dimensionering og valg af brændefyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Jan H
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 aug 2011 08:54

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af Jan H »

Jeg skal til at installere brændefyr i vores hus på ca 600 m2. Det er en gammel skole i 3 etager (kælder, stue og første) - men samtidig med højt til loftet (mellem 3,5 m og 6 m) Det er store rum og altså mange kubikmeter luft der skal varmes op. Samtidig er huset ikke hulrumsisoleret og ligger på søderslet i Sverige hvor vi får frisk luft fra Sibirien om vinteren ( :? hmmm.. frisk.. men kold i hvert fald :? )

Da vi købte huset stod der pillefyr 50 kwt som ikke fungerede som det skulle. Den faste mekaniker på skidtet har sagt at der har været bøvl med anlægget næsten fra dag et, sælger var gået konkurs men never mind. Ud med skidtet, og så har vi så installeret grundvandsvarmepumpe som fungerer ok. Det er en ivt 21 kwt som nok leverer op til 25 kwt effektivt da vi har gode forudsætninger med rigeligt varmt grundvand.

Nå.. da vi havde pillefyr brugte vi ca. 3 tons piller om måneden i de kolde måneder for at holde basal varme på, og jeg kunne forestille mig at vi nok kunne bruge det dobbelte hvis der skulle rigtig varme på hele huset- altså omkring 30.000 kwt. varme. Det kniber for øvrigt med at varmepumpen kan følge med og IVT er ved at kigge på om de bør installere en større da det er dem der har estimeret behovet - og muligvis forkert.

Med et forbrug på op imod 30.000 kwt om måneden, hvor stor brændefyr skal jeg så kigge efter ? Noget andet er hvilket mærke. Jeg overvejer selv Atmos (50 eller 75 kwt) - orligno eller orlan - i prioriteret rækkefølge. Nogle der ved noget om orligno ? - det ser jo fint ud. Mht. blæser eller suger er det ikke såå afgørende.. jeg har et rigtigt fyrrum fra 1929...

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af lille_smed »

hej

jeg vil helt klart vælge en atmos frem for en orlan .. .. og du vælger 50 eller 70 tja tror ikke det betyder så meget .. hvis man ser på deres date har de plads til lige mere træ .. . men hensyn til tank .. så find en så stor så muligt.. 6000 til 10,000 liter tank .. vil være fint ..
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af Tom_AT »

Jeg vil umiddelbart tro at 50 kw er for lidt til så stort et hus med ringe isolering. Men ellers 75 kw, og så en god størrelse akku tank som lille_smed nævner.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

lille_smed » 15 Aug 2011, 09:37 skrev:hej

jeg vil helt klart vælge en atmos frem for en orlan .. .. og du vælger 50 eller 70 tja tror ikke det betyder så meget .. hvis man ser på deres date har de plads til lige mere træ .. . men hensyn til tank .. så find en så stor så muligt.. 6000 til 10,000 liter tank .. vil være fint ..
Nu sammenligner Jan H jo en DC50 og en DC75. Og på disse to kedler er der næsten dobbelt så stort fyrkammer i den store som der er i den lille, 345L mod 180L.
Jeg kender slet ingen der forhandler DC70 kedlen, den er jo helt anderledes end de andre Atmos kedler ved at den har blæser i stedet for røggas suger

/John
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af mejeristen »

vedr. str. på akku.tank så ville jeg IKKE vælge en akku tank mndre end 7500 liter og helst 10000l. måske endda 12-13000 liter
En tommelfinger regel jeg læste et sted (husker ikke hvor) da jeg skulle dimmensionere mit anlæg sagde 12liter akku.volumen pr. kvadratmeter der ønskes opvarmet.

For mit vedkommende betød det at min akku.volumen skulle være 2350 liter jeg valgte 3400 liter og har ikke fortrudt dette. jeg fyldte akutanken een gang i døgnet denne vinter og havde rigeligt varme til et døgn i tanken.

