Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af Aarøe » 17 aug 2011 11:09

Hej Stokerpro eksperter.

I november 2010 overtog vi et nedlagt landbrug med tilhørende Pellex pillefyr. Jeg har siden da fulgt jeres glimrende råd her på sitet for at blive klogere på hvad det var jeg havde fået imellem hænderne.

Nu har en del af huset fået en større overhaling, og nu er det det mere eller mindre tvivlsomme varmeanlægs tur, så jeg håber i vil øse ud af jeres erfaringer :)

Lidt om huset:
Det er et gammelt stuehus fra 1916 på 136 m2 i grundplan, og ca. 60 m2 udnyttet på 1. sal. med radiatorer over det hele, og lidt supplerende gulvvarme i køkken og bad, ca 18 m2.
Huset er nogenlunde isoleret, mangler dog taget, som kommer snarest.

Nuværende varmeanlæg:
Det nuværende varmeanlæg består af en Pellex brænder monteret på en MEGET gammel ombygget trækedel af ukendt oprindelse.
Der er ikke nogen blande shunt eller akkumuleringstank, så varmen i radiatorerne svinger meget.
Fyret er placeret i et udbygning med ca.10-12 m rør til kælderen i huset, hvor der er placeret en 110l Metro combi VVB.
Vi har stadig en lille smule varme på her i "sommeren", da der ellers er for koldt.
Vi har brændeovn i stuen, som nok skal blive brugt flittigt til vinter.
Pilleforbruget sidste fyringssæson var ca. 15 tons.

Tanker/ønsker til nyt anlæg
Der er ingen tvivl om at jeg gerne vil øge komfortniveauet fra det nuværende, hvor jeg rensede fyr hver anden dag i vinter, og fyldte den (for) lille silo op ca. samtidigt - Der er meget andet at bruge tiden på med et gammelt hus :?
1.
Jeg har overvejet om man skal beholde Pellex brænderen, udskifte kedlen, og så ombygge anlægget så man i hvert fald får blande shunt på, og evt. også akkumuleringstank.
Men hvad gør man så om sommeren, da er det nok for dyrt at lade fyret køre (det er det i hvert fald nu)?
Jeg har overvejet solvarme, men jeg er meget i tvivl om forrentningen.
2.
En anden (og nok bedre løsning) var at udskifte fyret evt. med et nyt, evt. igen kombineret med solvarme, men her er forrentningen af solvarmen igen til diskussion.
Jeg har kigget lidt på scotte/woddy (16 el. 20 kW) med opop kedel og så evt. renseblæs, udeføler, iltstyring og hvad der nu ellers kan tilkøbes.
Men hvad er jeres erfaringer med vedligehold/askeudtømning osv.?

Eller giver det mening at gå op i pris på fyret, får man valuta for pengene i form af komfort, sikkerhed i drift osv.?

Er der nogen der har erfaringer med vakuum transport af piller?
Er det investeringen værd, eller findes der bedre løsninger i form af snegle eller lign.?
Det skal siges at vi har masser af plads til pille lager, og jeg har også en gammel kornsilo stående der kan bruges.

Håber i vil skyde løs med tanker, ideer og erfaringer.

/Kaspar


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af Jens » 17 aug 2011 11:22

Skrot det hurtigst muligt ;-) - Dit pilleforbrug burde kun være cirka det halve, hvilket vil sige at en ny Scotte næsten vil være betalt på første fyringssæson (Nå ja, - overdrivelse fremmer forståelsen, men så på to da :-) )

Det afhænger selvfølgelig af om I har 28 grader indenfor og 3 teenagedøtre på skift under bruseren, for så er forbruget sikkert meget passende ;-)

Skulle jeg vælge i dag, så valgte jeg en Scotte/Woody - synes det er der, man får mest for pengene. Om 10 år er der sikkert kommet noget bedre/smartere, måske en hel ny teknologi - og så vil jeg hellere skrotte et fyr til 25.000,- end et til 50.000,- som også er forældet.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af lille_smed » 17 aug 2011 12:06

hej

dit forbruge lyder helt vildt .. tror der er nogen galt et sted. kender ikke den pellex du snakker om .. ud over jeg har læst lidt om dem her inde .. at de ikke er så stabile som scotte .. jeg vil helt klar skifte det ud til nogen nyt.. så den 16 kw burde være mere end nok til dit hus

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af pille bruger » 17 aug 2011 12:50

Dit forbrug er for vildt :clock:
Skift det ud hurtigst muligt.
Til sammenligning har jeg et gammelt stuehus på 140 m2 sporadisk isoleret hist og her.
Jeg brugte sidste år 4450 kg træ piller.
Da det var koldest fyldte jeg pille siloen en gang om ugen.
Scotten laver så billig varme at en solfanger kun er en ekstra udgift.
Med varmt vands prioritering om sommeren er det så billig varme,
at det ikke rigtig kan betale sig at investere i solvarme.
Det jeg har investeret i solvarme kunne jeg have fyret for i 3 år, så det er dyrt legetøj :shock:
Hvis du kun skal fylde silo en gang om ugen når det er koldest, tror du så du vil investere i pille sug ?
Denne sommer har jeg fyldt siloen to gange, og renset fyr en gang.
Jeg har ikke et sekund fortrudt at jeg installerede en Scotte.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af Aarøe » 17 aug 2011 18:12

Tak for jeres hurtige svar - jeg ser allerede en rimelig klar tendens, som jeg nok også var klar over på forhånd - vores forbrug er alt for højt.

Jeg tror meget af det ligger i kedlen og tildels i brænderen, da den tidligere ejer (en dame på 90 år) havde ca. det samme forbrug, så jeg tror ikke at det skyldes at vi har dårlige vaner :)
Vi er kun 2 voksne og en lille ny, og vi har bestemt ikke sydens varme i stuen.
Jens skrev:Skulle jeg vælge i dag, så valgte jeg en Scotte/Woody - synes det er der, man får mest for pengene. Om 10 år er der sikkert kommet noget bedre/smartere, måske en hel ny teknologi - og så vil jeg hellere skrotte et fyr til 25.000,- end et til 50.000,- som også er forældet.
God pointe Jens, specielt hvis kvaliteten på Scotten er fornuftig. Der sker helt sikkert noget på området inden for de næste 10 år.
lille_smed skrev:dit forbruge lyder helt vildt .. tror der er nogen galt et sted. kender ikke den pellex du snakker om .. ud over jeg har læst lidt om dem her inde .. at de ikke er så stabile som scotte .. jeg vil helt klar skifte det ud til nogen nyt.. så den 16 kw burde være mere end nok til dit hus
Jeg mener også at den beregning jeg har fået lavet, ligger omkring 16-18kW, men hvis det ligger på grænsen til at 16 kW er nok, skal man så tage en 20 kW for at være sikker, eller er det bedre at udnytte det lidt mindre fyr helt?
pille bruger skrev:Dit forbrug er for vildt :clock:
Skift det ud hurtigst muligt.
Til sammenligning har jeg et gammelt stuehus på 140 m2 sporadisk isoleret hist og her.
Jeg brugte sidste år 4450 kg træ piller.
Da det var koldest fyldte jeg pille siloen en gang om ugen.
Scotten laver så billig varme at en solfanger kun er en ekstra udgift.
Med varmt vands prioritering om sommeren er det så billig varme,
at det ikke rigtig kan betale sig at investere i solvarme.
Det jeg har investeret i solvarme kunne jeg have fyret for i 3 år, så det er dyrt legetøj :shock:
Hvis du kun skal fylde silo en gang om ugen når det er koldest, tror du så du vil investere i pille sug ?
Denne sommer har jeg fyldt siloen to gange, og renset fyr en gang.
Jeg har ikke et sekund fortrudt at jeg installerede en Scotte.
Jeg er noget mere fortrøstningsfuld efter at have læst din beretning om forbrug, jeg havde håbet på at kunne halvere mit, så det er jo gode tegn :)

Hvis jeg kan komme ned på at skulle fylde silo en gang om ugen, er det helt sikkert ikke nødvendigt med yderligere transport af pillerne..

Mht. solvarmen så anede det mig at de nye modulerende fyr sagtens kan løfte opgaven, og at investeringen i solvarmen ikke er rentabel.

Er det nødvendigt med varmt vands prioritering, når jeg har en ny combi varmt vands beholder, eller er det stadig en god ide?

