selv
Vi har en spand i køkkenet hvor kaffefilter m/kaffe, brød, fedtkanter, regninger, æggebakker, pålægschokolade, slik, chips, nødder,osteskorper, køkkenrulle og andet brandbart ryger i og så i Benekoven på den måde har vi vel en besparelse på 100kg brændsel årligt uden at gøre andet end tage spanden i hånden når man går i kælderen til fyret alligevel :shock:
Og jeg er enig med Brandsen rene biobrændsler er vejen frem, så er min og din samvittighed ren..
Så har du grejet og syntes det er sjovt kan man tjene kassen ved ganske lidt arbejde..
P.S Brandsen din Baxi er stadig amatør new23

P.P.S Ulrik, kunne Brandsens kanon indlæg ikke puttes ind under"valg af stoker" eller under "globale bekendgørelser" i denne runik ?
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Alternativ biobrændsel

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

@Klaus, æhh, fritureolie... kaffefiltre.... ja, så må jeg nok erkende, at den lokale Baxi og jeg har langt igen.

Hvis jeg nu tilføjer, at alle korkpropperne fra vinflaskerne ved den seneste barnedåb her på gården,
naturligvis blev spist at Baxien, der var faktisk en del korkpropper, og endvidrere at der her forleden
kom ikke mindre end 5 breve med hvert sit nye kreditkort, fordi de nuværende udløber i næste måned,
og de gamle kreditkort naturligvis også forsvandt i tanken på Baxien, hjælper det så ??

Hvis jeg har forstået reglerne her på Stoker Pro korrekt, så får man tildelt en bronze-stjerne for hvert
eksotisk brændsel man afprøver i sin stoker, og for hver 10 bronze-stjerner får man en sølv-stjerne,
og 10 sølv-stjerne giver en guld-stjerne. Når man har ialt 10 stk guld-stjerner, så bliver man
opgraderet fra amatør til semi-pro ? Er der korrekt forstået ? 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar