Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lovlige Stokere til korn

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
kiolan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jun 2007 23:59
Mit fyr: KSM 275
Areal: 200
Brændsel: savsmuld/kornavrens/flis
Årligt forbrug: ?

Lovlige Stokere til korn

Indlæg af kiolan » 07 jun 2007 02:09

:?

Jeg er ved at overveje at købe et stokerfyr til korn, måske med mulighed for også at fyre med fastbrændsel.

Jeg har så fået at vide af min skortstens fejer at det jeg sætter op skal være på listen over Typegodkendte fyringsanlæg hos Teknologisk Institut.

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

hmmm.

jeg er egentlig noget forviret, der faktisk kun få forskelige stokere til korn på denne liste der er godkent til korn, og nogle meget få er godkendt til korn og kan fyre med fastbrændsel men udengodkendelse dertil.

Før jeg havde snakket med skorstens fejeren havde jeg set på en Overdahl flex stoker
på en af deres kedler.

Men den er ikke på denne liste. ja faktisk så er det nærme en undtagelse hvis man kan finde en stoker på denne liste uanset om det er træpiller eller korn man vil fyre med.
jeg havde også været ved at kikke på en Reka som jeg har hørt burde være en af de bedste, men den er jo heller ikke godkendt til korn.


det er noget at der findes så mange stokere som ikke findes på denne liste, er folk bare heldige og deres skorsten fejer godkender noget der ikke er lovligt eller er min skorstensfejer ude på vildspor.?


jeg at der er nogen som kan forklare mig hvordan tingen hænger sammen

vh
Kiolan


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 07 jun 2007 08:41

De fleste køber det fyr de vil have. Men der er nok ikke så mange der fortæller deres skorstenfejer hvad de skal fyre med. Tror du ikke at han generelt mente at fyret skulle være godkendt på DTI, og at det ikke skulle være med et specifikt brændsel. Ellers skulle producenter og importører jo igennem et større cirkus når mange stokere kan køre, raps, olivensten, piller, korn, miniflis, flis, cacaopiller, tørvepiller osv. KSM laver jo en smart stoker som presser raps og fyrer med pillerne, men iflg. listen er der ingen af deres der er godkendt til raps :roll: Derfor tror jeg han mener en generel godkendelse af stokeren, og ikke på specifikt brændsel.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

kiolan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jun 2007 23:59
Mit fyr: KSM 275
Areal: 200
Brændsel: savsmuld/kornavrens/flis
Årligt forbrug: ?

Indlæg af kiolan » 07 jun 2007 18:05

Hej Søren

Det var egentlig også sådan jeg havde tænkt mig at gøre det, men det er vel ikke helt lovligt at gøre det sådan?


Det der undrer mig mest er at der findes så mange kedler/stokere der ikke er Type godkendte, faktisk så henviser man på dette forum til kedel og stoker fabrikanter/forhandlere som sælger ikke typegodkendte kedler eller stokere ifølge godkendelse listen. nogle af dem kan jeg ikke finde et eneste Typegodkendt fyr fra.


En ting er jo at få tingene godkendt af skorstens fejeren en anden er jo at hvis man kommer noget i fyret som det ikke er godkendt og man er uheldig at der går ild i huset, kan man vel komme noget på kant med sit forsikringsselskab.


vh
Ole

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 07 jun 2007 18:08

Hej.
Jeg er selv Skorstensfejer.
Reglen er at anlægget skal opfylde Klasse 3 Som omhandler virknigs grad og forurening.
Nogle anlæg er godkendt samlet da kedlen kun er klasse 2 men sammen er de klasse 3.
Den hjemmeside som du henviser til er god nok og dog, det er nemlig kun de anlæg som fabrikanterne har sagt ok for at de står på listen, Det gør at der er mange flere som er godkendt men som ikke står på listen,
Derfor spørg forhandleren og få en 100% garanti for gyldigheden der findes anlæg som ikke er godkendt men som sælges med en "GODKENDELSE"
jeg ved det er en jungle.

P.S. hvad du propper i stokeren er i mine øjne lige meget, at det ikke står i godkendelsen betyder ikke at anlægget ikke kan, men mere at det ikke er testet på et givent brændsel for hvert enkelt brændsel koster penge. Det første mest og de efter følgene lidt billigere men der skal dog sælges nogle anlæg hvis man skal have 3 test i stedet for den lovpligtige 1. Men klart står det i gedkendelsen du kan fyre med korn så kan du, men ikke uden problemmer det er korn aldrig helt...

Held og lykke med din søgnig, Evt. hvis du har mulighed for det så få en ikke farvet fagmand med ud at kigge på fyr så du ikke bliver taget i bagen. måske han skal have lidt for det men de kan tjene sig hjem igen på sigt.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Indlæg af Fyrteknik » 07 jun 2007 18:54

Jeg tror nu ikke at der er mange anlæg som er godkendt, som ikke står på DTI liste, da man "SKAL" stå på listen for at få tilskud til afprøvningen og hvorfor skulle fabrikanterne
betale ca. 60 % mere for afprøvningen for at slippe for at stå på listen.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 07 jun 2007 19:46

kiolan skrev: Det der undrer mig mest er at der findes så mange kedler/stokere der ikke er Type godkendte, faktisk så henviser man på dette forum til kedel og stoker fabrikanter/forhandlere som sælger ikke typegodkendte kedler eller stokere ifølge godkendelse listen. nogle af dem kan jeg ikke finde et eneste Typegodkendt fyr fra.
vh
Ole
Hej Ole

Hvad mener du med at der henvises til ikke godkendte anlæg?

Det er ikke Teknoligisk Institut der bestemmer om kedlen er godkendt.
De godkender den blot efter deres normer.
Teknologisk Institut er vist nok privatejet og derfor er deres ord ikke lov.

Men jeg tror da også at der sælges anlæg der ikke er godkendt, nok mest fordi lovgivningen blev ændret for nyligt, men også fordi den er temmelig indviklet.
MvH Ulrik©

kiolan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jun 2007 23:59
Mit fyr: KSM 275
Areal: 200
Brændsel: savsmuld/kornavrens/flis
Årligt forbrug: ?

Indlæg af kiolan » 10 jun 2007 11:53

Hej Ulrik

sorry
Jeg var i den tro at alle fyr der er godkendt ville være at finde på DTI's liste.

Men nu har jeg fået tilbud hjem fra en producent som er her på Stoker PRO forums producent liste, men som ikke er på DTI's liste, jeg havde derfor spurgt dem efter deres godkendelse, jeg fik at vide i telefonen at deres stokere var testet på DTI, for et halvårs tids siden med fine testresultater, jeg spurgte dem så hvorfor de så ikke var på DTI's liste, jeg fik at vide at det var noget juridisk, men de forventede snart at komme på listen.
jeg bad dem sende papir med på deres godkendelse, men det eneste jeg fik var et tilbud med deres salgs og leverings betingelser. så min konklusion er at de nok ikke har deres godkendelse i orden.

Jeg har også ringet til en anden producent som også er på stoker pro's liste som har et fyr på DTI's liste, men dette fyr er for stort til mit hus, derfor har jeg spurgt dem om ikke deres mindre model er godkendt, jeg fik det svar at stokeren var den samme, bare på en mindre kedel, så den går under den samme godkendelse.

Jeg har en dårlig fornemmelse at hvis man vælger et fyr der ikke står på DTI's liste, så er man ude på dybt vand.

Det kunne måske en ide at man på dette forums Producent liste, lavede en opdeling af godkendte og ikke godkendte stokere.

Mvh
Ole

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Indlæg af Fyrteknik » 10 jun 2007 12:20

kiolan skrev:

jeg fik at vide at det var noget juridisk, men de forventede snart at komme på listen.
jeg bad dem sende papir med på deres godkendelse, men det eneste jeg fik var et tilbud med deres salgs og leverings betingelser. så min konklusion er at de nok ikke har deres godkendelse i orden.


Jeg har en dårlig fornemmelse at hvis man vælger et fyr der ikke står på DTI's liste, så er man ude på dybt vand.

Det kunne måske en ide at man på dette forums Producent liste, lavede en opdeling af godkendte og ikke godkendte stoker.

Mvh
Ole
Hej Ole

Hvis et firma ikke kan bevise at deres anlæg er EN 303-5 godkendt, så skal man også passe meget på, da der næsten altid vil være problemer med at få fyret godkendt af skorstensfejeren.

Din ide med at opdele stoker og pillebrænder efter godkendelse er rigtig god, dog skal man huske at der er andre end DTI som kan godkende anlæg efter EN 303-5.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 10 jun 2007 13:58

Hej Kiolan

De anlæg vi har på forumoversigten har intet med DTI at gøre.
Det betyder blot at man kan oprette et spørgsmål i kategorierne.

Vi har forsøgt at indsamle info til en guide som brugerne kan have glæde af i forbindelse med køb af stoker.
Den skulle bl.a. fortælle hvordan man som bruger sikrer sig at anlægget er godkendt.
Det er desværre ikke muligt fordi reglerne er meget indviklede og det måske kun er få der kender dem.
Jeg håber det bliver mere overskueligt i fremtiden.
I mellemtiden anbefaler vi at man får en skriftlig garanti fra sælger på at anlægget er godkendt jvf. gældende regler og lovgivning.

At dele forumet op efter hvilke anlæg der er TESTET (ikke godkendt) af DTI, synes jeg er en dårlig idé.
For det første betyder det IKKE nødvendigvis at de er godkendt jvf. regler og lovgivning, alene fordi de er testet af DTI.
Det betyder at de overholder nogle krav som DTI har stillet op.
Alle anlæg testet af DTI er sandsynligvis, men ikke nødvendigvis godkendt :)

Derudover er DTI en privatejet virksomhed. Det er ikke vores opgave at presse forhandlere til at få deres anlæg testet hos DTI.
MvH Ulrik©

kiolan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 jun 2007 23:59
Mit fyr: KSM 275
Areal: 200
Brændsel: savsmuld/kornavrens/flis
Årligt forbrug: ?

Indlæg af kiolan » 10 jun 2007 14:10

Hej Pihl

Men selv om anlægget er godkendt efter EN 303-5. på et andet laboratorie end DTI's, så vil producenten kunne få optaget det på DTI's liste gratis, hvis man kikker på DTI's liste så er der jo også anlæg som er blevet godkendt på andre testlaboratorier end DTI, bla så er der nogen der testet ved TÜV.

Så jeg kan ikke komme på en logisk forklaring på hvorfor en producent/importør/forhandler ikke vil have deres godkendte anlæg på DTI's liste. hvis der er nogen der ved det må de gerne fortælle hvorfor.

vh
Ole



vh


Besvar