Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

antal opstarter, scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

antal opstarter, scotte

Indlæg af Fer » 23 aug 2011 16:17

PID regulering en måde at beregne hvilke last fyret skal være på for at dække behovet.

Man kan ikke lave en korrekt fabriksindstilling på dette, da det er forskelligt fra installation til installation.

Basalt set er PID en regulering med 3 beregninger.

P står for proportional. Egentligt bare en gange faktor. F.eks. P led der er lig med 5. Så tager man dit setpunkt på f.eks. 60 grader. Hvis du så har 50 grader, så har du diff på 10, der så ganges med P leddet. Altså din udgang vil stå på 50%
I står for intergrale. Dvs man kigger på arealet under kurven. Det begynder at blive lidt mere langhåret. Regulatoren kigger på hvor man har været henne i fortiden. Dette ganger man med i faktoren i styringen.
D står for differentiale, det er hældningen af kurven man kigger på, altså hvis man forestiller sig at kurven er skarpt stigende så vil den have en høj stigning på kurven, og så vil D leddet kunne trække lidt fra før man laver et stort oversskud. Normalt bruger man D leddet til at stabilisere en regulering, men det kan være grundlag for støj. F.eks. hvis en måling det ene øjeblik måler 66 grader det næste 65 så 67 så 66. Det giver nogen vilde stigninger på kurven. D leddet er skidt på scotten har jeg ladet mig fortælle.

Personligt vil jeg dog mene at den rigtige måde at lave en regulering på ville være en PD og så leve med en smule stationær afvigelse. (For at fjerne den stationære afvigelse kræves et I led.) Problematikken er at varmesystemet i sig selv er integrerende, derfor giver det anledning til svingninger når der er I led på.

Der er dog mange der har gode erfaringer med meget lave faktorer på P,I og D leddene, der er massere tråde heromkring på siden.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

antal opstarter, scotte

Indlæg af From » 23 aug 2011 17:36

Jeg har også gulvvarme i næsten hele hytten. Jeg har fyret tændt 3 timer hver morgen, for at lave varmt vand og komme lidt varme i badeværelsesgulvet.

Mine PID værdier er 1,0- 0,07 - 0 Det gør reguleringen rimelig sløv og forhindre at temperaturen ryger alt for langt over setpunkt

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

antal opstarter, scotte

Indlæg af hudle » 23 aug 2011 18:36

ikke regulere på alt det PID osv.. jeg kører nu på 4. uge med mit nye fyr og havde samme problem.. Det ENESTE du skal redigere i er timeren.. Sæt den til at starte 2-4 gange i døgnet med timeren så skal det nok fungere.-.. det gør det ved mig.. og jeg har IKKE ændret i andet overhovedet... så er du fri for at regulere i alt mulig andet.. men huske lige, at sætter du kun to tider ind i timeren så sæt det i rækkefølge med tiden som det første og for det andet så sæt timeren til samme tidspunker på flere af tiderne hvis du kører med under 4 tider... ellers vil fyret også starte kl 00:00... så sæt 3 af tiderne ens og den sidste til noget andet hvis du vil køre med kun to tider...

Mit fungere super efter jeg har reguleret med timerern.
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

antal opstarter, scotte

Indlæg af pille bruger » 23 aug 2011 18:54

Jo, i skal i gang med at finindstille styringen til dit behov.
Også dig Hudle.
Nørd siden jeg viste til fortæller hvordan (http://www.mhes.dk/),
og Froms forslag til indstilling er helt ok. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

antal opstarter, scotte

Indlæg af Fer » 23 aug 2011 19:22

Hudle til vinter vil du nok blive træt af dit fyr skyder over og starter og stopper konstant.

Derudover er der nogen der anbefaler at skrue ned for max ydelsen, hvilket igen er en symptom behandling på ens PID ikke står rigtigt.

Ved at lave en langsom/sløv indstilling som From anbefaler så risikere man maksimalt at fyret bruger lidt længere tid om at komme op i last. Det er det.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

antal opstarter, scotte

Indlæg af hudle » 23 aug 2011 19:55

øhhh FER hvordan skyder over og starter og stopper konstant??? det kan jeg ikke lige følge med i... det der PID har jeg ikke fattet en skid af ud over det er finjustering af mit fyr....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

antal opstarter, scotte

Indlæg af pille bruger » 23 aug 2011 19:59

Kig her http://www.mhes.dk/PID.pdf

Hvis det er sort snak, så nøjes med at læse sidste side.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

antal opstarter, scotte

Indlæg af Fer » 23 aug 2011 21:29

hudle » 23 Aug 2011, 19:55 skrev:øhhh FER hvordan skyder over og starter og stopper konstant??? det kan jeg ikke lige følge med i... det der PID har jeg ikke fattet en skid af ud over det er finjustering af mit fyr....
Hvis fabriks indstillingerne ikke passer til dit varmesystem, så vil du kunne komme ud for at den for eksempel skruer op og op.. Hvorefter den til sidst laver så meget varme at den slukker fordi der ikke er behov for det. Efter 15 minutter skal den så tænde op igen, fordi den nu mangler energien. Fordi den har reguleret for hurtigt eller er kommet i svingninger.

Det er ikke sikkert det bliver sådan, men det kan godt være. Derfor er dit råd med ikke at gøre noget ikke det bedste.

PID reguleringen er den regulere lasten på dit fyr. Ikke andet. Altså om den skal kører 10% eller 90% for at ramme de 50 grader eller hvad du har som fremløb.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

antal opstarter, scotte

Indlæg af Birch-Nielsen » 23 aug 2011 21:51

Hej hudle

Du vil hurtigt finde ud af hvad Fer snakker om når vi kommer længere hen på sæsonen, og du bliver tvunget ud i kontinuerlig kørsel, for så er default P=2,5 og I=1 og D=5 (tror jeg nok det er) medvirkende til at du helt sikkert får en masse start/stop. Et iøvrigt nogenlunde spiselig stykke "pap" du der kom med, Fer, for at forklare PID så lægmand forstår det, er en nærmest håbløs opgave :wink: Den bedste måde at få PI (førhen PID, men vist nok nu uden D-led) ind under huden på, er hen over efteråret at prøve forskellige indstillinger, for derved at få klarlagt de bedste indstillinger ud fra eget behov. Jeg er nået til noget der hedder P=1 og I=0,06 og D=0. Det var sidste indstilling under vinterkørsel (kontinuerlig drift med 3 timers stop om natten), og det har jeg prøvet at køre videre med hen over sommeren (timerkørsel) med succes. Ja, fyret er så ikke den hurtigste knallert på havnen, men det reagerer stabilt og vi får den varme vi skal. Endvidere har jeg sat max. drift ned til 75%. Sjovt nok har det så medvirket, at den askekage som mange af os med 10 kW Scotter har bøvlet med - både med ny og gammel herd - nu er fuldstændigt forsvundet. Så jeg kører videre med de 7,5 kW indtil konen leverer det første blå øje pga. manglende varme i haner, gulve og radiatorer icon_cheesygrin.gif

Mvh Folke

Fyr-data i link herunder (for dem som det måtte interessere )

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

antal opstarter, scotte

Indlæg af hudle » 24 aug 2011 20:20

puha... det lyder indviklet.. jeg har ikke fundet den røde tråd.. tror jeg skal have det skåret mere ud i pap?? hvad vil man foreslå af indstillinger??
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar