Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af Aarøe » 21 aug 2011 22:41

Som forhåbentligt snarlig Scotte ejer (efter at være blevet bekræftet i at det bestemt kunne betale sig at skifte den gamle Pellex ud viewtopic.php?f=156&t=11185), er der ca. 100 spørgsmål der trænger sig på, jeg skal nok skåne jer for dem alle på en gang :wink:

1) Jeg har i forbindelse med restaurering af hytten fået opsat en Metro 110l combi VVB, og jeg har egentligt besluttet mig for at installere VVB prioritering da det stadig må give nogle fordele i form af højere fremløbstemperatur ved manglende varmt vand osv.
Men er det overkill, når jeg har muligheden for at varme vandet op med elpatronen om sommeren?

2) Jeg kan ikke helt greje funktionen af en rumtermostat som umiddelbart virker som en god idé, men anvendes den kun i overgangs perioderne?
Jeg vil jo umiddelbart mene, at man vil få en masse utilsigtede start/stop i vinterperioden, hvis man f.eks satte den til 21 gr. så ville fyret starte når temp. v. ca. 20 gr., og varme rummet op til 21 gr. og så slukke fyret igen.
Derved udnytter man vel ikke den modulerende styring optimalt?
Eller er det mig der overser noget?

Er der forresten nogen der har prøvet at parallelkoble flere rumtermostater, f.eks. en i stue, og en i badeværelset?

3) Findes der en "alarm" udgang på styringen, der slutter/bryder ved utilsigtet stop af styringen (f.eks. ved tom silo), så kunne jeg nemlig få min tyverialarm til at smide mig en SMS :D

Nå jeg tror jeg stopper her, for ikke at blande ALT for meget sammen :shock:


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af pille bruger » 21 aug 2011 22:59

Aarøe » 21 Aug 2011, 22:41 skrev:Som forhåbentligt snarlig Scotte ejer (efter at være blevet bekræftet i at det bestemt kunne betale sig at skifte den gamle Pellex ud viewtopic.php?f=156&t=11185), er der ca. 100 spørgsmål der trænger sig på, jeg skal nok skåne jer for dem alle på en gang :wink:

1) Jeg har i forbindelse med restaurering af hytten fået opsat en Metro 110l combi VVB, og jeg har egentligt besluttet mig for at installere VVB prioritering da det stadig må give nogle fordele i form af højere fremløbstemperatur ved manglende varmt vand osv.
Men er det overkill, når jeg har muligheden for at varme vandet op med elpatronen om sommeren?

2) Jeg kan ikke helt greje funktionen af en rumtermostat som umiddelbart virker som en god idé, men anvendes den kun i overgangs perioderne?
Jeg vil jo umiddelbart mene, at man vil få en masse utilsigtede start/stop i vinterperioden, hvis man f.eks satte den til 21 gr. så ville fyret starte når temp. v. ca. 20 gr., og varme rummet op til 21 gr. og så slukke fyret igen.
Derved udnytter man vel ikke den modulerende styring optimalt?
Eller er det mig der overser noget?

Er der forresten nogen der har prøvet at parallelkoble flere rumtermostater, f.eks. en i stue, og en i badeværelset?

3) Findes der en "alarm" udgang på styringen, der slutter/bryder ved utilsigtet stop af styringen (f.eks. ved tom silo), så kunne jeg nemlig få min tyverialarm til at smide mig en SMS :D

Nå jeg tror jeg stopper her, for ikke at blande ALT for meget sammen :shock:
1 Glem den elpatron, for det er billigere at lave varmt vand med piller, også om sommeren.

2 Rumtermostat er til overgangstid forår efterår.

3 Alarm udgang findes ikke i styringen, men den kan laves på mange andre måder icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af Aarøe » 21 aug 2011 23:11

pille bruger » 21 Aug 2011, 22:59 skrev:
1 Glem den elpatron, for det er billigere at lave varmt vand med piller, også om sommeren.

2 Rumtermostat er til overgangstid forår efterår.

3 Alarm udgang findes ikke i styringen, men den kan laves på mange andre måder icon_cheesygrin.gif
Fantastisk hurtigt svar :great:

1 Du har muligvis ret, det er ikke noget jeg har lavet de store udregninger på, men det kan jo være man får tid til det når det nye fyr er installeret og bare kører der ud af :P - så VVB prioritering it is!

2 Så var jeg ikke helt galt på den...

3 Nå, jeg må nok pille lidt i den styring når jeg får den mellem hænderne - men hvis der er nogle staldtips modtages de gerne :D

lowtech
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 25 maj 2010 07:41
Mit fyr: Scotte 16kw på opop

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af lowtech » 21 aug 2011 23:12

Hej.