Er der nogen der har erfaring med div. tilkøb til scotten så som kompressor kit, iltstyring udeføler mv. - er det noget der væsentligt optimerer fyringen/komforten?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af pille bruger » 17 aug 2011 18:23

Varmt vands prioritering er indbygget i styringen, så det koster ikke ekstra icon_cheesygrin.gif
Du skal kun købe en temperatur føler, der skal på varmt vands beholderen.
Så kan du spare kombi varmt vands beholdere og få en almindelig.
Tilbehør til Scotten skal du kun købe hvis du får brug for det.

Hvis du kontakter http://dvcenter.dk/ så kan han beregne den rigtige kedelstørrelse,
og du kan få rabat fordi du er bruger på dette forum.
Last edited by 1 on pille bruger; edited 17 times in total
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af Zarge » 17 aug 2011 18:25

Al forbrænding kører bedst (renest) når den får klø, så hellere for lille end for stor... Vil jeg mene... ;-)

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af Fer » 17 aug 2011 21:25

Hvordan er dine 12 meter fra fyrrum til hus isoleret? Der kunne godt gå meget tabt der, hvis det f.eks. er gravet ned og uden ordentligt isolering.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af triumph » 17 aug 2011 22:27

jeg har ca 140 m2 stuehus, og 60 m2 beboelse på 1ste sal på en udbygning. hus er fra 1907,udbygning er rimelig ny.
fyr står i udbygning. jeg bruger ca 12 tons om året med en woody. Uden opvarmning af udlænge bruger vi ca 7-8 tons/år.
Vi har ca 25 c indedørs.
jeg har et rimeligt stort varme tab i mine rør til huset, de blev godt nok blev rimeligt isoleret i 1971, men ligger i en uisoleret skunk, hvor mus nok har taget deres del af isoleringen. Huset er ikke så godt isoleret, udlænge er, men der bor tilgængæld en der ofte har vinduer åbne.
Et godt råd er (hvis det er muligt) at sætte VVB i stuehuset, så er der kun varmetab i en streng.
Jeg har elvarme patron i vvb. der har jeg klippet ledning og sat en stik prop på. Den kan så trække et relæ der starter woody, når der mangler vv. det koster ca 4 kg piller i døgnet at lave vv om sommeren. har også monteret rumtermostat der starter woody ved lav temperatur. Det spare mang piller i overgangsperioder (forår/efterår)

Aarøe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 23 nov 2010 23:13
Mit fyr: Scotte 16kW ver. 6.34, Blackstar S kedel
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Hinnerup

Nyt varmeanlæg - HJÆLP - skal jeg lade Pellex'en overleve?

Indlæg af Aarøe » 17 aug 2011 22:31

pille bruger skrev:Hvis du kontakter http://dvcenter.dk/ så kan han beregne den rigtige kedelstørrelse,
og du kan få rabat fordi du er bruger på dette forum.
Jeps det må være et af de næste skridt i processen at få nogle tilbud, men det er rart at have det grundlæggende på plads inden, og der er det jo fantastisk med et forum som dette :D
Zarge skrev: Al forbrænding kører bedst (renest) når den får klø, så hellere for lille end for stor... Vil jeg mene... ;-)
Lyder meget fornuftigt, det vil jeg have i baghovedet når jeg kontakter forhandlerne
Fer skrev:Hvordan er dine 12 meter fra fyrrum til hus isoleret? Der kunne godt gå meget tabt der, hvis det f.eks. er gravet ned og uden ordentligt isolering.
De 12 m rør er med plast kappe og "skum" isolering, beregnet til nedgravning ( jeg ved ikke hvad de hedder i fagsprog) så det skulle ikke være der det store problem er.
Der er en ret stor afkøling på anlægget, da der er bygget om en gang tidligere, men jeg tror mest på at kedlen er vildt ineffektiv, og at siden der ikke er nogen blandeshunt på fyret, så får jeg unødigt mange start/stop med stort pilleforbrug til følge.
Der er jo kun on/off på den Pellex brænder, og siden der ikke er nogen akkumuleringstank på så varmes vandet i kedlen op, det transporteres væk, kedlen køles af og fyret starter igen - derved mange start/stop.


Besvar