Så hvis jeg var dig ville jeg vælge en akku tank på 10-12000 liter og ud fra denne vælge størrelsen på kedlen, så kan du derved selv bestemme hvor lang tid du vil bruge på at varme tanken op!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af Zarge »

Lige en tanke... Er der ikke noget med at reglerne for almindelige fyrrum etc kun går op til en vis størrelse... Er det ikke omkring 75kkw eller husker jeg helt galt? Ellers JO STØRRER KEDEL OG TANK JO BEDRE... Ang virkningsgrad tror jeg ikke gevinsten er den store, men i længden er det skønt at kunne buldrer fyre når du har tid og leve højt på det til hverdag...
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af Zarge »

Sorry min fine nye fon forstår vist ikke helt at poste herinde...;-)


Det en af dine dobbelt post er slettet

Mvh Mejeristen
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af MichaelK »

Att. Zarge:

Ang. grænse for "alm." fyringsanlæg, så operere BR10 med en grænse på
120 kW for biobrændselsanlæg. Det er dog bare en grænse, der definere
små eller store anlæg. For olie- eller gasfyrede anlæg er grænsen 400 kW.

BTV32 gælder for anlæg op til 600 kW.

Med mindre den lokale kommunalbestyrelse har ændret kravene (De må
skærpe dem i forhold til BR10), så skulle der ikke være noget i vejen for
at opstille en 75 kW keddel :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af lille_smed »

John Skov Jensen » 15 Aug 2011, 16:46 skrev: Nu sammenligner Jan H jo en DC50 og en DC75. Og på disse to kedler er der næsten dobbelt så stort fyrkammer i den store som der er i den lille, 345L mod 180L.
Jeg kender slet ingen der forhandler DC70 kedlen, den er jo helt anderledes end de andre Atmos kedler ved at den har blæser i stedet for røggas suger

/John
sorry .. det var dc 70 jeg så data på http://www.passat.dk/UserFiles/File/Atm ... ochure.pdf
Jan H
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 aug 2011 08:54

dimensionering og valg af brændefyr

Indlæg af Jan H »

Tak for de mange svar- og liige et par kommentarer.

Kedlen jeg leder efter skal selvfølgelig gøre det bedst muligt, men jeg bliver ikke afhængig af at kedlen kan holde huset varmt flere dage fremover da varmepumpen tager over hvor kedlen løber tør. Dvs, er det hundekoldt og en fyring kun rækker til dagen efter, så går det måske også. Men hvor ville jeg stå med en 50 kwt. ? Når jeg nu eksempelvis har 21 kwt til rådighed i varmepumpen, og den lige knap og nap klarer det, så må 50 kwt da være meget værd. Nogle har endda fortalt mig at jeg reelt kan trække meget mere end 50 kwt ud af en 50 kwt, da det forstås over et døgn hvor det er meningen man fyrer halvdelen af tiden, - fylder på til ackumulatortank og siden tømmer, for så netop at fyre igen dagen efter. Dvs. varmepumpen kan producere op til 500 kwt. på et døgn,(15000 måned) mens kedlen standard producerer 1200 dagligt (36000 på en måned) men man kan måske hive op til 60-70000 ud af den hvis man fyrer løbende. Er dette aldeles forkert forstået ?

Det jeg også har bemærket er forskellen på 50-70, og så op til 75 kwt der er en noget anderledes pande. Væsentligt større og tungere, og så er det blæser i stedet for suger. Jeg har god plads i fyrrummet, men problemet er at få skidtet der ned. Døråbningen er kun 85 cm og det er i kælderen. 50 kwt. er jo ligetil at slæbe der ned på en sækvogn (375 kg) mens 75 kwt (700 kg) kræver at jeg hugger lidt ekstra af væggen og så murer det op igen. Så er der prisen. Hvor jeg kan få en 50 kwt for omkring 20.000 kr. skal jeg af med næsten 50.000 for 75 kwt.

Ud over økonomien i 50 eller 75 kwt kedlerne, er der jo også det med tankene.. hvor jeg givetvis skal have mere hvis jeg køber 75 kwt for at få det fulde ud af den. Sidst men ikke mindst er hensigten efter kedlen at installere solvarme så jeg bliver helt fri for varmepumpen de varme måneder, og disse kan jo også supplere lidt de kolde måneder.

Mht. regler har jeg snakket lidt med forskellige og der er nærmest ingen regler i Sverige i forhold til i Danmark. Anlægget skal bare godkendes af skorstensfejeren, og så skal det være miljømærket hvis man bor i byzone hvilket jeg ikke gør.

Sidst men ikke mindst, så virker det som om at kedler er dyrere i Sverige end i Danmark, og jeg derfor ville have rimelige muligheder for at sælge 50 kwt eren igen mens det måske var sværere at sælge 75éren (svær at flytte på og dyrere, + færre har nok brug for en sådan)

Alt dette taget i betragtning.. lyder det så helt skudt i hovedet at "nøjes" med en 50 kwt. ?

Besvar