1. Det er et temperament spørgsmål, og kan nok starte lidt af en religions krig... men jeg vil bestemt monterer den, jeg bruger ca 3kg piller om dagen her om sommeren (og hvis du ikke vil bruge det om sommeren er det jo bare at slå det fra og tænde for strømmen)

2. Det er også efter min mening en god ide, med du kan jo bare monterer en kontakt som tænder fyrer hele tiden om vinteren.

Har ikke prøvet at koble 2 sammen men i teorien skulle det ikke give nogle problemer, hvis du har gulvvarme med sensor på kan du jo bruge pumpe udgangen (evt. med et relæ på), eller hvis du har en danfoss er der faktisk en udgang til det.

3. nej der er desværre ikke en udgang til alarm, men du hvis virkelig kan man vel lave noget der holder øje med pumpe udgange og ext in, men det tror det er noget der skal leges lidt med... har selv købet en lille PLC som skal, udvide min scotte lidt, men det arbejdet tager for meget af min tid.

Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af Aarøe » 21 aug 2011 23:27

lowtech » 21 Aug 2011, 23:12 skrev:Hej.

1. Det er et temperament spørgsmål, og kan nok starte lidt af en religions krig... men jeg vil bestemt monterer den, jeg bruger ca 3kg piller om dagen her om sommeren (og hvis du ikke vil bruge det om sommeren er det jo bare at slå det fra og tænde for strømmen)

2. Det er også efter min mening en god ide, med du kan jo bare monterer en kontakt som tænder fyrer hele tiden om vinteren.

Har ikke prøvet at koble 2 sammen men i teorien skulle det ikke give nogle problemer, hvis du har gulvvarme med sensor på kan du jo bruge pumpe udgangen (evt. med et relæ på), eller hvis du har en danfoss er der faktisk en udgang til det.

3. nej der er desværre ikke en udgang til alarm, men du hvis virkelig kan man vel lave noget der holder øje med pumpe udgange og ext in, men det tror det er noget der skal leges lidt med... har selv købet en lille PLC som skal, udvide min scotte lidt, men det arbejdet tager for meget af min tid.
1. Du har givetvis ret det kan være en hvepserede at stikke fingrene i :)
Jeg tror også den ryger på, investeringen er ikke så stor i det store billede, og så kan man prøve sig frem - det eneste er blot at jeg skal grave gårdspladsen op for at få lagt et par kabler :| da VVB er i huset, og fyret står i værkstedet...
Gad vide om man kan tvangs åbne 3 vejs ventilen, så der løber vand til både radiatorer og VVB?
Så kunne jeg udskyde opgravning af gårdspladsen bare lidt new9 og nøjes med at montere ventilen nu hvor vandet skal af anlægget alligevel...

2. Har ingen gulvvarme styring, men eftersom det er potentiale fri kontakter, kan jeg heller ikke umiddelbart se nogle problemer i det...

3. Kender godt problematikken med arbejdet icon_frown.gif, men mon ikke man kan få rystet den fejlmelding ud af styringen med lidt god vilje og en loddekolbe :)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af MichaelK » 21 aug 2011 23:54

Hej


Jeg undre mig lidt over, at rumtermostater kun er til overgangsperioderne (Forår, Efterår)?
Jeg lader min rumtermostat styre temperaturen hele året. Alle mine radiatore, undtagen
i soveværelset, står helt åbne, og jeg overlader resten til fyret. Det synes jeg er langt det
nemmeste. Men måske det fungere anderledes på en Scotte, end på en BioWin?


Mvh.



Ps.: Jeg køre med natsænkning. Måske det har noget at sige?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af pille bruger » 22 aug 2011 08:37

MichaelK » 21 Aug 2011, 23:54 skrev:Hej


Jeg undre mig lidt over, at rumtermostater kun er til overgangsperioderne (Forår, Efterår)?
Jeg lader min rumtermostat styre temperaturen hele året. Alle mine radiatore, undtagen
i soveværelset, står helt åbne, og jeg overlader resten til fyret. Det synes jeg er langt det
nemmeste. Men måske det fungere anderledes på en Scotte, end på en BioWin?


Mvh.



Ps.: Jeg køre med natsænkning. Måske det har noget at sige?
Der er ingen ting i vejen for at lade rumtermostater styre hele året.
Han skal så bare have en temp. føler i vvb. og varmtvands prioritering med en ventil,
så han ikke tømmer vvb. når rumtermostaterne slukker.
Jeg har bare den ide at konstant varme er bedst om vinteren,
og det kan styringen fint modulere op og ned for.
Jeg tror ikke der er noget sparet ved at skrue op og ned for temperaturen.
Det man sparer ved at sænke bruger man når den skal hæves.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af frølårsraketten » 23 aug 2011 01:10

"lowtech » 21 Aug 2011, 23:12"
2. Det er også efter min mening en god ide, med du kan jo bare monterer en kontakt som tænder fyrer hele tiden om vinteren.
Aarøe kan osse sætte rumtermostaten på fex 30 gr. i vinterhalvåret, så slipper han for en extra kontakt.
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af triumph » 23 aug 2011 08:20

Som jeg forstår vv prioteringen i de nyere scoote, så lukker en 3 vejs ventil for bv til hus når der mangler vv.
Dvs at der enten ledes bv til hus eller vvb ?
Hvis ja, så må man komme ud for at fyret tænder fordi at der er koldt i hus, slukker, også tænder igen for at lave vv
Jeg har mit pillefyr i et udhus. Der har jeg lavet det således at rumtermostat lukker ventil for for bv til hus, samt slukker for fyr, når rumtemperaturen er høj nok. Så er der ikke ikke varmetab i rør til hus når der laves vv.
Der er elvarmepatron i min vvb. Der har jeg klippet ledningen over og sat en stikprop på, således at jeg bruger signalet til at der mangler vv, til at trække relæ der også kan starte fyr. Dette relæ åbner ikke ventil til bv til hus.
Fordelen er at når fyret kører, så laves der både varme i hus, samt vv samtidigt. (Jeg kunne faktisk godt bygge det om således at ventil til bv hus lukker når vvb er kold)
Har rumtermometer med ugeur og natsænkning, har 2 stk. en i stuen, og en i en tilbygning. fungere fint.

Der er en lille besparelse ved at benytte rumtermostater om vinteren, men den er lille. Og jeg syntes ikke komforten er ligeså god, som når fyr kører konstant. I det hus jeg har er gulve rimeligt dårligt isoleret, dvs at der er en del kuldeindslag fra gulve. Når radiatore er kolde, så er der ikke den cirkulation af luft, som der ellers ville være i rummet, og så føles det koldere end det i virkligheden er. Så jeg bruger kun rumtermostaerne i overgangsperioderne. i november sættes de på 30 c, så stoker kører konstant. Dog bruger jeg stadig natsænkning.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

VVB prioritering, rumtermostat og "alarm" udgang

Indlæg af pille bruger » 23 aug 2011 09:21

triumph » 23 Aug 2011, 08:20 skrev:Som jeg forstår vv prioteringen i de nyere scoote, så lukker en 3 vejs ventil for bv til hus når der mangler vv.
Dvs at der enten ledes bv til hus eller vvb ?
Hvis ja, så må man komme ud for at fyret tænder fordi at der er koldt i hus, slukker, også tænder igen for at lave vv
Jeg har mit pillefyr i et udhus. Der har jeg lavet det således at rumtermostat lukker ventil for for bv til hus, samt slukker for fyr, når rumtemperaturen er høj nok. Så er der ikke ikke varmetab i rør til hus når der laves vv.
Der er elvarmepatron i min vvb. Der har jeg klippet ledningen over og sat en stikprop på, således at jeg bruger signalet til at der mangler vv, til at trække relæ der også kan starte fyr. Dette relæ åbner ikke ventil til bv til hus.
Fordelen er at når fyret kører, så laves der både varme i hus, samt vv samtidigt. (Jeg kunne faktisk godt bygge det om således at ventil til bv hus lukker når vvb er kold)
Har rumtermometer med ugeur og natsænkning, har 2 stk. en i stuen, og en i en tilbygning. fungere fint.

Der er en lille besparelse ved at benytte rumtermostater om vinteren, men den er lille. Og jeg syntes ikke komforten er ligeså god, som når fyr kører konstant. I det hus jeg har er gulve rimeligt dårligt isoleret, dvs at der er en del kuldeindslag fra gulve. Når radiatore er kolde, så er der ikke den cirkulation af luft, som der ellers ville være i rummet, og så føles det koldere end det i virkligheden er. Så jeg bruger kun rumtermostaerne i overgangsperioderne. i november sættes de på 30 c, så stoker kører konstant. Dog bruger jeg stadig natsænkning.
Ja hvis du har en ventil på systemet, men det er ingen betingelse for at få vatmtvands prioritering til at virke.
Hvis du sætter en temperatur føler i varmt vands beholderen og til styringen, kan du aktivere
varmt vands prioritering.
( http://dvcenter.dk/pille-stokerfyr/scot ... -1-5m.html )
Om sommeren lukker du jo alle radiatorer ( så vil det svare til at ventilen er åben ) og der er kun cirkulation i gennem vvb.
Så har du stadig en varmt vands beholder med elpatron der virker,
og kun varmt vands produktion når der er behov.
Som din opstilling er nu kan du ikke tænde fyret en aften og lave varme i radiatoren uden først at dreje på temperaturreguleringen i vvb, og det vil ikke slukke igen når der er varmt vand.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar